Inlägg från: Höstflickan83 |Visa alla inlägg
  • Höstflickan83

Bebisar sommar/höst 2011 i Umeå

Millan11 skrev 2011-03-18 08:44:27 följande:
    Hej hallå!

Tog ett tag innan jag hittade till rätt tråd...

Första barnet, bf 14/8.
    Var på ultraljud i onsdags och fick behålla mitt datum.

Bor i Röbäck vilket innebär Tegs MVC.

Någon annan som ska på föräldragruppen som börjar i april på teg?

Kram på er!
    Hej!
    Välkommen!

Vad roligt med en till som går på Teg! Jag går där också, men vi kommer gå på föräldragrupperna som är i maj och juni då jag vid rådfrågning hos barnmorskan fick förslaget att ta de sista träffarna eftersom annars blir det så långt innan det faktiskt är aktuellt att man ska föda... Alltså om man går i april och ska föda i augusti. Vore ju kul om det var någon fler som gick samtidigt.. :) 
  • Höstflickan83
    malinmann skrev 2011-03-29 08:42:03 följande:
    Jag har inte kännt sparkar från bara i lördags :) har moderkakan fram. men från att inte känna något alls så är det känner jag hela tiden nu och det är ju underbart :)

Vilken vecka är ni andra i?

Jag har gått 23 fulla idag :)
    Jag har också moderkakan i framvägg och har bara känt buffar i drygt en vecka. Men något roligt var att när jag insåg att det var buffar jag kände så fick sambon känna en rejäl buff samma kväll. Det var kul! Jag känner något som rör sig varje dag, men det är inte några starka buffar och jag kan inte påstå att det känns som sparkar. Men det kanske blir annorlunda längre fram!
  • Höstflickan83
    Knottet1 skrev 2011-04-07 18:12:40 följande:
    Hej! Har inte varit så aktiv här. Känns som om jag har fullt upp just nu. Två barn, jobb hus m.m. allt tar sin tid. Men nu är jag sugen på en mamma träff så jag ger ett förslag och hoppas att det finns någon fler  som vill och kan träffas.

Tisdagen den 12 april kl 18.00 KafeStation.

Jag kommer:

Knotter 1
    Det hade varit trevligt! Jag kan tyvärr inte då då vi åker till Skellefteå och ser SM final del 4 i hockeyn. Hoppas på att kunna komma på en nästa träff istället!
  • Höstflickan83
    sleepingangels skrev 2011-04-08 12:24:27 följande:
    Hej ni kan ta bort mig från listan. Har fått mf
    Nej vad tråkigt! :( Kramar till dig!!
  • Höstflickan83
    Isolde11 skrev 2011-04-21 07:46:42 följande:
    Välkommen vänvätte! Skönt att du börjar må bättre! Starkt att genast börja tänka på att komma igång och träna när du är bättre. Inte alla som skulle orka ta tag i det där med träning i v21 om man känner sig lite "efter" med den biten. Cred! Vad har du tänkt träna? Jag har lite svårt att hitta träningsformer som passar och känns kul just nu. Har fått problem med smärta i höfter och bäcken vid minsta belastning. Gör ni andra något för att hålla er i form och i så fall vad?

Ha en bra dag!
    Jag tar också gärna lite bra träningstips då man har ett helt kraschat bäcken. Kan inte gå 2 km i normal promenadtakt utan att få jätteont..
    Ha en bra påsk! 
  • Höstflickan83
    Terraberra skrev 2011-04-25 00:00:05 följande:
    Hej på er!

Jag tänkte också hoppa in här! :)
    Väntar första barnet den 19/8, en liten pojke. Är alltså i v.24 men det beror ju på hur man räknar - det är ju som en hel vetenskap! :)

Går på Teg men har ännu inte varit på någon föräldragrupp, tänkte höra när det blir aktuellt nästa vecka när jag träffar vår råsköna barnmorska! Har ni varit på träffar? Var det bra isåfall?
    Hej och välkommen!

