• Pyssola

4 månaders vill inta längre ta bröstet?!

Min son som är född den 25'e aug. (och är alltså 4månader +) har börjat streta emot när jag försöker amma. Han gråter och spänner sig och rullar omkring och böjer ryggen i en båge i sin strävan för att slippa fri. Det har pågått i några veckor nu men om man trugar och kämpar tillräckligt länge så tar han bröstet till slut. Det är inte alla gånger han är motsträvig, på morgonen suger han ivrigt och glatt.

Vi började med smakisar redan när han var 3 månader + en vecka, han var så fasligt intresserade av det jag åt hela tiden så jag testade till slut att ge honom lite av min yoghurt längst ut på skeden och han älskade det. Numer så gapar han så stort han kan när skeden kommer och äter ivrigt hela portioner (inte yoghurt då alltså, utan puréer såklart) - men inte kan han väl vara färdig med amningen redan? Jag tänkte ju amma i åtminstone 2 månader till. Jag har aldrig gett honom flaska kan jag tillägga. Han verkar dessutom fortare bli frustrerad av att behöva suga och arbeta för att mjölken ska rinna till. Han släpper flera gånger och är jättearg och frustrerad innan mjölken kommer. Det är väl förklaringen till att han äter så glatt på morgonen, då är brösten så överfulla att det rinner till på en gång.

Nu nyss så blåvägrade han ens försöka dia, trots att det märktes tydligt att han var hungrig. Han hade sovit en timme och snuttade och sög på händerna och var kinkig. Jag gav till slut upp och plockade fram blåbärspurén och av den åt han hur mycket som helst, och min sura, grinande pojke började skratta och vifta ivrigt med armarna och åt och åt.

Han ammas fortfarande i huvudsak med max ett mål om dagen utbytt (ibland inte ens det), men jag börjar tröttna på allt bråkande, och vill han inte så vill jag inte tvinga honom eller.

Någon som har några liknande erfarenheter eller tips/tankar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-01 21:04
    "...vill INTE ta bröstet längre" ska såklart rubriken lyda, haha.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-09 22:10
    Nu har dock sonen börjat tappa i vikt så jag vet inte riktigt hur jag ska göra, hur länge jag ska kämpa med honom så fort han ska äta...

• Svar på tråden 4 månaders vill inta längre ta bröstet?!
  • Dr Mupp

Det är ett normalt beteende för 4 månaders bebisar. Just i den åldern är de svårammade, lättstörda och allmänt stökiga. Amning brukar fungera bäst när de nästan sover, då brukar de ta bröstet så amma mycket på natten.

Annat som brukat kunna hjälpa är att sätta sig i ett tyst mörklagt rum eller att man går och ammar samtidigt.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • nea82

Känner igen det där väldigt väl.. Min son gjorde också så i den åldern. Jag tyckte det var väldigt frustrerande för jag visste ju att han egentligen vr hungrig men det var som att varje gång jag la honom till rätta så blev han sååå ledsen.. Gjorde precis som din. Vet att jag lyckades bäst om jag ammade honom precis när han vaknat. Det var som han inte förstod vad han gjorde då.. Ibland fick jag trycka fram mjölk så det var igång redan liksom. Så det kom snabbt. Vad skulle man göra liksom?! Förstår din frustration.

Han var också väldigt glad i vanlig mat direkt.. Vet inte om det hade med det att göra. Men ganska snabbt bytte jag ut en amning till gröt osv. Och när han var 6 månader fick jag sluta amma för det var som han stretade emot varje gång. Dock blev det bättre med det här beteendet du beskriver. När jag ammade som mellanmål mellan 5-6 månader så funkade det riktigt bra en tid innan jag fick lägga ner då som sagt..

Lycka till nu.. Det är nog inget ovanligt. Men frustrerande.

• Tokstolla

Jag gav inte mitt barn bröstmjölk men han ville knappt ha flaska. Det berodde på att han höll på att få sina första tänder. 

