Inlägg från: Ninakarolina |Visa alla inlägg
  • Ninakarolina

Bebisar sommar/höst 2011 i Umeå

MalinNu skrev 2011-11-06 20:48:19 följande:
    Ninakarolina: aha se där, vet du när det är öppet och vilka dagar? Det är ju perfekt, eftersom att vår lägenhet ligger 200 meter därifrån :)
    haha och jag har 2 min dit kanske :) 
    Imorgon är de öppet från kl 12:30 men tills vet jag inte men de är för förstagångsföräldrar om jag inte är ute och cyklar, 0-1 år :) 
  • Ninakarolina

hade varit kul men kan inte då.

• Ninakarolina
    Frka11 skrev 2011-11-08 16:35:48 följande:
    Hej allihopa!
    någon här som har erfarenhet av Gripe Water mot kolik och pysventiler??
    nu håller jag evigt på å bryta ihop så nu har jag beställt båda delarna...lillemannen sov inte på nätterna innan och skrek...men nu sover han inte på dagarna heller och skriker så nu orkar jag snart inte mer....han kan sova så gott å så gallskriker han å till slut kommer de fisar och sömnen är förstörd...har testat både minifom och semperdroppar och inget av de fungerar :( hoppas nu å ber till gud att nåt av de ja nu beställt ska fungera...är dessutom ensammen me lillemannen hela veckan(sambon jobbar borta) så jag har ingen avlastning :(
    Dra ner på närmaste apotek fråga efter en lavemangspip, jag fick med hela påsen och allt men då klipper man av slangen där pipen sitter. de är som ett sugrör med en kula längst ut på som... och stoppar man de i bebisens rumpa så kommer alla gaser ut, och gaserna trycker ju ner bajset så de kommer med. efter jag lyssnat på min mammas råd att köpa de gråter aldrig penny, hon gnäller bara om hon är trött eller vill ha mat men de är så sällan hon gråter. så de är verkligen att rekommendera. hon sov kast för en vecka sen... och då hade hon så mycket gaser... sov bara 5 min sen vakna... körde med pipen helatiden och de bara forsa ut gaser.. hon var skit kass i magen med. men nu är hon super bra... tog utr gaser ikväll med.. shit va de kom :). nu sover hon som en tok hon sover till 6 på morgonen om hon somnar tidigt och vill ha mat sen sover hon till kl 10... och är hur nöjd och glad som helst på dagarna :)
  • Ninakarolina
    Frka11 skrev 2011-11-08 21:51:32 följande:
    beställde ett paket  windi idag,hoppas å ber till gud att d funkar för de va inte billigt....va kostar lavemangspip? hur ofta gör du de?å hur länge låter du pipen sitta?
    Jag gör de när jag tror att hon behöver få ut bajset och gaser, hon är hår i magen helatiden typ av ersättningen.
    Jag stoppar in den sen kommer de massa gaser, när de inte låter mer tar jag ut den. och masserar henne på magen och trycker upp benen " cyklar" sen tar jag pipen igen och då kommer de mer gaser och sen bajs. och går så några gånger tills ja vet att att är slut :) 
  • Ninakarolina

lavemangspip med slang och hela köret kostar 40:- haha men man ska ju bara åt pipen men de andra kastar man bort. för jag ska ju inte fylla upp henne med vatten :D.

• Ninakarolina
    Terraberra skrev 2011-11-08 21:46:14 följande:
    Hej!
    Sedan jag skrev här sist har vårat liv varit en mardröm. Febern släppte aldrig och vi åkte in på akuten under fredag natt. Trots insisterande valde de att inte lägga in honom för utredning vilket var otroligt frustrerande eftersom jag instinktivt kände att ngt var fel. Följande dygn steg febern, alvedon hjälpte inte och prinsen kaskadspydde det lilla han fick i sig, drygt 200 ml på ett dygn. Hans fontanell började svullna och det lilla 'urin' som kom ut i hans blöjor var missfärgat. Trots inrådan att vänta från sjukvårdsupplysningen åkte vi in akut.

Läkaren tyckte att 'det skulle vara bra om han undersöktes i lugn och ro, men det var nog inget särskilt', så han la ÄNTLIGEN in honom. Vi hamnade på barn 2 men efter blodprover, fortsatt svullen fontanell och tappning av ryggmärgsvätska konstaterades hjärnhinneinflammation och det blev barniva.

Efter ett dygn på barniva med dygnet runt bevakning, 3 sorters antibiotika, dropp, 125mg suppar, kortison och lugnande så kom vi igår tillbaka till barn 2 eftersom han, tack och lov, svarar bra på medicineringen. Hans infektionsvärden har sjunkit kraftigt och svullnaden på fontanellen är borta men vi har ännu inte fått svar på odlingen som visar ifall det beror på en bakterie eller ett virus, det mesta pekar dock på ett virus (bakterier är oftast allvarligast).

