Jag är adopterad och vill berätta för er om de problem jag själv haft.
Nog tycker jag man blir itutad en massa negativa risker när man ska adoptera. Men jag tycker ändå att det handlar väldigt mycket om att så klart älska barnet som sitt eget, vara öppen för alla barnets frågor och funderingar om ursprung, samt att faktiskt förmedla en positiv syn på livet. Du skulle ju kunna jobba på att ändra dina tankar om att "bara vara skräp värd och att det inte var medningen att du skulle födas", till ett positivt perspektiv istället, såsom: Det är fantastiskt att jag finns trots omständigehterna, tänk vilken otrolig tur jag haft, det var meningen att jag skulle bli funnen. Och vad min biologiska mor känner (vilket du inte vet du kanske har ett stort värde i hennes liv och hon kanske alltid hoppas att du lever och mr bra) är faktiskt ointressant, även OM hon nu skulle se dig som skräp (vilket jag inte tror) för hon är ändå bara en människa av alla på hela jorden så varför ska hennes ev negativa tankar göra ditt liv surt, hon födde dig ju". ha som ett ppositivt mantra: Jag lever! Det var medningen! Jag hade tur! och jag ska göra det bästa jag kan utifrån mina förutsättningar och se framåt! Tänk som en idrottsstjärna.
Och jag tycker inte man kan komma och säga att det är lätt för mig att säga som inte är adopterad. Alla har vi ju våra sorger i livet och det gäller hela tiden att kämpa med sig själv att se tillvaron positivt. Att lära sig att se livet från den ljusa sidan och se möjligheterna. Det känns som du hamnat i en negativ spiral.