Inlägg från: Höstflickan83 |Visa alla inlägg
  • Höstflickan83

Bebisar sommar/höst 2011 i Umeå

Äntligen dax skrev 2011-02-22 19:26:46 följande:
    Hej tjejer!

Jag måste tyvärr lämna den här tråden. Var på VUL ikväll och graviditeten visade sig ha avstannat för några veckor sedan. . Blir besök på kvinnokliniken imorgon och förhoppningsvis får jag hjälp att starta igång en blödning eftersom kroppen uppenbarligen inte fattat att fostret är dött. Ni kan ju ta bort mig ur listan om det går.
    Så tråkigt att höra :( Hoppas att det ska gå bra idag på kvinnokliniken och att ni tar er igenom detta på bästa sätt. Håller tummarna att ni snart är på banan igen!
    Pearl22 skrev 2011-02-22 23:26:42 följande:
    Äntligen Dax: Nej, vad tråkigt :( Hoppas ni kan ta er igenom detta på bästa sätt... Stor styrkekram till dig!

Jag var på RUL idag och allt såg bara fint ut! Ser ut som vi väntar en pojke denna gång och mitt BF blev bara flyttat 1 dag bakåt, det nya är alltså 21/7. Annars mår jag lika bra som vanligt. Har haft en hemsk eftermiddag och kväll idag dock då dottern fick hög feber och tungt att andas. Efter besök på först vårdcentralen, sen barnmottagningen och efter det akuten x 2 så fick hon till slut diagnosen förkylningsastma. Nu ligger hon äntligen och sover i sin säng sedan en halvtimme tillbaka, och andas lättare efter dubbla inhalationer Ventoline.
     Vad skönt att ha fått vara på RUL och veta att allt står bra till! :) Hur känns det att det mest troligt är en pojke? Roligt att få en av varje?
    Vad jobbigt att lilla dottern hade det så tufft med andningen, hoppas hon ska piggna på sig!

Jag märker knappt nåt av graviditeten just nu. Tycker själv att jag är hur liten som helst om magen, men inser ju att den i alla fall är större än innan graviditeten, men stor är den inte. Går in i vecka 18 imorgon. Fick ringa barnmorskan igår och blev beordrad liggande vila resten av veckan då jag bar två alldeles för tunga matkassar och gjorde illa mig massor. Magen och ryggen värker, men hon sa att det med största säkerhet inte varit nån fara för barnet utan att det var bara mig själv jag skadat. Jag har bäckensmärta sedan innan graviditeten (haft det i snart 6 år utan att någonsin ha varit gravid) så jag antar att jag är otroligt mycket känsligare i bäckenet nu i och med graviditeten. Hoppas på att vilan ska hjälpa och att dagarna springer fort fram. RUL på torsdag nästa vecka!!

Hur mår ni andra? 
  • Höstflickan83
    Pearl22 skrev 2011-02-23 21:40:05 följande:
    Höstflickan83: Det känns rätt skoj faktiskt! Det hör väl lite till "kärnfamiljen" att man ska ha en av varje Han kommer få dras med en hel del rosa grejer såsom babysitter osv, men det ska nog gå bra det med
    Dottern andas mycket bättre idag sedan hon fått börja ta sin astmamedicin. Hon har dock varit väldigt trött, men det kanske inte är så konstigt då hon har en hel del sömn att ta igen från de senaste dagarna.

Saufi: Mja, väntrummet var väl helt okej. Kändes modernt och så. Men själva undersökningsrummet tyckte jag kändes mörkt och trist. Det var typ bara en brits, ultraljudsapparaten och en stor plasmaskärm på väggen typ. Nog för att det kanske inte behövs så mycket mer just i detta undersökningssyfte, men lite dekorationer tror jag skulle göra mycket för helhetskänslan ändå.
    Ja, man kan ju inte köpa allt nytt bara för att det blir olika kön, det blir kanske lite väl dyrt. Men några nya kläder får han säkert ;) Det blir hur som helst jättebra, oavsett om han sitter i en rosa babysitter eller ej! :)

Vad skönt att hon är bättre. Kanske kan det vara så att hon blir trött av medicinen också? Inte bara av att hon har lite sömn att ta igen? 
  • Höstflickan83
    Pearl22 skrev 2011-02-24 20:03:26 följande:
    Nja... Vi fick åka in på barnmottagningen igen idag, då hon fått hög feber igen och tycktes ha ont och var allmänpåverkad. Visade sig att hon har dubbelsidig öroninflammation, som om det inte räckte med förkylningsastman! *suck* Men nu går hon på penicillin så nu ska det väl ändå vända tycker jag! Kändes helknäppt att ge henne massa olika mediciner nu ikväll innan läggning, men vad gör man? På läkarens ordination skulle hon ha Kåvepenin, Alvedon, nässpray och astmaspray för att hon skulle ha så bra förutsättningar som möjligt för att sova gott inatt.
    Men nej! Vad tråkigt att höra. Stackars lilltjejen :/ Dubbelsidig öroninflammation också, det som gör så ont! :/
    Hoppas verkligen att medicinerna hjälper nu så att hon får sova ordentligt så att hon snart blir piggare! Skickar lite kryapådig-tankar till henne! 
  • Höstflickan83

Hej allihop!

