Inlägg från: LurvensFrö |Visa alla inlägg
  • LurvensFrö

4 månaders vill inta längre ta bröstet?!

Låter som något som börjar hända oss. Fast min son är bara 3 månader gammal och har varit svår ammad i 3 dagar nu. Idag har han bara ätit kl 9:00 och kl 13:00 vill bara sova. Och när jag ammade han kl 13 så var det bara lite. Igår åt han 4ggr och vid 2 tillfällen var det flaska för jag var orolig. Men idag har jag bara ammat för jag vill ju inte han ska välja flaskan ist.

• LurvensFrö
    vittra skrev 2011-01-02 17:59:37 följande:
    Det där tycker jag låter mer som att han är sjuk, eller brukar han sova så mycket? Vår tjej har länge bara sovit 2 eller 3 ggr per dag och då normalt sett max en timme och sen är hon vaken övrig tid. Kanske brukar kunna se ut så hos andra, men jag skulle personligen bli orolig om de äter så sällan och bara vill sova.

De typiska symptomen som har varit hos oss har varit att hon bökar och blir förbannad vid bröstet, tar några tag, vänder bort huvudet, skriker, tar några tag till, och så håller det på. Hon är liksom allmänt motsträvig och krånglig, precis som beskrivet i TS, så man får truga lite så att hon ligger till ro så att hon kan äta lite. Ibland tokvägrar hon och får en skrikattack, men sen när hon lugnat sig så brukar hon kunna ta bröstet till slut.

Som du beskriver låter det mer som att han inte orkar och öht inte är hungrig eller intresserad av mat utan bara vill sova? Det låter inte så bra tycker jag...
    Ja fast än så länge är det bara igår och idag. I förrgår märkte jag bara att han var annorlunda. Men han verkar absolut inte slö eller så. Och ja han brukar sova mycket.  Svårt att säga då det ofta varierar från dag till dag men jag ringer till bvc imorgon och får prata med min bvc tant och se vad hon säger.
  • LurvensFrö

Fast detta är första gången han höllt på så med maten. Och nu när jag var och ammade så käka han för fullt av båda brösten. När han vakna var han hur glad som helst. Och är det som igår så äter han vid 21 och sen sover för natten. Men tycker det är lite dåligt 4 ggr på en dag. Men det kanske är tillfälligt och sambon tyckte att verkar han må bra så tycker inte han vi ska oroa oss. 
    Isak var i en fas vid 12 veckor märkte jag och det borde inte vara en fas nu. Han är snart 14 veckor så nu ska det ju vara den bra perioden. Fast han har varit lite konstig efter sprutan. Men sen undrar jag om det är tänder på väg. För han saglar massor och ibland tar han nappen annorlunda men vad jag läst så ska dem inte påverkas så mycket av det. Asså det ska inte påverka till feber eller aptitlösthet men jag menar alla reagerar olika och som min bm sa så vet dem egentligen inte ,ycket då det är en svår grej att forska eller göra studie på för det kan vara så många saker i den åldern. Han kanske håller på att ändra sina vanor. Men då borde det ju vara fler mål per dag. Hur många mål ska dem äta igenomsnitt sen när dem börjar med riktiga mål? Typ efter 6 månader? ca.

• LurvensFrö
    vittra skrev 2011-01-02 21:35:07 följande:
    Jag tror de flesta äter ca var tredje timme, det är ju det normala och även vad de flesta vuxna gör (eller bör göra).
    5 mål om dagen. Frukost, lunch, middag och två mellanmål.
    ok Så egentligen inte så farligt med 4 mål. Sonen har kanske bestämt sig för att dela upp det så. Är ju bara ett mål mindre. Till skillnad från innan då han kunde äta 10ggr på ett dygn och det var inte längesen.
Svar på tråden 4 månaders vill inta längre ta bröstet?!