Bebisar sommar/höst 2011 i Umeå
Jag hade inte heller särskilt mkt känningar eller symptom innan v. 7/8- förutom spända och ömmande bröst.
Har du bokat privat UL, Äntligen Dax?
Jag hade inte heller särskilt mkt känningar eller symptom innan v. 7/8- förutom spända och ömmande bröst.
Har du bokat privat UL, Äntligen Dax?
Äntligen Dax: Jag beklagar verkligen. Kan inte ens föreställa mig hur det känns. Styrkekramar till dig.
Har varit något inaktiv här på ett tag. Har inte hänt så mycket gällande graviditeten och har knapt hunnit tänka kring den heller. Väntar som mest på RUL. Går in i v. 16 nu och allt flyter som bara på som det ska. Hur har ni andra det?
Kul att allt såg bra ut på UL- var det första gången ni fick se den lille?
Vad jag förstår är det nytt att RUL räknas som ett bm-besök. Det innebär att ett vanligt besök hos bm är borttaget, är därför det känns så länge mellan besöken nu!
Välkommen camillass!
Kul att det blivit lite aktivitet hä rpå tråden på slutet! Själv har vi haft fullt upp med sjukdom och annat så jag har knappt hunnit in och kika här. Tycker absolut att du ska be om ett extra bm-besök om du känner att det känns långt emellan, höstflickan 83! Ett annat tips är att ringa bm om du har frågor eller liknande- de brukar vara mkt hjälpsamma och lyssna på allt man undrar. Jag ringde ngn gång förra grav. då jag hade funderingar och fick alltid bra och lugnande svar.
Själv tycker jag inte att det gör så mkt om det är glest mellan besöken framförallt nu i början (kanske mest för att jag har lite svårt att ta mig ifrån jobbet). Missförstå mig rätt, men det händer ju inte så mkt under de där besöken nu i början och chansen för komplikationer eller liknande som kan förhindras genom något som görs under dessa besök är ju ganska små ändå. Men jag antar att min inställning är som den är eftersom det är andra gången för mig och att allt gick förhållandevislätt och utan komplikationer sist. Dessutom har jag en ganska livlig krabat inuti mig som jag känner av varje dag- så det tryggar ju väldigt mycket!
Har en känsla av att jag kvommer sitta bänkad framför "En unge i minuten" varje avsnitt.
Älskar verkligen såna prgram- även om jag gråter konstant!
På fredag har även jag äntligen på RUL! Vi räknar ned! :)
Hej på er allihopa!
Sleeping angels: Beklagar verkligen, kan inte ens försöka föreställa mig sorgen! Usch så hemskt! Kramar till dig.
Jag har varit inaktiv här i tråden ett bra tag, Har haft så mycket på gång omkring mig ett tag, men nu börjar det lugna ned sig. Var på RUL för ca 3 veckor sedan. Allt var bra och beräkad BF stämde med tidigare uträkningar (är i v.23 nu). Jag mår fortfarande relativt bra, men känner av en del foglossning till och från . Överlag känns den här graviditeten mkt tyngre än den förra på många sätt, men det har säkert till viss del att göra med att man inte har samma möjlighet att vila när man behöver som sist.
Hur mår ni andra?
Jag kan inte komma på fika idag, men tycker det låter jättetrevligt att ses för en fika och kommer gärna en annan gång.
Välkommen vänvätte! Skönt att du börjar må bättre! Starkt att genast börja tänka på att komma igång och träna när du är bättre. Inte alla som skulle orka ta tag i det där med träning i v21 om man känner sig lite "efter" med den biten. Cred! Vad har du tänkt träna? Jag har lite svårt att hitta träningsformer som passar och känns kul just nu. Har fått problem med smärta i höfter och bäcken vid minsta belastning. Gör ni andra något för att hålla er i form och i så fall vad?
Ha en bra dag!
Välkommen terraberra! Alla som väntar första barnet brukar bli erbjudna föräldrautbildning oavsett mvc. Om ni erbjuds att välja mellan två kursstarter skulle jag rekommendera den senare. Vi hade inte ngt val sist (beräknad i sep) utan var tvungen att gå tidigt pga semestrar. Tyckte det vart lite väl tidigt då förlossning och första tiden med barnet var så långt bort. Blev som inte riktigt greppbart då... Jag hade gärna gått ngn form av f-utbildning den här gången oxå, men det verkar inte vara aktuellt.
På tal om träning så kör jag ungefär samma upplägg som du vänvätte förutom cyklingen. Cykel och spinning brukar ju rekommenderas sent in o graviditeten, men jag tycker inte det känns bra alls. Magen tar som i. Däremot rekommenderar jag crosstrainer till alla med foglösa ung. Önskar så att jag hade en själv!
Foglossning ska det va!
Oj,det där med gravidförsäkring hade jag helt glömt den här gången. Så tack för påminnelsen. Ska genast ta tag i det där!
Minns att vi hade bunkrat upp med kuddar och filtar av olika slag när dottern föddes och att de inte kom till användning i så hög utsträckning. Hade en liten platt kudde som vi hade i vagnen, men i spjälisen hade vi en stor (vuxenkudde) ganska hård, platt och utan fluff som vi lade upp hela överkroppen på henne på. Funkade jättbra och då kändes det inte som om hon skulle "fara" och hamna med ansiktet/kroppen nedåt som det gjorde på den lilla kudden...
Jag har som tur var inget kli på magen. Är det för att huden tänjer sig så eller varför kliar det? Och hjälper det med smörja?