Ni som har lite mer erfarenhet av graviditet än vad jag har, var sjutton hittar jag bra kläder i Umeå? Är det bara Polarn o Pyret och H&M som har mammakläder?

Var handlar ni kläder? Har ni några speciella märken ni rekommenderar? Några bra sidor på nätet?

Tacksam för tips, för nu börjar jeansen bli trånga även med gummiband-i-knappen-lösningen... :P 

• Höstflickan83

Tack för tipsen Slania!

Hörrni brudar, när får ni gå på besök hos barnmorskan (först och främst ni förstföderskor då jag antar att det kanske kan skilja lite när man redan gått igenom allt en gång?).

Jag var på inskrivning i två delar, hälsosamtal och inskrivning i början av graviditeten. Nu har jag gjort UL (som gick jättebra, och det är en liten pojke vi väntar!) och jag skulle ringa när jag gjort det för att få en ny tid hos BM. Jag får inte komma förrän 18 april då jag är i vecka 25, jag tycker det lät jättesent men hon sa att det var så rutinerna var? Hur är det för er, är det samma? 

• Höstflickan83
    Isolde11 skrev 2011-03-06 21:58:20 följande:
    Kul att allt såg bra ut på UL- var det första gången ni fick se den lille?

Vad jag förstår är det nytt att RUL räknas som ett bm-besök. Det innebär att ett vanligt besök hos bm är borttaget, är därför det känns så länge mellan besöken nu!
    Vi gjorde ett tidigt ultraljud i vecka sju för att se att det fäst på rätt ställe då jag åt Pergotime för att få ägglossning då jag har PCO (och Pergotime ökar riskerna för utomkvedshavandeskap). Då såg vi ju bara en grå fläck och att något rörde sig och det var ju hjärtat som slog. Så i torsdags var första gången vi såg lille prinsen "på riktigt" skulle jag vilja säga. Det var helt fantastiskt häftigt! Det är ju första gången jag är gravid, så jag har aldrig gjort det här förut, och jag hade kunnat ligga där länge länge länge och titta. Han kickade på och viftade med armarna en hel del. Jag känner dock  egentligen inget ännu, beror det kanske på att moderkakan är i framvägg? Jag kan känna någon liten buff men det är så korta känslor så jag hinner knappt reagera och då när jag börjar fundera på om det var en buff så känns det inget mer. Jag längtar tills det ska kännas ordentligt!!

Okej, är det så alltså? Men det blir ju så otroligt länge innan hon tar några prover då man måste vänta så lälnge innan man får komma till "sin" BM om nu ultraljudet räknas som ett BM-besök.. Det blir från 15 december till 18 april. Det är ju fyra månader, känns som det kan hända mycket med mina värden på den tiden?

Är det så för alla här inne? 
  • Höstflickan83
    Pearl22 skrev 2011-03-07 08:19:27 följande:

Jag har mitt nästa besök hos barnmorskan den 23/3, alltså drygt 1 månad efter RUL. Har bara varit på 2 besök hos barnmorskan hittils, inskrivningen + ett besök till. Som jag minns från förra gången är det inte förrän senare i graviditeten, om det var kring vecka 30 typ, som man börjar gå varannan vecka eller om det var ännu tätare? Jag tror inte det skiljer så himla mycket på besöksfrekvensen om man är förstagångsgravid eller ej. Det enda är väl att man ev. går på informations-föräldraträffar om det är första gången typ.

Höstflickan83: Jag har också PCO och fick ta hjälp av Pergotime för att bli gravid med dottern. Nu blev jag gravid spontant denna gång, inte planerat men såklart otroligt uppskattat! Jag tror själv att det var pga en kraftig viktnedgång som jag lyckades bli gravid spontant denna gång.

Okej, då får ju då gå betydligt tätare i alla fall... Det måste ju vara runt vecka 20-21 som nästa besök för dig är? jag vet inte om jag ska noja över att det är först i vecka 25 jag får komma, eller om jag bara ska acceptera att det är så... Beror det på vårdcentral kanske?

Vad härligt att det lyckades utan pergotime denna gång, även om det inte var planerat. Det är ett litet mirakel! Jag är så otroligt lycklig att pergo fungerade, hur hade det annars gått?...

• Höstflickan83

Var ju som sagt på ultraljud i torsdags och fick se vår lillefot. Vilken underbar upplevelse!! Det skulle jag gärna göra igen. :) Blev flyttade en dag, så istället för BF 3/8 fick vi nu 4/8. Tog reda på vad det var för något och det är en liten prins vi väntar. Det var inte så svårt att se när hon kollade de regionerna ;)

Vilken härlig känsla, nu vågar jag förhoppningsvis slappna av mer och lita på att det faktiskt är sant!