• Petunia2

Känner igen mig precis! Min som är likadan, känns som han bara äter precis till hans värsta hunger är stillad, sedan börjar han streta emot och böja sig bakåt och vill sätta sig upp. Har oxå börjat så smått med gröt och det älskar han. Han har även börjat äta oftare på natten, vilket nog är ett tecken på att han inte äter sig mätt på dagarna. Det är verkligen sååå frustrerande, känns som han inte är intresserad av att amma längre.
    Är väl bara att fortsätta kämpa, för jag vill inte heller lägga ned amningen ännu. 

• vittra

Det är som sagt rätt vanligt just i den här åldern, det är också en av de mest framträdande signalerna på att det är en utvecklingsfas på G!

Vår minsta har varit svårammad då och då och det är alltid vid en utvecklingsfas! Hon är född 20 aug och det var bara någon vecka sen jag började undra om hon fått öroninfl eller nåt, just för att hon vägrade bröstet! Men det var det inte

• LurvensFrö

Låter som något som börjar hända oss. Fast min son är bara 3 månader gammal och har varit svår ammad i 3 dagar nu. Idag har han bara ätit kl 9:00 och kl 13:00 vill bara sova. Och när jag ammade han kl 13 så var det bara lite. Igår åt han 4ggr och vid 2 tillfällen var det flaska för jag var orolig. Men idag har jag bara ammat för jag vill ju inte han ska välja flaskan ist.

• vittra
    LurvensFrö skrev 2011-01-02 17:08:14 följande:
    Låter som något som börjar hända oss. Fast min son är bara 3 månader gammal och har varit svår ammad i 3 dagar nu. Idag har han bara ätit kl 9:00 och kl 13:00 vill bara sova. Och när jag ammade han kl 13 så var det bara lite. Igår åt han 4ggr och vid 2 tillfällen var det flaska för jag var orolig. Men idag har jag bara ammat för jag vill ju inte han ska välja flaskan ist.
    Det där tycker jag låter mer som att han är sjuk, eller brukar han sova så mycket? Vår tjej har länge bara sovit 2 eller 3 ggr per dag och då normalt sett max en timme och sen är hon vaken övrig tid. Kanske brukar kunna se ut så hos andra, men jag skulle personligen bli orolig om de äter så sällan och bara vill sova.

De typiska symptomen som har varit hos oss har varit att hon bökar och blir förbannad vid bröstet, tar några tag, vänder bort huvudet, skriker, tar några tag till, och så håller det på. Hon är liksom allmänt motsträvig och krånglig, precis som beskrivet i TS, så man får truga lite så att hon ligger till ro så att hon kan äta lite. Ibland tokvägrar hon och får en skrikattack, men sen när hon lugnat sig så brukar hon kunna ta bröstet till slut.

Som du beskriver låter det mer som att han inte orkar och öht inte är hungrig eller intresserad av mat utan bara vill sova? Det låter inte så bra tycker jag...
  • LurvensFrö
    vittra skrev 2011-01-02 17:59:37 följande:
    Det där tycker jag låter mer som att han är sjuk, eller brukar han sova så mycket? Vår tjej har länge bara sovit 2 eller 3 ggr per dag och då normalt sett max en timme och sen är hon vaken övrig tid. Kanske brukar kunna se ut så hos andra, men jag skulle personligen bli orolig om de äter så sällan och bara vill sova.

De typiska symptomen som har varit hos oss har varit att hon bökar och blir förbannad vid bröstet, tar några tag, vänder bort huvudet, skriker, tar några tag till, och så håller det på. Hon är liksom allmänt motsträvig och krånglig, precis som beskrivet i TS, så man får truga lite så att hon ligger till ro så att hon kan äta lite. Ibland tokvägrar hon och får en skrikattack, men sen när hon lugnat sig så brukar hon kunna ta bröstet till slut.

Som du beskriver låter det mer som att han inte orkar och öht inte är hungrig eller intresserad av mat utan bara vill sova? Det låter inte så bra tycker jag...
    Ja fast än så länge är det bara igår och idag. I förrgår märkte jag bara att han var annorlunda. Men han verkar absolut inte slö eller så. Och ja han brukar sova mycket.  Svårt att säga då det ofta varierar från dag till dag men jag ringer till bvc imorgon och får prata med min bvc tant och se vad hon säger.
Svar på tråden 4 månaders vill inta längre ta bröstet?!