Det viktigaste av allt är ändå att jag nu känner igen mitt lilla hjärta, både till beteenden, rutiner och humör! Förutom att han är medtagen ser det mesta bra ut. Igår kväll började marken komma tillbaka under mina fötter och nu ser vi framåt och hoppas att det fortsätter i samma riktning som det börjat. 

Pussa extra mycket på era små och var evigt tacksam att de mår bra. Detta är utan tvekan det värsta jag varit med om i hela mitt liv. Hoppas att det är bra för er alla!
    Krya på er, hoppas att går bra.
  • Ninakarolina
    Mearlin skrev 2011-11-08 21:29:18 följande:
    Höstflickan: Okej, du har bättre koll än jag :) Det låter ju riktigt trevligt! Men då siktar jag nog på att vara där mellan halv och kvart i ett. Vad tror ni om det Höstflickan och MalinNu?

Frka11: I den här tråden tror jag Ninakarolina har mest vana av de bekymren, så lyssna på henne ;) Och håller verkligen tummen för att det löser sig för dig!!
    Haha jag har en riktig fismaja här hemma. 
  • Ninakarolina
    Mearlin skrev 2011-11-11 10:14:08 följande:
    Så glad för er skull att det går åt rätt håll!! Har dom någon idé vad det kan bero på? Tänkte eftersom det kom i samband med vaccinationen? 

Hoppas verkligen ni kan vara med nästa gång vi ses, skulle va riktigt roligt!

Den 23e november klockan 11.00 är det barnvagnsbio, men får inte fram vilken bio det är, men vi kanske kan hålla ögonen öppna och fundera på det?!
    De hade varit jätte roligt :)
  • Ninakarolina

Super jobbigt när de inte vill, eller kan sova. Penny tog en power nap från kl 15-17 kanske på lördagen, sen somnade hon inte förens kl 2 jag var så trött.
    Igår tänkte ja, näe nu ska hon vara vaken så hon somnar, ville ha mat vid 7:30 sedan var hon vaken till kl 10:30...sov i 1-1,5 timma. sov en stund i bilden senare när vi åkte till vännerna. har lekt med henne och hållt i henne, hon somnade för första gången sittandes i mitt knä och sov i 40 min sen i min famn. sen väckte jag henne... och hon sov en 15 min i bilen på vägen hem... kl var bara vid 19 och hon ville sova... kunde inte hålla henne vaken så bytte blöjan och gav mat , sen så fort hon slutat äta och fått in tutten slockande hon . Och då somnade hon  vid 20:00 ungefär,hade henne sovandes i min famn en stund medans jag och sambon såg en film. Men sen sov hon tills kl 07:30... jag är nöjd :).

så nu tänkte jag att jag har henne vaken efter morgonmaten som igår... en stund så hon somnar av sig själv... och de gjorde hon i babysittern medans jag fikade nu vid 9. är så skönt när de blir tidiga kvällar och långa mornar. Så man hinner mysa med sambon och hunden en stund på kvällen också :P.

• Ninakarolina
    Terraberra skrev 2011-11-13 12:59:20 följande:
    Hej på er!
    Nu är vi äntligen hemma - SÅ skönt! Lillprinsen har gett bra respons på medicinen så vi behöver inte fortsätta medicinera hemma. Jag tror nog inte riktigt att jag har tagit in vad som har hänt ännu, just nu är jag bara lycklig för att allt har gått bra och för att få sova i min egna säng!

Tyvärr har det inte kunnat säga vad det berodde på att det blev hjärnhinneinflammation. Virus/bakterie-odlingarna har inte visat på något men de virus som de testat på är de vanligaste och farligaste, de finns ju tusentals till.

Angående vaccinationen så frågade jag om det. En sköterska blev irriterad medans överläkaren sa 'tja, det är klart, det är ju inget som inte kan uteslutas eftersom vi inte vet vad det beror på, men det är högst osannolikt.'

Det är klart, att om det skulle konstateras ett samband så skulle det nog leda till en mindre folkstorm. Men på barn 2 låg även en till mamma samtidigt som oss med sin 3 månaders son. Han hade också fått hjärnhinneinflammation...

