Inlägg från: vittra |Visa alla inlägg
  • vittra

4 månaders vill inta längre ta bröstet?!

Det är som sagt rätt vanligt just i den här åldern, det är också en av de mest framträdande signalerna på att det är en utvecklingsfas på G!

Vår minsta har varit svårammad då och då och det är alltid vid en utvecklingsfas! Hon är född 20 aug och det var bara någon vecka sen jag började undra om hon fått öroninfl eller nåt, just för att hon vägrade bröstet! Men det var det inte

• vittra
    LurvensFrö skrev 2011-01-02 17:08:14 följande:
    Låter som något som börjar hända oss. Fast min son är bara 3 månader gammal och har varit svår ammad i 3 dagar nu. Idag har han bara ätit kl 9:00 och kl 13:00 vill bara sova. Och när jag ammade han kl 13 så var det bara lite. Igår åt han 4ggr och vid 2 tillfällen var det flaska för jag var orolig. Men idag har jag bara ammat för jag vill ju inte han ska välja flaskan ist.
    Det där tycker jag låter mer som att han är sjuk, eller brukar han sova så mycket? Vår tjej har länge bara sovit 2 eller 3 ggr per dag och då normalt sett max en timme och sen är hon vaken övrig tid. Kanske brukar kunna se ut så hos andra, men jag skulle personligen bli orolig om de äter så sällan och bara vill sova.

De typiska symptomen som har varit hos oss har varit att hon bökar och blir förbannad vid bröstet, tar några tag, vänder bort huvudet, skriker, tar några tag till, och så håller det på. Hon är liksom allmänt motsträvig och krånglig, precis som beskrivet i TS, så man får truga lite så att hon ligger till ro så att hon kan äta lite. Ibland tokvägrar hon och får en skrikattack, men sen när hon lugnat sig så brukar hon kunna ta bröstet till slut.

Som du beskriver låter det mer som att han inte orkar och öht inte är hungrig eller intresserad av mat utan bara vill sova? Det låter inte så bra tycker jag...
  • vittra
    LurvensFrö skrev 2011-01-02 18:09:05 följande:
    Glömde skriva att han med skriker åt mitt bröst. Men nu har han vaknat, ska prova amma han.
    Ok, jamen gör det!
    När vår tjej var runt 12 veckor så hade hon också en sväng med det här beteendet, hon har som sagt varit så innan varje utvecklingsfas så jag börjar vänja mig
    Kanske är något sådant för er också! Det är ju utvecklingsfaser vid 5, 8-9 och 12 veckor ungefär. Och sedan kommer en lång fas igen under veckorna kring 4 månaders ålder.
  • vittra
    Riss85 skrev 2011-01-02 20:59:07 följande:
    Min dotter är likadan. Kan det inte vara mjölken som sinar? Jag har börjat byta ut lite mål emot ersättning nu. Har helammat i 4 månader och funderar på att delamma i 2 till sedan lägga av helt. Tror inte att dem får i sig tillräckligt? Mera hungrig, mättar inte osv. Verkar som om hon är mkt nöjdare nu iaf men vet som sagt inte. Alla tjatar om att få igång amningen men inte hur man slutar...Varje steg är lika jobbiga ju...
    För min del så vet jag att det inte handlar om att mjölken sinar, det brukar tyvärr vara något som många får för sig helt i onödan. De har ökningsperioder då de kan vilja amma oftare och längre, och det är ju för att öka produktionen så att den stämmer överens med det ökade behovet i takt med att barnet växer. Men ammar man fritt så sinar liksom inte mjölken bara sådär...

Hur man slutar amma, ja det brukar sköta sig självt i och med att man tar bort fler och fler mål helt enkelt. Ju mindre du ammar desto mindre kommer du ju producera, och har du redan nu bytt ut mål mot ersättning så har du ju förmodligen fått markant mindre produktion redan.

