• PetersÄlskling

Är det ngn som VET vad som gäller? ang kanin.

Jag ska skaffa en hermelinkanin från en uppfödare, har haft en förut som jag älskade högt. Som alltid innan jag skaffar djur eller funderar på det så föröker jag leta fram massa info via google.
    Till saken på några sidor står det att kanin inte är ett flockdjur och klarar sig utmärkt med mkt männskilg kontakt bara men man kan ha 2 om man vill förutsatt att de har tillräckligt stor yta att vistas på men att man då inte kan ha 2 honor för då slåss de så det kan gå riktigt ila och inte heller en hane för man kan få massor med små kaninbebisar då... Utan man ska ha en kastrerad hane och en hona OM man ska ha 2 stycken i samma bur...

Men på några andra sidor står det att det är flockdjur och man sa helst ha 2 stycken och då helst 2 av samma kön (honor) eller en kanin och en marsvin i samma bur eftersom de lever i flock och trivs inte ensam i bur.

Vilket är korrekt? jag känner ju rent spontant att jag tror mest på det översta men å andra sidan hittade jag information nummer 2 på bla djurskyddets sida...

Vad tro ni? självklart kommer jag att lyssna på uppfödaren som kan sin sak och göa som hon säger men tyckte det var lite interessant att få så motsägelsefull information, så kollar ändå vad ni tror om saken, hehe.

• Svar på tråden Är det ngn som VET vad som gäller? ang kanin.
  • Alexandra992
    riboflavin skrev 2011-02-09 11:03:22 följande:
    Där måste jag hålla med. I vissa fall fungerar det ju alldeles utmärkt att ha kanin och marsvin ihop men man ska nog inte sträva efter det. Marsvin är mer sociala och mer verbala än kaniner och mår bäst ihop med ett annat marsvin.
    Nu måste jag också lägga in en kommentar.
    Jag håller helt med dig och andra som skriver att marsvin ska vara med marsvin, EJ kaniner.

Oavsett om man nu verkligen måste hålla marsvin med kanin så ska det vara TVÅ marsvin med en kanin i en enormt stor bur (fria....?). Detta är absolut inget att rekommendera. Marsvin ska enligt djurskyddslagstiften bo minst två och två. 

Kaniner kan dock bo själva, då de ej tillhör gnagare, utan kolonidjur. Kaniner kan gå bra ihop också, om de har friare utrymme än en liten bur (två syskon alt. en kastrerad hane + hona brukar gå bra).

Men gällande marsvin så är det i första hand en marsvinskompis som gäller, inget annat.

TS: Du kan köpa endast en kanin. Kaniner mår ofta bra ensamma med mycket kontakt med dig... men vissa kaniner trivs bra att bo med andra kaniner, en syster eller en hane som du kastrerar kan gå mycket bra i en stor bur!
  • Borttagen användare

nej jag håller fortfarande inte med. 

kaniner går ihop med alla, det man ska undvika är endast okastrerad hane + okastrerad hane (kan skilja sig från fall till fall såklart)

marsvin och kaniner går utmärkt ihop, utan att marsvinet skulle må dåligt eller bli sparkat, tvärtemot kan de bli väldigt nära kompisar och sitta och tvätta varandra m.m. (kan säkert skilja såklart). vissa verkar tro att marsvin är ngt mesdjur, men skulle en kanin och ett marsvin ha en fight skulle antagligen marsvinet vinna. därför har kaniner respekt för marsvin.

• Borttagen användare
    jezzy skrev 2011-02-09 00:32:38 följande:
    Hade två systrar tillsammans, tyvärr var det för mycket bråk så jag fick sära på dom.
    Så det är nog väldigt olika. Det var angoror.

ja tror verkligen det kan skilja. förstår inte varför folk fått för sig att det endast ska gå bra med ungar från samma kull. är det något de säger i zoo-butiker eller?

• Robocopa
    Borttagen användare skrev 2011-02-09 14:43:06 följande:

nej jag håller fortfarande inte med. 

kaniner går ihop med alla, det man ska undvika är endast okastrerad hane + okastrerad hane (kan skilja sig från fall till fall såklart)

marsvin och kaniner går utmärkt ihop, utan att marsvinet skulle må dåligt eller bli sparkat, tvärtemot kan de bli väldigt nära kompisar och sitta och tvätta varandra m.m. (kan säkert skilja såklart). vissa verkar tro att marsvin är ngt mesdjur, men skulle en kanin och ett marsvin ha en fight skulle antagligen marsvinet vinna. därför har kaniner respekt för marsvin.

