• Tinzi

Vad anser du om Halal slakt/kött i Sverige?

Vad anser du om Halalslakt och att det finns Halalkött på restauranger och skolor i vårt land?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad anser du om Halal slakt/kött i Sverige?
  • Insatt

Jag vet inte vad jag ska svara. Själv hade jag aldrig ätit det, kött från ett djur som varit vid medvetande medan det långsamt blött till döds? Nej tack! Om andra vill äckla sig med sånt och skylla på kollektiva vanföreställningar (även kallat religion) så får de väl roa sig med det bäst de vill. Jag är ateist och går inte runt och inbillar mig att någon annan än jag bryr sig om vad jag stoppar i munnen.

• Sensitive

Halalslaktat kött ska man inte köpa....
    Har diskuterat detta med ett antal olika slakterier.....

• Insatt
    Sensitive skrev 2011-01-01 14:13:38 följande:
    Halalslaktat kött ska man inte köpa....
    Har diskuterat detta med ett antal olika slakterier.....
    Vad berättar dessa slakterier om? Jag känner mig rätt dåligt insatt även om jag fattat vad det går ut på.
  • Pix Maniac

Är det väldigt svårt för er att förstå att ett djur som halalslaktas i Sverige är medvetslöst vid slakt?

• delirium
    Pix Maniac skrev 2011-01-01 14:46:24 följande:
    Är det väldigt svårt för er att förstå att ett djur som halalslaktas i Sverige är medvetslöst vid slakt?

Men vi importerar väl kött från andra länder med andra djurskyddslagar? 
  • Pix Maniac
    delirium skrev 2011-01-01 14:50:10 följande:
    Men vi importerar väl kött från andra länder med andra djurskyddslagar? 
    Ja. Jag skulle tro att vi också importerar halalslaktat kött där djuret inte varit bedövat och/eller medvetslöst vid slakt.

Dock trodde jag att frågan gällde vad man ansåg om halalslakt i Sverige.

För övrigt importerar vi väldigt mycket kött där djuren antagligen inte har behandlats särskilt väl. Många av de djur som slaktats på "vanligt" vis vid svenska slakterier har också lidit oerhört. Om man är orolig över hur djuren behandlas finns, enligt mig, tre vettiga alternativ:

1. bli vegan
    2.  föd upp dina egna djur och slakta själv eller
    3. köp enbart KRAV-märkt och närproducerat kött - helst i gårdsbutiker i anslutningen till gården så man själv kan ser hur djuren har det.
  • Pimpinellan

Jag skulle ALDRIG äta halalkött,men det är svårt på vissa affärer att hitta kyckling som inte är slaktade så. Jag kollar noga varje gång.

Svar på tråden Vad anser du om Halal slakt/kött i Sverige?