• Pyssola

4 månaders vill inta längre ta bröstet?!

Min son som är född den 25'e aug. (och är alltså 4månader +) har börjat streta emot när jag försöker amma. Han gråter och spänner sig och rullar omkring och böjer ryggen i en båge i sin strävan för att slippa fri. Det har pågått i några veckor nu men om man trugar och kämpar tillräckligt länge så tar han bröstet till slut. Det är inte alla gånger han är motsträvig, på morgonen suger han ivrigt och glatt.

Vi började med smakisar redan när han var 3 månader + en vecka, han var så fasligt intresserade av det jag åt hela tiden så jag testade till slut att ge honom lite av min yoghurt längst ut på skeden och han älskade det. Numer så gapar han så stort han kan när skeden kommer och äter ivrigt hela portioner (inte yoghurt då alltså, utan puréer såklart) - men inte kan han väl vara färdig med amningen redan? Jag tänkte ju amma i åtminstone 2 månader till. Jag har aldrig gett honom flaska kan jag tillägga. Han verkar dessutom fortare bli frustrerad av att behöva suga och arbeta för att mjölken ska rinna till. Han släpper flera gånger och är jättearg och frustrerad innan mjölken kommer. Det är väl förklaringen till att han äter så glatt på morgonen, då är brösten så överfulla att det rinner till på en gång.

Nu nyss så blåvägrade han ens försöka dia, trots att det märktes tydligt att han var hungrig. Han hade sovit en timme och snuttade och sög på händerna och var kinkig. Jag gav till slut upp och plockade fram blåbärspurén och av den åt han hur mycket som helst, och min sura, grinande pojke började skratta och vifta ivrigt med armarna och åt och åt.

Han ammas fortfarande i huvudsak med max ett mål om dagen utbytt (ibland inte ens det), men jag börjar tröttna på allt bråkande, och vill han inte så vill jag inte tvinga honom eller.

Någon som har några liknande erfarenheter eller tips/tankar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-01 21:04
    "...vill INTE ta bröstet längre" ska såklart rubriken lyda, haha.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-09 22:10
    Nu har dock sonen börjat tappa i vikt så jag vet inte riktigt hur jag ska göra, hur länge jag ska kämpa med honom så fort han ska äta...

• Svar på tråden 4 månaders vill inta längre ta bröstet?!
  • vittra
    LurvensFrö skrev 2011-01-02 18:09:05 följande:
    Glömde skriva att han med skriker åt mitt bröst. Men nu har han vaknat, ska prova amma han.
    Ok, jamen gör det!
    När vår tjej var runt 12 veckor så hade hon också en sväng med det här beteendet, hon har som sagt varit så innan varje utvecklingsfas så jag börjar vänja mig
    Kanske är något sådant för er också! Det är ju utvecklingsfaser vid 5, 8-9 och 12 veckor ungefär. Och sedan kommer en lång fas igen under veckorna kring 4 månaders ålder.
  • LurvensFrö

Fast detta är första gången han höllt på så med maten. Och nu när jag var och ammade så käka han för fullt av båda brösten. När han vakna var han hur glad som helst. Och är det som igår så äter han vid 21 och sen sover för natten. Men tycker det är lite dåligt 4 ggr på en dag. Men det kanske är tillfälligt och sambon tyckte att verkar han må bra så tycker inte han vi ska oroa oss. 
    Isak var i en fas vid 12 veckor märkte jag och det borde inte vara en fas nu. Han är snart 14 veckor så nu ska det ju vara den bra perioden. Fast han har varit lite konstig efter sprutan. Men sen undrar jag om det är tänder på väg. För han saglar massor och ibland tar han nappen annorlunda men vad jag läst så ska dem inte påverkas så mycket av det. Asså det ska inte påverka till feber eller aptitlösthet men jag menar alla reagerar olika och som min bm sa så vet dem egentligen inte ,ycket då det är en svår grej att forska eller göra studie på för det kan vara så många saker i den åldern. Han kanske håller på att ändra sina vanor. Men då borde det ju vara fler mål per dag. Hur många mål ska dem äta igenomsnitt sen när dem börjar med riktiga mål? Typ efter 6 månader? ca.

• Riss85

Min dotter är likadan. Kan det inte vara mjölken som sinar? Jag har börjat byta ut lite mål emot ersättning nu. Har helammat i 4 månader och funderar på att delamma i 2 till sedan lägga av helt. Tror inte att dem får i sig tillräckligt? Mera hungrig, mättar inte osv. Verkar som om hon är mkt nöjdare nu iaf men vet som sagt inte. Alla tjatar om att få igång amningen men inte hur man slutar...Varje steg är lika jobbiga ju...