Jag helammar fortfarande och min tjej får det hon behöver eftersom hon får äta när hon vill. Men som sagt så finns det perioder och tillfällen då de krånglar väldigt mycket vid bröstet, ofta har det med yttre faktorer att göra och att de vill ha lugn och ro, eller att de utvecklas och är allmänt oroliga på grund av inre faktorer. Jag tycker det är oerhört långsökt att tänka att bök och stök vid bröstet beror på att man plötsligt inte har mjölk!? Mer logiskt i det läget torde väl vara att bebisen aldrig vill släppa bröstet öht utan fortsätter att suga febrilt för att få i sig något.
  • vittra
    LurvensFrö skrev 2011-01-02 19:02:58 följande:
    Fast detta är första gången han höllt på så med maten. Och nu när jag var och ammade så käka han för fullt av båda brösten. När han vakna var han hur glad som helst. Och är det som igår så äter han vid 21 och sen sover för natten. Men tycker det är lite dåligt 4 ggr på en dag. Men det kanske är tillfälligt och sambon tyckte att verkar han må bra så tycker inte han vi ska oroa oss. 
    Isak var i en fas vid 12 veckor märkte jag och det borde inte vara en fas nu. Han är snart 14 veckor så nu ska det ju vara den bra perioden. Fast han har varit lite konstig efter sprutan. Men sen undrar jag om det är tänder på väg. För han saglar massor och ibland tar han nappen annorlunda men vad jag läst så ska dem inte påverkas så mycket av det. Asså det ska inte påverka till feber eller aptitlösthet men jag menar alla reagerar olika och som min bm sa så vet dem egentligen inte ,ycket då det är en svår grej att forska eller göra studie på för det kan vara så många saker i den åldern. Han kanske håller på att ändra sina vanor. Men då borde det ju vara fler mål per dag. Hur många mål ska dem äta igenomsnitt sen när dem börjar med riktiga mål? Typ efter 6 månader? ca.
    Jag tror de flesta äter ca var tredje timme, det är ju det normala och även vad de flesta vuxna gör (eller bör göra).
    5 mål om dagen. Frukost, lunch, middag och två mellanmål.
  • vittra
    Pyssola skrev 2011-01-10 01:28:13 följande:
    Nej, jag har inte något överdrivet förtroende för mitt BVC här. Jag upptäckte just idag att sonen inte hade ökat i vikt utan tappat när jag vägde honom själv.
    Det är visserligen en risk i att väga för ofta (vet inte hur tätt du vägt nu dock) eftersom man riskerar att oroa sig i onödan då det absolut kan variera ganska stort från vecka till vecka hur mycket de gått upp. Det är tex inte alls ovanligt att de står still och tom går ner lite någon vecka, för att plötsligt ta igen det nästa vecka. Det är den långsiktiga tillväxten som är viktig.
  • vittra

Minns inte om du skrivit om ni har kollat upp om det är något fysiskt, tex öroninflammation?
    Det är ju annars vanliga tecken för öroninflammation att de inte vill äta riktigt eftersom det gör ont när de suger.

• vittra
    Pyssola skrev 2011-01-10 23:46:46 följande:
    Iofs så kissar han inte alls lika mycket som han har gjort, det blir på sin höjd någon full blöja under dagen om ens det. Han hinner inte kissa mer än en skvätt innan man byter. Det är väl lika bra att ge upp detta, jag orkar inte bråka mer med ungen, han försöker ju uppenbarligen svälta ihjäl sig. Jag får hoppas att han tar ersättning/flaskan bara annars lär detta knappast bli trevligt... Jag har mjölk så det räcker och blir över, men han vill bara inte äta.
    Du gör som du vill om du vill börja ge ersättning, men min tanke är att om han inte vill äta från bröstet vill han kanske inte heller äta från flaskan? Det finns ju en anledning till att han inte äter och det beror inte på att du inte har mat. Du säger själv att han är sjuk, och så är det ju med de allra flesta. Barn som vuxna så brukar man inte vilja/kunna äta så mycket när man är sjuk. Det är helt normalt och inget farligt eller något att oroa sig över. När man blir frisk igen så äter man upp sig på nolltid! Detta är naturens gång.

Det enda du behöver fundera över är om han riskerar att bli uttorkad! Han kissar ju trots allt några blöjor per dag, även om det är mindre än vanligt (vilket ju inte är konstigt) och så länge han gör det så är han inte uttorkad. Men skulle han riskera att bli det får du ge honom lite vätskeersättning. Det kan man göra själv eller köpa på apoteket. Man kan ofta få ge det till bebisar som blir sjuka eftersom de har ganska lätt för att bli uttorkade.
  • vittra
    Pyssola skrev 2011-01-11 11:04:48 följande:
    Men vätskeersättning innehåller väl som regel salt, eller finns det speciell för spädbarn?
    Nej det är samma, kroppen behöver ju salt och när vi är uttorkade allra helst, så det är ju inget konstigt med det
    Vätskeersättning innehåller salt, socker och vatten och kan ges från 2 mån. Men som sagt så tror jag absolut inte att det är nödvändigt för er, han kissar ju flera blöjor om dagen.
  • vittra
    Pyssola skrev 2011-01-13 23:53:13 följande:
    Jag kan ju meddela för den som är nyfiken att sonen helt plötsligt var sitt vanliga jag igen nu. Enda skillnaden är att han äter mer sällan under dagen. Han har gått upp rejält i vikt sedan den 10'e, så nu väger han över sju kg, istället för 6,8.
    Han är fortfarande kräsen med att ta bröstet och äta någon annan mat, men han äter ändå några gånger per dag så det är inget som känns olustigt på något vis. Vill han inte så trugar jag inte utan då slipper han så testar jag senare istället om han blir grinig.
    Underbart
    Skönt att du inte behöver oroa dig mer!
Svar på tråden 4 månaders vill inta längre ta bröstet?!