• BillaBong

Problem med namnet Nils, suck.

Jag och sambon har ett inte så stort, men irriterande problem :P Vi båda tycker skitmycket om namnet Nils. Tycker det är sött. Men Nisse ... hm. Det är inget någon av oss tycker om, ens lite grann. Problemet kommer väl då när lille Nils börjar dagis, skolan o.s.v. och folk kommer börja kalla honom Nisse. Man kan ju inte direkt sätta en lapp i pannan på honom att det är förbjudet att kalla honom Nisse :P Tips? Eller bara tankar...

• Svar på tråden Problem med namnet Nils, suck.
  • tiine

Om man har en dansk stavning så är namnet ännu finare ;)

Niels :)

• BillaBong

Tack för alla svar! Jag har ändrat lite uppfattning nu, om hur "lätt" folk ger en smeknamn. Tänkte aldrig så långt som de flesta av er beskriver (doh!) ;) Vi får fundera lite till på det där. För Nils är som sagt ett himla msyigt namn tycker jag :) Att det ska vara så svååårt. Det finns ju sååå mycket fina namn!

Men just Nils var lite roligt, för det var det enda "vanliga" / klassiska namnet vi kom på som båda gillar. Andra förslag vi har är Nova, Mio och Hugo.

Aja, vi får som sagt fundera på det där. Vi har ju till februari på oss och t.o.m. ett tag efter det i värsta fall. Är det tre veckor efter födseln man måste ha bestämt sig och skickat in papprena till Skatteverket?...

• Norix

Tim är väl annars fint om man vill ha något kortare

• Bongobongo

Kallar ni honom bara för Nils hemma, kommer han troligen inte vilja bli kallad för Nisse nån annantans.

Jag känner t ex en Gustav som aldrig nånsin blivit kallad Gurra, så det går!

• Dixie

BillaBong: Ni har 3 månader på er att bestämma namn!

• Linnpinn

Jag tycker också att Nils är ett fint namn och har funderat precis som ni, men har kommit fram till att Nils inte automatiskt måste bli Nisse. Bl.a. pga av att ingen skulle få för sig att kalla min sambo, som heter Lars, för Lasse - vilket ju är samma sak.

• cajsalisa

Hej, ville bara säga att jag har en grabb vid namn Lasse-Nisse, vilket han hatar å tycker e fjantigt, men som tur e så heter han Emil i första namn, Lasse -Nissenamnet blev till av att vi inte kunde enas om vad han skulle heta i andra namn, jag tycker de e ett kul namn..

• decimeter

Min mellanpojke heter Nils i mellannamn å blev kallad "lilla nissepisse" av släkt å vänner(på ett kärleksfullt sätt,dock). En dag sa han ifrån:-jag ä ingen lien Nissepisse,jag ä en toooj(stor)Nissepisse!!!! Ville bara berätta det. För övrigt heter han Samuel å vi ville inte att han skulle bli kallad föt Sampe,vilket är ett vanligt smeknamn på Samuel där vi bor. Vi haar alltid kallat honem för Sammy(förutom under Nissepisseperioden),vilket alla andra oxå gjort. Så jag tror folk annpassar sig efter vad man säger i barnets familj!!

• tjötas

Jag heter Beata och har aldrig blivit kallad för Bea även om det ligger nära till hands. Mina föräldrar och syskon har alltid sagt Beata, så också jag. Några har försökt börja kalla mig Bea men slutat eftersom det helt enkelt inte passar mig! Så döp du ditt barn till namnet du vill ha, resten går att styra ganska mycket!

• Wagram

NI far nog ta med i berakningen att han en dag kanske sjalv vill bli kallad Nisse.

• Fyrabarnsmor

Min nyfödde lille son heter Nils. Visst är det sött med Nisse som smeknamn också och jag tror att det är oundvikligt. Våra andra pojkar har fått smeknamn i skolan trots att vi inte kallat dom så.

Andreas blev Adde
    Alexander blev Alex
    Gustaf blev Gurra

Ja, och min man Hans blev Hasse

Annars får man ge något namn som är svårt att göra smeknamn av. Själv heter jag Eva. Blir aldrig något smeknamn, men jag var lite avundsjuk på alla klasskompisar som alltid hade en massa coola 8som man tyckte då) smeknamn.

• Felicia78

tror att chansen är stor att han själv kommer kalla sig nisse när han börjar prata. vatt med om mpnga små barn på mitt jobb (dagis) som shjälvmant kalllar sig nisse trots att inte mor o far kallar dom det:)
    Men lille Nisse är väl inte så tokigt... tomtenisse:)

Svar på tråden Problem med namnet Nils, suck.