Berättade för chefen och alla arbetskamrater på jobbet efter ultraljudet, och sedan resterande av släkt och vänner som inte visste. Vilken härlig känsla att inte behöva smyga längre, utan att det är offentligt. Längtar så tills vi ska börja kika på grejor som vagn och säng och sådana saker. Härligt!

Hoppas att ni andra mår bra.
  • Höstflickan83
    Pearl22 skrev 2011-03-07 17:37:08 följande:
    Vilken fin ultraljudsbild du fick!!
    Hmm... nja, jag är ju i vecka 21 nu och har tid hos barnmorskan den 23 mars. Då skulle hon visst lyssna och mäta för första gången och sånt är ju alltid kul :)
    camillass skrev 2011-03-07 16:30:42 följande:
    Hej!
    Hoppar in på denna tråd om det går bra. Kul att hitta fler som väntar barn i umeå. Själv väntar mitt andra barn som ska komma någongång i augusti. Har inte ännu varit på ultraljud, så datumet är inte helt faställt.

Har alla ni andra varit på ultraljud?
    Välkommen! :) Hur gammal är ditt första barn? Jag var på ultraljud för 2 veckor sedan, men sen är ju jag längst gången av alla här verkar det som :)
    Tack! Vi fick med oss några hem och det där var en av de bättre.
    Okej, då kommer du ha gått lite längre då alltså. Jag ångestar lite fram och tillbaka om jag ska be om ett tidigare besök eller ej... :S Verkar som att det är lite olika här i tråden trots att vi alla går i Umeå?
    Saufi skrev 2011-03-07 18:17:38 följande:
    Välkommen Camillass!

Slania och Höstflickan83: Här är en till med PCOs, verkar vara vanligare änm an tror ;) Blev gravid första gången med pergo och den här gången med puregon, så det finns saker att ta till om pergo inte funkar!

Verkar vara väldigt olika det här med hur täta BM-besök man har. Jag har varit på två hittils och ska i slutet på månaden  på RUL, har sedan ytterligare ett BM besök just efter. Jag skulle begära ett tätarel BM besök om jag var du, som du säger att mycket kan hända på 4 månader, och som förstagångsföderska lät det väldigt glest! Vilken MVC går du på?
     Det verkar verkligen vara vanligare än vad man tror! Det är kanske inget man pratar så mycket om, jag gör inte det i alla fall. Skönt att det tog sig en gång till för er! 
    Som jag skrev ovan funderar jag på om att be om ett tidigare besök, jag nojjar ju bara för att nojja... :S Jag är expert på att nojja. Jag går på Tegs MVC. Var går ni andra? 
    Mearlin skrev 2011-03-07 19:14:14 följande:
    Kul med fler i tråden!

För mig verkar det inte alls vara lika, vi ska på RUL 14/3, veckan efter ska vi till BM för besök. Det bokade vi redan när vi visste vilket datum ul skulle bli.
    Bara en vecka till UL, är sååå nyfiken och förväntansfull..

Höstflickan83: så underbart att ni fått se er lillefot ;) Måste vara en fantastisk känsla!!
     Det verkar verkligen vara olika! Det blir så att jag mer och mer funderar på att be om ett till besök.. Ska fundera några dagar till hur jag ska göra. Känns så konstigt att först ha ifrågasatt deras rutiner och accepterat besök i vecka 25 och sedan ringa och be om ett tidigare. Mår ju egentligen inte dåligt, men vill ju veta att allt är bra för att slippa nojja mig.

Det var fantastiskt att få gå på ultraljudet och få en första blick av lillefot! Underbart.
    Du ska se, när du ligger där vill du inte gå därifrån. Jag skulle gärna göra det igen ;)

Såg någon på En unge i minuten? Måste väl vara lite hormoner som spökar, men jag var nära att böla hela tiden. Ena sekunden av glädje hur underbart det måste vara, nästa i ren förskräckelse om vad sjutton jag gett mig in på, ungen ska ju ut!! :P 
  • Höstflickan83

Nu har jag ringt barnmorskan idag och sagt att det inte känns okej att vänta så länge så jag fick mitt besök flyttat från 18 april till 18 mars. Det känns skönt. Hon sa att de har ju ett grundschema att gå efter men om man mår dåligt på något sätt eller kanske känner sig orolig så får man självklart komma oftare. Det känns som att det var en bra sak att göra, för jag nojjar så lätt och då känns det skönt att få komma och kolla hur allt är! Speciellt när jag inte känner några rörelser egentligen och när jag är så extremt trött igen.. Hoppas ni har en bra helg!

Svar på tråden Bebisar sommar/höst 2011 i Umeå