Inlägg från: iaseia |Visa alla inlägg
  • iaseia

Är det ngn som VET vad som gäller? ang kanin.

Det beror ju helt på hur de är som individer, jag har haft kaninuppfödning och att ha två hanar ihop är näst intill omöjilgt, men de har fungerat.
    Två honor fungerar oftast bra om de får växa upp tillsammans, men de går även sammanföra två äldre honor.

Kastrerade går oftast bra ihop.

Ju större bur ju större chans att de inte bråkar.
    om de gäller dvärgkaniner upp till 3kg tror ja de är så ska de ha 0,5kvm där minsta sidan ska vara 50cm, alltså blir de minst 50x100cm.
    Tror att om man har två så får man äka med 0,25cm men jag rekomenederar att man ökar de dubbla.
    Har du kaninerna ute så rekomenderar jag även att man har två bolådor så de kan få vara i fred om de vill.

Har man de ute så är de ju även bra om man har någon slags hage eller liknande..

Jag var på besök hos en uppfödare som hade tvpå riktigt stora hagar med hanar i den ena och honor i den andra... 

• iaseia
    riboflavin skrev 2011-02-06 10:33:56 följande:
    Sen finns ju aspekten att man enligt lag ska ha 2 kaniner tillsammans, har aldrig varit med om att det blivit bråk om man har tillräckligt stort och varsitt hus, varsin matskål mm.

Vill också påpeka att de minimimått som finns för kaninbur är MINIMI dvs för att djuren ska må bra så är det lämpligare med en större bur än så. 
    Nej det är det inte, sällskapskaniner möjligen, men varenda uppfödare som jag besökt har en kanin i en bur.
    Det är i så fall de senaste åren som de kommit till.
    Uppfödare som ställer ut sina kaniner vill inte ha fler än en kanin eftersom de lätt kan bli bråk då de kan bita sönder varandra, då kan de inte meritera sina djur på utställning och fortsätta med sin avel.

• iaseia
    Föreskrifter om ändring  DFS 2005:8 i Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd (DFS 2004:16) om villkor för hållande, uppfödning och försäljning m.m. av djur avsedda för sällskap och hobby; 

Som du ser så står det allmänna råd, det betyder inte att det är lag på det.
    Du kan aldrig bli fälld för att du har en kanin i en bur.
     Det är mer en rekomendation om det är möjligt, men som sagt uppfödare använder ofta minimi måttet på burar och att stoppa in två kaniner som knappt känner varandra i en sån liten bur bäddar för bråk. Jag tror absolut inte att de mår dåligt av att bo så.

Paragraf 1 - Särskilda skäl, ett särskilt skäl måste ju vara om kaninerna bråkar, vilket är ganska vanligt om man har minimi mått och äldre djur.

Jag säger inte att man inte ska följa djurskyddslagen om man är uppfödare. 
  • iaseia

Allmänna råd till 8 kap.
    1 §  Kaniner bör hållas i par eller grupp, när så är möjligt.
    Vilket oftast inte är möjligt i miniburar och med äldre djur.

Par och grupper av kaniner eller gnagare bör sättas samman av unga
    djur och hållas stabila.
    Uppfödare köper ofta in äldre djur, vilket inte är så lyckat att sätta ihop

Om vuxna djur ska sammanföras bör buren eller
    inredningen ändras så att den upplevs som en okänd plats för alla.

Vuxna honor med diande ungar bör inte sammanföras i nya grupper.
    Vuxna honor med ungar bli mer revirhämmande, jag har sett mammor bitit
    ihjäl andra kaninmammors ungar. Om man är uppfödare så har man ofta ungar på
    sina kaniner, och har man inte ungar så är de ofta att man säljer dem vidare om man
    inte väntar på att kunna ta en kull till, att då låta den kaninen bo med en annan kanin
    ett tag för att sen flytta den ena för att den ska ha ungar känns mindre humant än att låta
    den bo själv.

