• Peters­Älskli­ng
    Äldre 1 Jan 19:51
    15362 visningar
    106 svar
    106
    15362

    Är det ngn som VET vad som gäller? ang kanin.

    Jag ska skaffa en hermelinkanin från en uppfödare, har haft en förut som jag älskade högt. Som alltid innan jag skaffar djur eller funderar på det så föröker jag leta fram massa info via google.
    Till saken på några sidor står det att kanin inte är ett flockdjur och klarar sig utmärkt med mkt männskilg kontakt bara men man kan ha 2 om man vill förutsatt att de har tillräckligt stor yta att vistas på men att man då inte kan ha 2 honor för då slåss de så det kan gå riktigt ila och inte heller en hane för man kan få massor med små kaninbebisar då... Utan man ska ha en kastrerad hane och en hona OM man ska ha 2 stycken i samma bur...

    Men på några andra sidor står det att det är flockdjur och man sa helst ha 2 stycken och då helst 2 av samma kön (honor) eller en kanin och en marsvin i samma bur eftersom de lever i flock och trivs inte ensam i bur.

    Vilket är korrekt? jag känner ju rent spontant att jag tror mest på det översta men å andra sidan hittade jag information nummer 2 på bla djurskyddets sida...

    Vad tro ni? självklart kommer jag att lyssna på uppfödaren som kan sin sak och göa som hon säger men tyckte det var lite interessant att få så motsägelsefull information, så kollar ändå vad ni tror om saken, hehe.

  • Svar på tråden Är det ngn som VET vad som gäller? ang kanin.
  • ELHU
    Äldre 1 Jan 21:35
    #1

    Detta har JAG hört!

    Det bästa alternativet är en kastrerad hane + en hona. Eller 2 honor.
    INTE 2 hanar eller en av vardera kön.

    Oftast går det bra med honorna ihop. Vi har det och går jättebra. men alla är ju olika.

    Att ha en kanin tillsammans med ett marsvin funkar! Det hade vi under uppväxten. men inget som rekomenderas idag pga att de inte lever riktigt lika. behöver olika vitaminer, flockdjur/grupplevande..

  • mamma till tre busung­ar
    Äldre 1 Jan 21:40
    #2

    Om du kan få det, så är ett mycket bra alternativ två honor från samma kull, dvs systrar alt. mor+unge (båda honor). Två honor som inte känt varandra sedan tidigare kan lätt bli aggressiva mot varandra. Alternativet Kastrerad hanne+hona fungerar också. Kaniner kan leva ensamma men de mår ofta bäst om de får en kompis.

    Min familj födde upp kaniner så detta känner jag attt jag har rätt bra koll på  

  • Äldre 1 Jan 21:48
    #3

    Jag skulle nog vilja säga att det inte finns någon direkt "regel" kring det där med att sätta ihop kaniner. Honor är ju dessvärre ofta otrevliga mot varandra och likaså tå hannar. Det finns även kastrerade hannar som är revirbenägna och därför inte så trevliga mot eventuell  sambo. Dock kan alla  konstellationer funka. Så det är egentligen bara att prova sig fram. Det som oftast är minst problemfritt är ju dock som ovan skriver, kastrerad hade och hona.


    Jag VET inte ang det  där med flockdjur eller ej ´men jag skulle rent spontant säga att nej de är inte flockdjur. Vi har haft två kaniner i samma bur och ensamna kaniner och  inte märkt att det ena eller andra skulle vara bättre eller sämre. Mycket mänsklig kontakt så kan en kanin bi huuuur mysig som helst. Den vi  hade senast bodde inne vintertid och skuttade runt med oss och  gick på låda på toaletten Sommartid var han ute.


    juwilo.blogg.se

  • Äldre 1 Jan 22:16
    #4

    Två honor el fler går bra ihop. Kastrerade hanar och honor ihop går bra. Det man inte ska sätta ihop är ju förståss okastrerade hanar med okastrerade hanar eller med honor. Det som kan hända är att honorna ryker ihop ibland, de gör dem även i de vilda, så konstigt är det inte. 

  • Äldre 1 Jan 22:25
    #5

    Kaniner är inte flockdjur utan lever i kolonier med sina egna bohålor och revir i. Dom är därför inte i behov av sällskap av andra kaniner på samma sätt som flockdjur.
    Vill man ha flera kaniner tillsammans utan problem är det antingen kastrerad hane+hona eller två honor som är kullsyskon. Man kan också oftast utan problem sätta ihop en bebis (inte könsmogen alltså) med en vuxen hona.
    Marsvin bör man inte ha tillsammans med kaniner eftersom kaninerna kan skada marsvinen allvarligt med sina starka bakben och dessutom behöver marsvin bo ihop med artfränder för att må bra.

  • Peters­Älskli­ng
    Äldre 2 Jan 00:36
    #6

    Jag hara bara tänkt att he en, iaf just nu, kanske ne till om några år men tvivlar på att det "behövs" man ska ju inte ha fler djur än vad man klarar av. hehe. Men visst är det konstigt att det kan stå såå olika?

  • ELHU
    Äldre 2 Jan 10:22
    #7

    Ska du ha två så ska du nog ha det från början. Kan kanske bli svårt att föra ihop i vuxen ålder. Vet ej hur de reagerar om man för ihop en unge med en vuxen...?

    När jag växte upp hade syrran o jag en varsin kanin i varsin bur. Gick bra.
    Nu har vi 2 kaniner i en stor bur ihop. De ligger o myser med varandra, tätt ihop, tvättar på varandra..
    Måste ju va trevligare att leva ihop med nån än ensam.

  • Äldre 2 Jan 10:26
    #8
    mamma till tre busungar skrev 2011-01-01 21:40:16 följande:
    Om du kan få det, så är ett mycket bra alternativ två honor från samma kull, dvs systrar alt. mor+unge (båda honor). Två honor som inte känt varandra sedan tidigare kan lätt bli aggressiva mot varandra. Alternativet Kastrerad hanne+hona fungerar också. Kaniner kan leva ensamma men de mår ofta bäst om de får en kompis.

    Min familj födde upp kaniner så detta känner jag attt jag har rätt bra koll på  
    Hâller med, jag hade en honkanin när jag var liten, när hon fick ungar behöll vi en av honorna, det gick hur bar somhelst!
    Ett nytt sätt att älska.
  • mamma till tre busung­ar
    Äldre 2 Jan 14:37
    #9

    Kaniner har utan tvivel oftast mycket utbyte av varandra. det är inte mycket mer jobb med två jämfört med en kanin!

  • Äldre 2 Jan 15:41
    #10

    Jag är övertygad om att du kommer på rätt svar genom att tänka logiskt!

    Hur lever vilda kaniner? Ensamma i skogen eller i stora kolonier på ängar eller stäpper?

    Själv har jag tre honor tillsammans lösa i mitt stall och de umgås och pysslar med varandra, på nyårsafton då jag var tvungen att ta in hästarna i stallet pga fyrverkerierna satt den ena kaninen och slickade en av de andra kaninerna för att lugna den!

    Att ha en ensam kanin är inte snällt mot kaninen! 

Svar på tråden Är det ngn som VET vad som gäller? ang kanin.