2007 gjorde dem ju om vaccinationen och tillförde pneumokocker och dessa såväl som Hib, som också är en del av vaccinationssprutan, ges i 3 månaders vaccinet och kan orsaka hjärnhinneinflammation. Sannolikheten för att det ska hända är nog ytterst liten eftersom det är så många spädbarn som får sprutan utan att få komplikationer. Men vaccinationssprutan innehåller ju en liten del av dessa ämnen för att kroppen ska kunna bilda antikroppar. Man får ju göra som man vill och tro vad man vill, jag kommer iaf att vänta med spruta nr 2 tills han har blivit lite större! (Det kan gå max 6 månader mellan tillfällena). 

Hur är det med er? Har ni haft en bra helg?
    Efter jag läst vad som hänt med er så beslöt jag mig för att ta bort spruta nummer två med pneumokocker , efter som de tillkom 2007, så har de nyss vart prövotid på den och nu massproducerat, allt handlar i slut ändan om pengar.
    Så tog bara enda sprutan. När jag var liten var jag med känslig mot vaccin.
    Kommer aldrig ta svininflusensan sprutan eller ge den till mitt barn så de på skynads och knappt vet nått om de låter de som.
    Tur att allt gick bra för er iallafall. Och får nu oss andra att tänka. Jag menar när vi var små fanns den inte och vi har klarat oss hyfsar bra så varför skulle inte våra barn klara sig utan den nya sprutan :).
  • Ninakarolina
    MalinNu skrev 2011-11-14 21:49:50 följande:
    Tack tjejer för senast, det var trevligt att ses:)

Mearlin: Vi följer gärna med på bio nästa vecka, ska ta och kika vad det går för filmer.

Terraberra: Härligt att ni har fått komma hem nu och att Oskar har svarat bra på medicinen. Det blir ju så att man tror att hjärnhinneinflamationen har ett samband med sprutan, eftersom att han fick det någon dag efter att han hade tagit sprutan. Hoppas att ni snart kan vara med och träffas igen.

Höstflickan: Fy vilka jobbiga nätter, och måste vart riktigt jobbigt för både er och inte minst för Neo som måste haft riktigt ont. Det är så hemskt när man inte kan göra någonting annat än att bara vagga omkring med dom. Hoppas att det har blivit bättre nu efter att han ha fått bajsa och att ni alla tre har fått sova bra natten som var.

Ninakarolina: Hur var öppna förskolan på Tomtebo?

Här har vi haft en lugn och skön helg, där vi har hunnit med att vara på dop och fira farsdag. Däremot har Liam dom två senaste kvällarna gallskrikit i typ 40 minuter, jag misstänker att det har med järndropparna att göra som vi har börjat ge till honom. Känns riktigt jobbigt och är det så att det fortsätter så måste jag ta och prata med bvc, för det känns inte värt att ge dom till honom om det är så att han mår dåligt av det.
    Ni andra som har gett järndroppar till era barn, hur reagerade dom på dropparna?
    Lugnt och skönt, du får gärna följa med mig nästa gång. För penny var minst. 2 var 5 månader och resten typ 9. När de hade ringdans m.m så satt Penny i mitten i sin baysitter haha. Men när flyttar ni hit? 
  • Ninakarolina

Nästa vecka på ålidhem? Jag är sugen på att haka på.
    Har du flyttat nu MalinNu?

Jag har bra rutiner tycker jag. Penny somnar mellan 20-22 somnar mest vid kl 20:30 tiden och vaknar vid 06 för mat. Men hon kan vakna på natten av att hon spottat ut tutten men somnar så snabbt man trycker in den. Sen somnar hon oftast om till kl  9. Nu var hon så pratglad haha så hon har jollrat som en tokfia i sängen, men nu är de super tyst så tror hon somnat så jag lägger mig jag med haha.
    Har inga problem med sömnen här :). skönt. Sen är hon så otroligt glad hela dagarna, gråter typ aldrig. Kan gnälla då hon är trött men tar man upp henne och vaggar henne lite blir hon tyst och somnar. Peppar peppar, ska inte säga så haha. Men blir nog jobbigt om man får ett skrikande bebis som andra barn när man har de så bra nu :D,  

• Ninakarolina
    MalinNu skrev 2011-11-24 09:44:36 följande:
    Ninakarolina: ja nästa vecka tänkte vi gå på Ålidhem. Jo vi har flyttat nu:)
    Måste ju ta en vagn promenad någon dag :).  Okej.
  • Ninakarolina

Ska på Ålidhem med en kompis, så vi ses där inne :). Haha jag vet inte hur någon av er ser ut, men ni får gärna komma fram till oss så jag vet vilka ni är :).

En bild på mig så ni vet hur jag ungefär ser ut haha.
  • Ninakarolina

Penny önskar er alla ett gott nytt år :)

Svar på tråden Bebisar sommar/höst 2011 i Umeå