En grupp bör inte bestå av fler än tio vuxna djur. Djur som hålls i par eller
    grupp bör ha tillgång till gömställen eller föremål som ger dem möjlighet
    att komma utom synhåll för varandra.
    Två kaniner är en grupp. Och ja det anser jag också att om man har mer än en kanin
    ska de absolut finnas gömställen osv

Könsmogna okastrerade hanar bör inte hållas tillsammans.
    En hona bör inte hållas kontinuerligt tillsammans med en könsmogen okastrerad hane om det innebär att honan utsätts för hälsostörningar på grund av upprepade betäckningar och födslar
    Stämmer bra de..

• iaseia

Vet inte om du missade mitt inlägg eller vad men de var precis den föreskriften jag skrev...

Fast om de kan ha kaniner som mår bra själva i sina burar och ha en uppfödning så varför kan de inte ha de så...
    Om de skulle ha flera kaniner i burar så skulle deras uppfödning inte fungera...
    Och om de inte brydde sig om meriter så skulle deras uppfödning inte fungera..

Jag vet inte om du läst mina inlägg överhuvudtaget.
    Ja det fungerar säkert jätte bra om man sedan kaninerna är unga sätter ihop dem, har själv varit med om det, och att man har stora bruar med gott om gömställen osv..
    Men de flesta uppfödare har inte tillgång till detta och kaninerna mår bra ändå av att bo själva.
    Dessutom har många uppfödare placerat burarna med enbart nät emellan.

Sen är det också så som jag skrivit innan att som uppfödare så köper man och säljer ganska mycket äldre djur, att sätta ihop dessa med helt nya kaniner, eller byta burpartner för att man ska avla på den andra känns mer plågsammare mot kaninen än om den bor själv. 

• iaseia

Oki doki

Och de ja ville få fram var att det inte är en lag, du kan aldrig bli fälld eller få ett straff för att du har en kanin i en bur.

sen att de är bra eller inte, det kan diskuteras i evigheter. men det är fortfarande inte olagligt..  

• iaseia
    Hon o Han skrev 2011-02-09 00:04:20 följande:
    är det ine lag egentligen på att dom måste vara minst 2 eftersom dom är flockdjur? Vet att det ändrades på marsvin iaf.
    Kaniner är inte flockdjur, de är kolonidjur. Stor skillnad.
    Sen är inte kaniner gnagare som marsvin är

Sen har vi som sagt diskuterat det här med lag eller inte..

Tror att marsvin har störrre behov av att vara fler, än vad kaniner har. Sen är marsvin mindre revirbenägna och vad ska man säga, snällare, de har itne så mycket krav på att ha eget space..

• iaseia

Kombinationer som visat sig bra är annars kanin och marsvin.
    Kaniner får sällskap, marsvinen har inte speciellt mycket krav på eget space.. Så kaninen kan känna att de är dens revir utan att marsvinen bryr sig spec mycket. 

• iaseia
    riboflavin skrev 2011-02-09 00:15:39 följande:
    Nej det är inte en straffsanktionerad lag, men om en djurskyddsinspektör anser att du inte lever upp till vad som anges i en föreskrift kan den förelägga dig att åtgärda problemet, mot vite om nödvändigt. 
    Bryter man mot ett flertal föreskrifter eller visar grov oaktsamhet mot dess kan det bli aktuellt med åtalsanmälan för brott mot djurskyddslagen (DL).

http://62.95.69.15/cgi-bin/thw?${HTML}=sfst_lst&${ OOHTML}=sfst_dok&${SNHTML}=sfst_err&${BASE}=SFST&$ {TRIPSHOW}=format%3DTHW&BET=1988:534$

Straffbestämmelser
    36 §
    Till böter eller fängelse i högst två år döms den som med uppsåt eller av oaktsamhet
    1. bryter mot 3, 5, 6, 8-11, 13, 14, 16-19 a eller 21 §,
    2. bryter mot en föreskrift som har meddelats med stöd av denna lag, eller
    3. underlåter att följa ett sådant föreläggande eller bryter mot ett sådant förbud som avses i 29 §.

