• PetersÄlskling

Är det ngn som VET vad som gäller? ang kanin.

Jag ska skaffa en hermelinkanin från en uppfödare, har haft en förut som jag älskade högt. Som alltid innan jag skaffar djur eller funderar på det så föröker jag leta fram massa info via google.
    Till saken på några sidor står det att kanin inte är ett flockdjur och klarar sig utmärkt med mkt männskilg kontakt bara men man kan ha 2 om man vill förutsatt att de har tillräckligt stor yta att vistas på men att man då inte kan ha 2 honor för då slåss de så det kan gå riktigt ila och inte heller en hane för man kan få massor med små kaninbebisar då... Utan man ska ha en kastrerad hane och en hona OM man ska ha 2 stycken i samma bur...

Men på några andra sidor står det att det är flockdjur och man sa helst ha 2 stycken och då helst 2 av samma kön (honor) eller en kanin och en marsvin i samma bur eftersom de lever i flock och trivs inte ensam i bur.

Vilket är korrekt? jag känner ju rent spontant att jag tror mest på det översta men å andra sidan hittade jag information nummer 2 på bla djurskyddets sida...

Vad tro ni? självklart kommer jag att lyssna på uppfödaren som kan sin sak och göa som hon säger men tyckte det var lite interessant att få så motsägelsefull information, så kollar ändå vad ni tror om saken, hehe.

• Svar på tråden Är det ngn som VET vad som gäller? ang kanin.
  • Borttagen användare

att de bråkar lite och bits i början kanske varar i 5-10 minuter, fast inte ens det händer alltid. de bestämmer rangordningen på det sättet, vem som bestämmer. är det en kanin som på en gång lägger sig inför den andra så funkar det oftast bra på en gång. man får väl läsa av kaniner. men jag har aldrig någonsin varit med om två ungar som bråkat med varandra, ALDRIG nånsin!

• Borttagen användare
    Robocopa skrev 2011-02-09 15:44:03 följande:
    Borttagen användare skrev 2011-02-09 15:27:56 följande:
    men det är bara bullshit. ursäkta språket men blir bara irriterad när folk kommer med fel info.
    Jag har ägt över hundra kaniner, de enda som har gått att ha ihop har varit de som är två honor födda i samma kull.
    du har nog fegat ur för snabbt när du satt ihop två kaniner, eller så har du gjort misstaget att du satt in en kanin i en annans revir. det ska man aldrig göra. det ska vara på en neutral plats.
  • Robocopa
    Borttagen användare skrev 2011-02-09 15:58:24 följande:

att de bråkar lite och bits i början kanske varar i 5-10 minuter, fast inte ens det händer alltid. de bestämmer rangordningen på det sättet, vem som bestämmer. är det en kanin som på en gång lägger sig inför den andra så funkar det oftast bra på en gång. man får väl läsa av kaniner. men jag har aldrig någonsin varit med om två ungar som bråkat med varandra, ALDRIG nånsin!

Jag har inte heller sagt att ungar bråkar med varandra utan vuxna kaniner. och de "bits inte lite grann" de biter hårt och djupt. Jag har varit med där kaniner fått så djupa bett och skador att vi fått avliva.
  • Borttagen användare

det funkar ibland, ibland inte. men det är fel och säga att det bara skulle funka med honor från samma kull. helt fel.

• Borttagen användare
    Robocopa skrev 2011-02-09 14:47:34 följande:
    Kaniner ska vara två syskon honor som aldrig separeras om de ska kunna bo ihop, men ofta så fugerar inte det heller.
    Robocopa skrev 2011-02-09 16:02:51 följande:
    Jag har inte heller sagt att ungar bråkar med varandra utan vuxna kaniner.
  • riboflavin

Jag är också av den erfarenheten att om man sammanför på neutral plats, och har tillräckligt med utrymme och resurser så funkar ihopsättning av kaniner i 99 fall av 100 bra. Har t.o.m sammanfört okastrerade hanar i samma inhägnad, men då har de haft flera hus/gömslen, och minst varsin matskål och vattenflaska, utan annat är smågnabb.

Har man bara en liten bur så är det nog bättre att satsa på en hona och en kastrerad hane, om man ska sammanföra vuxna djur, men även där bör djuren få bekanta sig med varandra på neutral plats under kontrollerade former.

Vidhåller dock fortfarande att det bästa sättet att undvika bråk är att se till att resurserna är tillräckliga, dvs varsitt bo, varsin matskål och varsin vattenflaska. Finns det ingen konkurrens så är risken för aggression mindre.

• Borttagen användare

ja det håller jag med dig om riboflavin. jag har dock erfarenhet av att vuxna honor fungerat bra i mindre burar (efter att de fått vänja sig vid varandra). med samma matskål och vattenflaska. att de blivit bästa vänner och tvättar varandra m.m. så kan nog vara olika där med.

• riboflavin
    Borttagen användare skrev 2011-02-09 16:40:00 följande:
    ja det håller jag med dig om riboflavin. jag har dock erfarenhet av att vuxna honor fungerat bra i mindre burar (efter att de fått vänja sig vid varandra). med samma matskål och vattenflaska. att de blivit bästa vänner och tvättar varandra m.m. så kan nog vara olika där med.
    Klart de kan bli, men för att undvika bråk i början så är det nog bästa att låta dem välja själv, ser man sen att det fungerar med gemensam vattenflaska och matskål så är ju det jättebra.
  • jezzy
    Borttagen användare skrev 2011-02-09 14:46:03 följande:

ja tror verkligen det kan skilja. förstår inte varför folk fått för sig att det endast ska gå bra med ungar från samma kull. är det något de säger i zoo-butiker eller?

För mig fungerade det inte alls med två från samma kull.
    Ja det kan nog säkert vara därifrån det kommer.
  • jezzy

Har även fått sära på två marsvinshannar. Slogs nästan blodiga.

Svar på tråden Är det ngn som VET vad som gäller? ang kanin.