• BillaBong

Problem med namnet Nils, suck.

Jag och sambon har ett inte så stort, men irriterande problem :P Vi båda tycker skitmycket om namnet Nils. Tycker det är sött. Men Nisse ... hm. Det är inget någon av oss tycker om, ens lite grann. Problemet kommer väl då när lille Nils börjar dagis, skolan o.s.v. och folk kommer börja kalla honom Nisse. Man kan ju inte direkt sätta en lapp i pannan på honom att det är förbjudet att kalla honom Nisse :P Tips? Eller bara tankar...

• Svar på tråden Problem med namnet Nils, suck.
  • perni

Vi har en Ossian och när vi döpte honom till det sa alla att det skulle bli ossi. Men vi har alltid sagt att "han heter Ossian" och han säger det själv också om någon säger något annat. Han är fem nu och "bara" en Ossian. Jag tror att det har stor betydelse hur man som förälder gör. Jag tycker också att Nils är super gulligt!!

• Avelyn

Barnet säger nog i från till vänner..lärare etc om han kallas något han inte vill bli kallad. Så han behöver inte bli Nisse för alla. Min son Leonard skulle lätt kunna bli Leo.. men det är bara jag som kallar honom det. Han själv föredrar att bli kallad Leonard.. och har sagt i från ända sedan han kunde prata att han heter Leonard. Har blir arg när jag kallar honom Leo..men man måste ju retas litet Så smeknamn är inte så självklara.

Nils är ett jättefint namn

• Vombell

Jag tror att det är ni som "sätter tonen" från början. Säger ni Nils och är konsekventa med det gör omgivningen och han själv det också. Känner 2 som heter Karl och den ena kallas kKalle (han säger själv det också) medan den andra kallas Karl.

• mooogn

Håller med ovanstående: Vill han inte heta Nisse så säger han nog till

• annhan

Nils är jättefint tycker jag! Klassiskt också, så det lär aldrig bli omodernt som andra modenamn. Smeknamn kan barn få ändå, oavsett namn.

• Norix

Man kan ju alltid testa att ge barnet ett eget smeknamn så kommer förmodligen detta att sprida sig istället för Nisse om folk nu absolut vill ha ett smeknamn... typ Nille eller så?

• Emmec

Jag jobbar på dagis med småbarn, ja brukar lyssna va föräldrarna säger, om de kallar Ludvig för Ludde å Alexander för Alex till exempel innan jag själv gör det. Annar är det lätt att man förvirrar barnet ju. :)

• anny78

Jag tycker också Nils är fint. Det är dessutom ett släktnamn bland herrarna på min sida. MEN Nisse är ju mindre snyggt. Därför har jag börjat fundera på att lägga till ett "e" så att det blir Niels. Uttalet blir lite annorlunda, men jag tror inte lika många tänker på Nisse när dom ser det.

• wellah

Vi kanske får en nils och jag gillar Nisse.... Pissnisse ska jag kalla honom heheeheh
    nädå, jag tycker namnet är suveränt
    min sambo har det som mellannamn och det går lågt bak i hans släkt.

• Kajsa79

Jag känner en Nils och han kallas bara Nils. Han bror Carl kallas bara Carl (inte Calle) och hans flickvän caroline kallas just det - aldrig Carro. Så det måste inte bli så, man får väl säga till! Ta nils, jag tycker det är ett jättefint namn!

Svar på tråden Problem med namnet Nils, suck.