• vittra
    Riss85 skrev 2011-01-02 20:59:07 följande:
    Min dotter är likadan. Kan det inte vara mjölken som sinar? Jag har börjat byta ut lite mål emot ersättning nu. Har helammat i 4 månader och funderar på att delamma i 2 till sedan lägga av helt. Tror inte att dem får i sig tillräckligt? Mera hungrig, mättar inte osv. Verkar som om hon är mkt nöjdare nu iaf men vet som sagt inte. Alla tjatar om att få igång amningen men inte hur man slutar...Varje steg är lika jobbiga ju...
    För min del så vet jag att det inte handlar om att mjölken sinar, det brukar tyvärr vara något som många får för sig helt i onödan. De har ökningsperioder då de kan vilja amma oftare och längre, och det är ju för att öka produktionen så att den stämmer överens med det ökade behovet i takt med att barnet växer. Men ammar man fritt så sinar liksom inte mjölken bara sådär...

Hur man slutar amma, ja det brukar sköta sig självt i och med att man tar bort fler och fler mål helt enkelt. Ju mindre du ammar desto mindre kommer du ju producera, och har du redan nu bytt ut mål mot ersättning så har du ju förmodligen fått markant mindre produktion redan.

Jag helammar fortfarande och min tjej får det hon behöver eftersom hon får äta när hon vill. Men som sagt så finns det perioder och tillfällen då de krånglar väldigt mycket vid bröstet, ofta har det med yttre faktorer att göra och att de vill ha lugn och ro, eller att de utvecklas och är allmänt oroliga på grund av inre faktorer. Jag tycker det är oerhört långsökt att tänka att bök och stök vid bröstet beror på att man plötsligt inte har mjölk!? Mer logiskt i det läget torde väl vara att bebisen aldrig vill släppa bröstet öht utan fortsätter att suga febrilt för att få i sig något.
  • vittra
    LurvensFrö skrev 2011-01-02 19:02:58 följande:
    Fast detta är första gången han höllt på så med maten. Och nu när jag var och ammade så käka han för fullt av båda brösten. När han vakna var han hur glad som helst. Och är det som igår så äter han vid 21 och sen sover för natten. Men tycker det är lite dåligt 4 ggr på en dag. Men det kanske är tillfälligt och sambon tyckte att verkar han må bra så tycker inte han vi ska oroa oss. 
    Isak var i en fas vid 12 veckor märkte jag och det borde inte vara en fas nu. Han är snart 14 veckor så nu ska det ju vara den bra perioden. Fast han har varit lite konstig efter sprutan. Men sen undrar jag om det är tänder på väg. För han saglar massor och ibland tar han nappen annorlunda men vad jag läst så ska dem inte påverkas så mycket av det. Asså det ska inte påverka till feber eller aptitlösthet men jag menar alla reagerar olika och som min bm sa så vet dem egentligen inte ,ycket då det är en svår grej att forska eller göra studie på för det kan vara så många saker i den åldern. Han kanske håller på att ändra sina vanor. Men då borde det ju vara fler mål per dag. Hur många mål ska dem äta igenomsnitt sen när dem börjar med riktiga mål? Typ efter 6 månader? ca.
    Jag tror de flesta äter ca var tredje timme, det är ju det normala och även vad de flesta vuxna gör (eller bör göra).
    5 mål om dagen. Frukost, lunch, middag och två mellanmål.
  • LurvensFrö
    vittra skrev 2011-01-02 21:35:07 följande:
    Jag tror de flesta äter ca var tredje timme, det är ju det normala och även vad de flesta vuxna gör (eller bör göra).
    5 mål om dagen. Frukost, lunch, middag och två mellanmål.
    ok Så egentligen inte så farligt med 4 mål. Sonen har kanske bestämt sig för att dela upp det så. Är ju bara ett mål mindre. Till skillnad från innan då han kunde äta 10ggr på ett dygn och det var inte längesen.
  • Riss85

vittra- jag ställde inga frågor, bara analyserade. Trist med besserwissersvar helt klart...

• Daeminimon
    Riss85 skrev 2011-01-02 20:59:07 följande:
    Nope, det är en helt normal utvecklignsperiod.
  • tessilus

helt normalt har åxå haft det så med mina barn...

Svar på tråden 4 månaders vill inta längre ta bröstet?!