Riss85 skrev 2011-01-02 20:59:07 följande:
Min dotter är likadan. Kan det inte vara mjölken som sinar? Jag har börjat byta ut lite mål emot ersättning nu. Har helammat i 4 månader och funderar på att delamma i 2 till sedan lägga av helt. Tror inte att dem får i sig tillräckligt? Mera hungrig, mättar inte osv. Verkar som om hon är mkt nöjdare nu iaf men vet som sagt inte. Alla tjatar om att få igång amningen men inte hur man slutar...Varje steg är lika jobbiga ju...
För min del så vet jag att det inte handlar om att mjölken sinar, det brukar tyvärr vara något som många får för sig helt i onödan. De har ökningsperioder då de kan vilja amma oftare och längre, och det är ju för att öka produktionen så att den stämmer överens med det ökade behovet i takt med att barnet växer. Men ammar man fritt så sinar liksom inte mjölken bara sådär...
Hur man slutar amma, ja det brukar sköta sig självt i och med att man tar bort fler och fler mål helt enkelt. Ju mindre du ammar desto mindre kommer du ju producera, och har du redan nu bytt ut mål mot ersättning så har du ju förmodligen fått markant mindre produktion redan.
Jag helammar fortfarande och min tjej får det hon behöver eftersom hon får äta när hon vill. Men som sagt så finns det perioder och tillfällen då de krånglar väldigt mycket vid bröstet, ofta har det med yttre faktorer att göra och att de vill ha lugn och ro, eller att de utvecklas och är allmänt oroliga på grund av
inre faktorer. Jag tycker det är oerhört långsökt att tänka att bök och stök vid bröstet beror på att man plötsligt inte har mjölk!? Mer logiskt i det läget torde väl vara att bebisen aldrig vill släppa bröstet öht utan fortsätter att suga febrilt för att få i sig något.