Så jo, man kan bli dömd för brott mot en föreskrift, det är ovanligt eftersom man inom djurskydd hellre friar än fäller och ofta ger en djurhållare möjligheter att åtgärda brister.
    eftersom jag har varit uppfödare och bodde då i radhus, hade flera grannar som störde sig på mig, hade djurskyddet hos mig flertalet gånger under de 5år jag var uppfödare så var de ingen som sa något om att mina djur mådde dåligt av att bo en och en...
  • iaseia
    Borttagen användare skrev 2011-02-09 00:18:31 följande:
    stämmer inte..
    Har du några åsikter om detta eller någon fakta om detta.
    Stämmer - Stämmer inte, känns inte så konstruktivt... 
  • iaseia
    astro skrev 2011-02-09 00:21:01 följande:
    Jag har faktiskt till och med haft en neontetra som aldrig ville vara i flock med andra tetror utan ville vara för sig själv. 
    Det hadde jag med, hade ett stim på typ 20st det var alltid en som inte simmade med dem, vet ju doc inte om de var samma men antar att de va det.
    Kan ju ich och för sig vart så att han vart utstött

Men håller med dig, jag tycker man ska se till djuret i den mån de går... alla flockdjur vill inte leva i flock osv.. 
  • iaseia
    Hallon4 skrev 2011-02-12 12:17:36 följande:
    På Djurmagazinet säljer de bara kaniner till dem som köper två tillsammans, för de hävdar att lagen är så. Säger att de är flockdjur. Men den erfarenhet jag har är att det inte alls är bra att ha de ihop när de blir äldre, för de skadar ofta varandra. Ungar ligger ofta tätt ihop och "gosar" men större kaniner verkar inte alls lika beroende av varandra och risken är dessutom stor att det blir aggressiva mot varandra. Speciellt hanar.
    Uppfödare säger att de inte är flockdjur utan kolonidjur.
    Jag tror faktiskt på det senare.
    På djuraffärar säljer de också kaniner ungar som är från 6veckor, vilket säger ganska mycket om djuraffärer...
  • iaseia
    myway skrev 2011-02-19 21:48:10 följande:
    Därför är det bättre att inte köpa kanin i djuraffären och gå till en seriös uppfödare.. Vet ni ens hur kaninerna föds upp och lev. till djuraffärer? Att vissa djuraffärer svälter sina kaniner för att dom ska se yngre ut..

Nä fy för att gynna sånt!!!
    Håller absolut med, helt sjukt. och som jag skrev innan så har de ofta kaninungar som är 5-6veckor. kaninungar ska inte säljas under 12veckor.

• iaseia
    anne h skrev 2011-02-20 20:37:36 följande:
    12 veckor? Var har du läst det?
    SKAF rekommenderar minst 8 veckor och de torde ju veta..
    Sorry skrev fel, tänkte 8 veckor men skrev 12. Ber om ursäkt.
  • iaseia
    Med två små skrev 2011-04-01 09:31:10 följande:
    Vi har nyligen köpt två kaniner som enligt säljaren skulle gå utmärkt att ha tillsammans - de är systrar och har bott ihop hela tiden och de är under ett år gamla. Men ett tag efter att vi hade kommit hem började de bråka, kanske för att det handlar om en ny miljö.

Vad hade ni gjort i min sits? Tror ni att de kan bli sams igen om man tar det försiktigt och övervakar dem? Eller är det bara att köpa nya burar till dem?
    Skulle ja dem som sällskapskaniner så skulle ja göra i ordning en rejäl hage till dem (på typ minst 10kvm). Annars hade jag nog haft dem i två burar.
    Skulle ja ha dem till utställningskaniner och avel hade jag absolut satt dem i två burar med en gån. 
Svar på tråden Är det ngn som VET vad som gäller? ang kanin.