Tiden rusar verkligen, redan i v. 29! Känns i och för sig ganska skönt med tanke på att jag har ont lite varstans och längtar så. Det känns dessutom att det börjar bli trängre och trängre i magen och att bebis numera når att sparka mot revbenen (aj, aj)! Hur har ni andra det?
Såg nu när jag loggade in att över 75% av graviditeten är avverkad för min del. Tre veckor kvar tills semestern, sen blir det till att gå på föräldra ledigt. Bara att bita i. Wieee!
Är så glad för att vi äntligen får oss lite värme. Har turen att inte alls ha ont av värmen, utan njuter bara till fullo! Önskar att alla skall kunna göra det. Tipsar dock om att börja använda stödstrumpor i värmen (foxy or not), gärna innan ni börjar känna av att ni svullnar. Det funkade kanon för min del under förra graviditetn!
Jag vill oxå ha bruna ben, men jag använder stödisarna i första hand när jag måste vara inne och jobba, eller om jag måste röra mig en länge tid eller sträcka ;)
Grattis till underverket, höstflickan! Skönt att höra att allt verkar gå i rätt väg! Måste vara lite av en chock och en stor omställning att föda så tidigt.
Jag har just påbörjat semestern och planerar nu vara hemma till bebis föds. Känns skönt. Min kropp behövde verkligen det, har haft så ont i fogar och mkt sammandragningar på slutet.
Ha en fin midsommar!
Jag tog EDA under min förra förlossning och rekommenderar det starkt om man känner att man behöver. Det stannade visserligen upp värkarbetet något och förlossningen drog ut ännu mer på tiden än den redan gjort. Men med tanke på att jag blev igångsatt och hade en väldigt tuff förlossning med kraftiga täta värkar utan vila emellan, så gjorde det mig inget. Tror snarare att det var just vad som behövdes för att jag skulle härda ut!
Om det blir tufft kommer jag inte tveka en sekund på att ta EDA även denna gång. Är så svårt att tänka sig in i hur det kommer att bli denna gång. Funderar mkt på förlossningen!
Funderar även jag en del kring hur allt kommer bli och funka rent praktiskt med "storasyster" när det sätter igång och första tiden efter förlossningen. Allt känns så himla beroende på när på dygnet det sätter igång och när på dygnet och vad för dag bebis tänkt komma ut- helg eller vardag. Det i sin tur tillsammans med läget hos mig och liten tror jag kommer påverka hur länge vi stannar på bb samt var dottern ska vara under tiden.
Mitt drömscenario är att vattnet går fredag morgon innan bf så att man får sova ut på morgon samt att helgen är i antågande så att mannen inte behöver börja ta ut dagar innan måndag, värkarna kommer igång strax efter men känns hanterbara så att man i lugn och ro kan fixa klart allt hemma och lämna bort dottern utan att stressa eller få dåligt samvete mot henne, sen får det gå ganska fort väl inne på förlossningen, bebis föds strax efter lunch, alla mår bra och är friska och amningen kommer igång direkt. Den stolta storasystern kommer och hälsar på framåt kvällen och jag åker hem från bb morgonen efter!
Totalt motsatt min förra förlossning som var skit på många sätt. En riktigt rosenrosa dröm! Vågar inte hoppas på något sådant utan ser liksom det värsta framför mig denna gång för att förhoppningsvis bli positivt överraskad istället ;)
Trots allt känner jag mig ganska peppar.
Lärde mig förra gången att man får ta det hela som det kommer- i vilket fall kommer det något underbart av det hela!
Det börjar ju närma sig bf för dig ni slania!
Grattis Anneliejosefin hoppas att du snart mår bättre och välkommen Carro k!
Känner med er som är nära bf utan en känsla av att det är på g. Är själv hur otålig som helst trots att jag har 30 dagar till bf. Har sjukt mkt förvärkar, men hade det tidigt innan förra förlossningen med och då gick jag över tiden- så jag har verkligen inga större förhoppningar om att det ska starta tidigare än beräknat. Trots detta är det svårt att inte hoppas att förvärkarna skall göra någon slags nytta med tanke på dess styrka och regelbundhet (till och från).
Jag har inte börjat förbereda något här hemma inför bebisens ankomst. Tänker mest att "det är ändå ingen ide att göra bort det redan nu då jag ändå kommer gå över en massa". Slutar kanske med att jag står där om det väl skulle starta av sig själv helt oförberedd och intalar mig att det ändå bara är såna där j-kla förvärkar!
Terraberra: Trist med havandeskapsförgiftning, men bra att du är under uppsikt. Lycka till idag på kontrollen. Hoppas dina värden inte är allt för dåliga så att du kan ha liten i magen ett tag till. Förhoppningsvis blir kanske inte igångsättningen akut och då borde de ju kunna planera in när det är hyfsat lugnt på förosssningen och bb så att ni får bästa möjiga förutsättningar!
Ankan08: Vet precis hur trist det är att passera bf med krämpor. Håller tummarna för att BM ger positiva besked och att det snart drar igång av sig självt!
En fråga... Hur ofta går ni hos bm nu på slutet?
Slania och gruset: grattis till era små! Skönt att allt verkar ha gått bra. Ser fram emot att också ha förlossningen bakom mig och en liten i min famn nu. Är dock inställd på övertid och börjar förlika mig så med en lång väntan att det känns helt ok. Frågan är om jag står fast vid det efter bf.... I vilket fall är det ca två veckor kvar till bf, det är väl inte tokkul att vara höggravid i värmen, men inte så tokigt heller. Känner än så länge att jag har en del att fixa med för att få tiden att gå.
Ska börja tänka på bb-väskan snart. Något som ni som fött kom på att ni saknade som kan vara bra att tänka på att ha med?