Inlägg från: Isolde11 |Visa alla inlägg
  • Isolde11

Bebisar sommar/höst 2011 i Umeå

Jag väntar även jag mitt andra barn i aug 2011 (bf runt 15:e). Har en dotter född 08.

Gissar på att det inte är så många som vill/vågar gå ut med graviditeten så här tidigt och därför avstår från att lägga till sig i någon tråd nu...

Hur mår du så här långt i graviditeten? Jag har mått riktigt bra fram till de senaste dagarna då illamående och trötthet fullkomligt knockat mig. Inget kul alls- men jag kräks inte än så länge iaf. Har tänkt vara ledig en vecka till innan jag börjar jobba igen efter jul och nyår- så jag hoppas det hinner lägga sig lite innan dess!

• Isolde11

Har du varit på inskrivning eller bokat tid för det än? Jag ringde bvc igår och ska dit den 24:e jan (v.12). Minns inte riktigt vad man gjorde på inskrivningen? Känner att man tar allt med graviditeten lite mer som det kommer denna  gången :)

• Isolde11

Välkommen Sejda79!
    Måste varit skönt att få se på VUL att allt ser bra ut så här långt! Längtar tills RUL, det känns lite mer verkligt när man får se att det faktiskt bor någon där inne.  Känns dock som en evighet tills dess...

Har inte varit kul att vara gravid den är veckan är sjukligt trött, illamående och allmänt ostabil i humöret. Gråter för allt och känner mig missförstådd 24-07. Gissar att det inte är så kul att vara min andra hälft för tillfället- men och andra sidan så lär jag snart lidit igenom det värsta om det blir som med dottern. *hoppas*!

Är trots mitt illamående på något konstigt vis ändå hungrig som en varg emellanåt. Jobbigt, med tanke på att jag verkligen anstränger mig för att inte gå upp så mkt i vikt så här i böran. Ligger redan ca 2,5 kg plus. I vart fall har jag slutat med godsaker efter nyår så det som slinker ned är i vart fall nyttigare än godis och kakor (tröstar mig med det).

Hur har ni andra det?

• Isolde11

Ja, jag tycker det är sant som de säger att tiden går fortare andra gången... i allafall när man jobbar och vardagen är igång. Julledigheten gick rätt sakta tyckte jag. Har gått in i vecka 10 idag  och har inskrivning om två veckor. Fortsätter det i den här takten kommer det gå fort tills RUL i vecka 18-19 hoppas jag. Blir allt lite sugen på att se min lill* jag med när jag hör att ni både gör VUL. Mitt illamående börjar ge mig sig en del iallafall- lagom tills jag är igång och arbetar för fullt igen. Skönt!

Ska även jag gå på ersboda hälsocentral förresten.

• Isolde11

Saufi, jag planerar även jag att gå på ersboda mvc!

• Isolde11

Ja, kan hända att vi är grannar eller har barn på samma förskola eller liknande. Det lär kanske visa sig.... På tal om det har ni berättat för omgivningen att ni väntar barn och när planerar ni berätta för era barn att de ska få ett syskon?

• Isolde11

Vi har inte berättat för någon ännu och har inte bestämt hur det blir med det heller. Har inte att göra med oro eller något sådant utan det känns som mysigt på något sätt att ha vetskapen för oss själva ett tag. Gissar på att vi berättar när man märker att det ändå är på gång att kunna synas. Vill helst inte att de omkring mig ska förstå det själva utan vill ju vara den som berättar nyheten. Med dottern gick det att dölja ganska länge, får väl se hur det är med det den här gången... och hur länge jag kan hålla mig...

Det där med att veta när man ska berätta om att ens barn ska få ett syskon är svårt tycker jag. På något vis kommer det att bli konstigt att inte har berättat när de runt omkring vet- känns som om hon ändå kommer höra att andra pratar om det och förstå då?
    Å andra sidan har jag tänkt som du, Saufi, att längtan blir så himla lång. Men samtidigt så är en månad oändligt lång tid för en 2 1/2 åring också, så det kanske inte spelar någon roll?
    Dottern är mycket intresserad av bebisar, bebismagar och "bebisbröst", just nu och brukar fråga "Mamma, har du en bebis i magen?" . Så vi har pratat en del om det i allmänhet- hon har många kompisar som har fått småsyskon.

• Isolde11

Välkomna alla "nya" i tråden- kul att vi blir fler!

Jag skulle liksom du Saufi gärna hoppa över de här veckorna. Längtar liksom du till att få en riktig bebismage istället för allt "daller". Känner mig enormt trött, tråkig och allmänt småtjock just nu. I övrigt har illamående, yrsel och huvudvärk som gott som helt försvunnit för mig - kvar är en enorm trötthet. Somnar så fort dottern är i säng varje kväll så jag känner mig hyfsat osocial.....

För att orka med tröttheten småäter jag en del, viket inte är alls likt mig. Är i slutet av vecka 11 nu :) och har nu gått upp 4 kg... Försöker ta till nyttiga mellanmål och motionerar ganska mycket så jag vet inte riktigt vad jag ska göra  för att undvika att gå upp mer i vikt. Men jag ar för mig att det var likadant förra gången och det avtog och jämnade ut sig längre fram.

Märker ni som väntar andra barnet stor skillnad på magen den här gången. Jag börjar redan få lite mage, den går visserligen att "gömma", men ser ändå ut ungefär som när jag var i v. 15-16 förra gången...

Vi köpte nog egentigen inga onödiga babyprylar sist. Men vi hade turen att inte beöva köpa så mkt alls då syskon oc vänner runt omkring hade det mesta som beövdes. Däremot köptes en del kläder i storlekar som inte hann användas utan som fortfarande ligger här oanvända....

Ha en bra dag!

• Isolde11

Hur gör ni när ni ligger till er på listan? Försökte kopiera men det funkar uppenbarligen inte på min dator....

Har ni skrivit om infon eller kan ni kopiera och klistra in?

Någon som kan får gärna lägga in mig:

Isolde11, Andra barnet, BF 15/8

• Isolde11

Sejda79: Blä, för springmask! Mår dåligt bara jag tänker på det. Verkar vara vädigt vanligt, men vi har aft turen att klara oss trots att det gått på förskola och bland vänner.

Min graviditet påminner till stor del om den förra. tror att jag mått mer illa den här gången men vet inte om det verkligen är så eller om jag förträngt hur det var då :)
    Illamåendet, kom och gick i vart fall samma veckor som sist. Den stora skillnaden för min del har varit att jag känner mig mkt lugnare än senast och "letar" inte så mkt symptom och liknande och känner därmed inte av så mkt konstigheter heller.  Förra grav. hade jag problem med blödningar den första tiden- det har jag klarat mig i från än så länge- skönt. Det skapar altid en de oro. Den största skillnaden är nog trötteten som jag upplever som undra gånger värre den här gången. Mest troligt för att jag inte har möjlighet att vila på samma sätt då jag är trött utan det är som full rulle hela tiden när man redan har barn  hemma.

Den här veckan måste nästan ändå ses som en liten milstolpe i graviditeten (för vår del). Äntligen v.12 - allt kan ju så klart fortfarande hända, men det känns ändå som ett litet steg på vägen att allt kännts bra så här långt!

Svar på tråden Bebisar sommar/höst 2011 i Umeå