Vi väntar vårt första barn den 4/8 och det är också en liten pojke. Vi går på Teg (vilken barnmorska har du?)
    Vi kommer gå på föräldragrupperna som är följande datum:
    Barnmorskeinformation, förlossning Onsdag 1/6 Tid: kl 15-17,
    Barnmorskeinformation, smärtlindring Onsdag 8/6 Tid: kl 15-17, 
    Barnmorskeinformation, psykoprofylax Onsdag 15/6 Tid: kl 15-17, 
    Barnmorskeinformation, tiden efter/amning Onsdag 22/6 Tid: kl 15-17 
    (Sjukgymnastinformationen har jag redan varit på då jag har sånna problem med bäckenet). Ovanstående tider är de sista tiderna de har innan sommaren och att gå tidigare känns för tidigt eftersom det blir så långt till själva förlossningen och tiden efter, så vi har valt att ta de sista, också på rekommendation från barnmorskan.
    Om du inte redan sett det finns det länk på vll:s hemsida till tiderna när alla kurser är. Man behöver inte anmäla sig, utan man kommer bara dit.
    http://www.vll.se/Sve/Lokalt/Nedladdningsboxar/Filer/Microsoft%20Word%20-%20Foraldratraffar%20v%C3%A5ren%202011.pdf 

Kanske ses vi? ;)

Hoppas alla mår bra! 
  • Höstflickan83
    Terraberra skrev 2011-04-27 20:59:20 följande:
    Tackar! :)
    Härligt med information, då har jag liiiite mer koll på den biten iaf! Blir nog den senare föräldragruppen för oss också, känns bättre att få informationen så nära inpå som möjligt!

Höstflickan83: Jag har Kristina som barnmorska och är jättenöjd med henne, hon avdramatiserar allt som man själv kan oroa sig för! :) Vem har du?
    Vad roligt, då blir vi inte själva där i alla fall! :P

Jag har Karin som barnmorska, har ju inte träffat henne många gånger ännu, men det jag sett hittills så verkar hon bra. Lite virrig ibland dock :P
    Bor du på Teg eller bor du någon annan stans? 
  • Höstflickan83
    Hej allihop!

Tänkte kolla med er hur ni har gjort med försäkringar....
    Har ni tecknat någon gravidförsäkring? Vilket företag? Gratis eller den man kan betala för? Varför har ni valt som ni valt?

Jag är megaförvirrad och vet inte vad jag ska välja... :(
    Hjälp tages tacksamt emot! 
  • Höstflickan83

Det här med öppen förskola, jag har ingen aning om hur det fungerar. Får man bara gå på den öppna förskolan där man är listad på vårdcentralen eller får man gå var man vill? Jag är i dagsläget listad på Teg men kommer eventuellt lista om mig till citymottagningen när jag gått klart hos barnmorskan och ha läkare och BVC där då det är närmre och smidigare för mig eftersom jag inte längre bor på Teg. Men vad jag tror så har nog kanske inte citymottagningen någon öppen förskola?

Ni andra som redan har barn, ni kanske vet hur allt fungerar och kan upplysa mig? =) 

• Höstflickan83
    gruset skrev 2011-05-15 09:35:16 följande:
    Höstflickan83: Du kan gå på vilken öppen förskola som du vill. Det spelar ingen roll vart du är listad.
    Tack så mycket för ditt svar!! :)

Nu när jag ändå är igång och frågar er som kan det här, så kan jag ju ställa en till fråga.. Överallt där jag läser står det olika information, i vissa böcker står det att spjälsäng eller vagga ska bäddas med täcke och kudde (kudde för att huvudet inte ska bli platt) och att de inte får sova på mage. Medan på andra ställen står det att de ska ha filt för att täcke kan bli för varmt och kväva de små liven. Sen hittar jag också info om att man inte ska ha kudde.

Hur har ni gjort? Vad har ni fått för råd? Vad har funkat? Och om man har kudde, vad har ni valt för kudde? 
Svar på tråden Bebisar sommar/höst 2011 i Umeå