Kaniner ska vara två syskon honor som aldrig separeras om de ska kunna bo ihop, men ofta så fugerar inte det heller.

I övrigt så måste alla kaniner vara själva så länge inte det är en hona oh en kastrerad hane dvs. Två kastrerade hanar bråkar nästan lika mycket som två okastrerade hanar.
  • Robocopa
    Borttagen användare skrev 2011-02-09 14:46:03 följande:

ja tror verkligen det kan skilja. förstår inte varför folk fått för sig att det endast ska gå bra med ungar från samma kull. är det något de säger i zoo-butiker eller?

Eftersom de alltid har bott tillsammans, visst kan det vara möjligt om du sätter ihop två 10 veckors kaniner ihop från två olika kullar, men chansen är ju störst att det fungerar om de är kullsyskon. För det är inte ens alltid då det fungerar.
  • Borttagen användare
    Robocopa skrev 2011-02-09 14:47:34 följande:
    Kaniner ska vara två syskon honor som aldrig separeras om de ska kunna bo ihop, men ofta så fugerar inte det heller.

I övrigt så måste alla kaniner vara själva så länge inte det är en hona oh en kastrerad hane dvs. Två kastrerade hanar bråkar nästan lika mycket som två okastrerade hanar.
    men det är bara bullshit. ursäkta språket men blir bara irriterad när folk kommer med fel info.
  • Borttagen användare
    Robocopa skrev 2011-02-09 14:48:56 följande:
    Eftersom de alltid har bott tillsammans, visst kan det vara möjligt om du sätter ihop två 10 veckors kaniner ihop från två olika kullar, men chansen är ju störst att det fungerar om de är kullsyskon. För det är inte ens alltid då det fungerar.
    det kan fungera utmärkt att sätta ihop två vuxna kaninhonor utan att de är syskon, lika väl som det ibland inte ens fungerar med två kullsyskon. det är olika från kaniner till kaniner. precis som med hundar är de olika, vissa är mer dominanta, vissa är mer bråkiga osv. vissa fungerar, andra inte. punkt slut.
  • Robocopa
    Borttagen användare skrev 2011-02-09 15:29:28 följande:
    det kan fungera utmärkt att sätta ihop två vuxna kaninhonor utan att de är syskon, lika väl som det ibland inte ens fungerar med två kullsyskon. det är olika från kaniner till kaniner. precis som med hundar är de olika, vissa är mer dominanta, vissa är mer bråkiga osv. vissa fungerar, andra inte. punkt slut.
    Borttagen användare skrev 2011-02-09 15:27:56 följande:
    men det är bara bullshit. ursäkta språket men blir bara irriterad när folk kommer med fel info.
    Jag har ägt över hundra kaniner, de enda som har gått att ha ihop har varit de som är två honor födda i samma kull. Sen så finns det alltid undantag, Självklart! Men jag skulle inte prova att släppa ihop två vuxna honor då det kan sluta med rejäla skador på kaninerna eller saftiga bett på dig själv när du ska sära på dem.

Har du släppt ihop två vuxna honor och det har gått bra?
  • Robocopa

Ts! Kaniner mår bra själva, skaffa en kanin. Om du promt vill ha två kaniner så är det två burar som gäller, det är mitt tips!

• Borttagen användare
    Robocopa skrev 2011-02-09 15:44:03 följande:
    Borttagen användare skrev 2011-02-09 15:27:56 följande:
    Jag har ägt över hundra kaniner, de enda som har gått att ha ihop har varit de som är två honor födda i samma kull. Sen så finns det alltid undantag, Självklart! Men jag skulle inte prova att släppa ihop två vuxna honor då det kan sluta med rejäla skador på kaninerna eller saftiga bett på dig själv när du ska sära på dem.

Har du släppt ihop två vuxna honor och det har gått bra?
    ja
Svar på tråden Är det ngn som VET vad som gäller? ang kanin.