• Pyssola

4 månaders vill inta längre ta bröstet?!

Min son som är född den 25'e aug. (och är alltså 4månader +) har börjat streta emot när jag försöker amma. Han gråter och spänner sig och rullar omkring och böjer ryggen i en båge i sin strävan för att slippa fri. Det har pågått i några veckor nu men om man trugar och kämpar tillräckligt länge så tar han bröstet till slut. Det är inte alla gånger han är motsträvig, på morgonen suger han ivrigt och glatt.

Vi började med smakisar redan när han var 3 månader + en vecka, han var så fasligt intresserade av det jag åt hela tiden så jag testade till slut att ge honom lite av min yoghurt längst ut på skeden och han älskade det. Numer så gapar han så stort han kan när skeden kommer och äter ivrigt hela portioner (inte yoghurt då alltså, utan puréer såklart) - men inte kan han väl vara färdig med amningen redan? Jag tänkte ju amma i åtminstone 2 månader till. Jag har aldrig gett honom flaska kan jag tillägga. Han verkar dessutom fortare bli frustrerad av att behöva suga och arbeta för att mjölken ska rinna till. Han släpper flera gånger och är jättearg och frustrerad innan mjölken kommer. Det är väl förklaringen till att han äter så glatt på morgonen, då är brösten så överfulla att det rinner till på en gång.

Nu nyss så blåvägrade han ens försöka dia, trots att det märktes tydligt att han var hungrig. Han hade sovit en timme och snuttade och sög på händerna och var kinkig. Jag gav till slut upp och plockade fram blåbärspurén och av den åt han hur mycket som helst, och min sura, grinande pojke började skratta och vifta ivrigt med armarna och åt och åt.

Han ammas fortfarande i huvudsak med max ett mål om dagen utbytt (ibland inte ens det), men jag börjar tröttna på allt bråkande, och vill han inte så vill jag inte tvinga honom eller.

Någon som har några liknande erfarenheter eller tips/tankar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-01 21:04
    "...vill INTE ta bröstet längre" ska såklart rubriken lyda, haha.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-09 22:10
    Nu har dock sonen börjat tappa i vikt så jag vet inte riktigt hur jag ska göra, hur länge jag ska kämpa med honom så fort han ska äta...

• Svar på tråden 4 månaders vill inta längre ta bröstet?!
  • Pyssola
    vittra skrev 2011-01-10 10:22:47 följande:
    Minns inte om du skrivit om ni har kollat upp om det är något fysiskt, tex öroninflammation?
    Det är ju annars vanliga tecken för öroninflammation att de inte vill äta riktigt eftersom det gör ont när de suger.
    Nej, det har jag faktiskt inte kollat. Men han suger ju väldigt engagerat på allt annat hela tiden, på sina händer, andras händer, leksaker, kläder, filtar, sina fötter osv...?

Jag väger väl någon gång i veckan, det är sant. Min våg visar dock bara X,X (och inte XXXX som BVC's våg gör) så den är inte jättespecifik direkt, det är mest bara för att få en fingervisning hur vikten ökar. Jag går främst efter hur han är, om han är pigg och glad och så, vikten känns sekundär. Nu har han dock vägt 6,8 i snart tre veckor, och igår nr jag vägde hade han gått ned till 6,7. Jag hade väntat mig att han borde väga 6,9 eller åtminstone 6,8 fortfarande. Som jag skrev tidigare så är han förkyld just nu så det är svårt att veta om han är kinkig för att han är hungrig eller för att han är sjuk.
  • Pyssola

Iofs så kissar han inte alls lika mycket som han har gjort, det blir på sin höjd någon full blöja under dagen om ens det. Han hinner inte kissa mer än en skvätt innan man byter. Det är väl lika bra att ge upp detta, jag orkar inte bråka mer med ungen, han försöker ju uppenbarligen svälta ihjäl sig. Jag får hoppas att han tar ersättning/flaskan bara annars lär detta knappast bli trevligt... Jag har mjölk så det räcker och blir över, men han vill bara inte äta.

• vittra
    Pyssola skrev 2011-01-10 23:46:46 följande:
    Iofs så kissar han inte alls lika mycket som han har gjort, det blir på sin höjd någon full blöja under dagen om ens det. Han hinner inte kissa mer än en skvätt innan man byter. Det är väl lika bra att ge upp detta, jag orkar inte bråka mer med ungen, han försöker ju uppenbarligen svälta ihjäl sig. Jag får hoppas att han tar ersättning/flaskan bara annars lär detta knappast bli trevligt... Jag har mjölk så det räcker och blir över, men han vill bara inte äta.
    Du gör som du vill om du vill börja ge ersättning, men min tanke är att om han inte vill äta från bröstet vill han kanske inte heller äta från flaskan? Det finns ju en anledning till att han inte äter och det beror inte på att du inte har mat. Du säger själv att han är sjuk, och så är det ju med de allra flesta. Barn som vuxna så brukar man inte vilja/kunna äta så mycket när man är sjuk. Det är helt normalt och inget farligt eller något att oroa sig över. När man blir frisk igen så äter man upp sig på nolltid! Detta är naturens gång.

Det enda du behöver fundera över är om han riskerar att bli uttorkad! Han kissar ju trots allt några blöjor per dag, även om det är mindre än vanligt (vilket ju inte är konstigt) och så länge han gör det så är han inte uttorkad. Men skulle han riskera att bli det får du ge honom lite vätskeersättning. Det kan man göra själv eller köpa på apoteket. Man kan ofta få ge det till bebisar som blir sjuka eftersom de har ganska lätt för att bli uttorkade.
  • Lady Dahmer

TS - min helammade sexmånaders prutt får sådana där utbrott nu för tiden. Ofta på eftermiddagarna. Vad det beror på vet jag inte. Min dotter var likadan när hon var bebis.

Jag tröstar och väntar ut honom och till slut så tar han bröstet. Det är ganska vanligt att bebisar vrålar vid bröstet av olika anledningar. Mjölken kommer för snabbt, för klångsamt, för mycket, för lite osv.

Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.se/
  • Pyssola

På morgnarna är han alltid på jättegott humör, äter som han ska och allt men på kvällarna och nätterna är han jättekinkig och vägrar äta och bara bråkar, vill inte sova. Det är då man blir orolig, men så på morgonen efter är han sitt gamla, vanliga jag igen och då känns allt bra igen och så fortsätter det så. ;)

• Pyssola
    vittra skrev 2011-01-11 08:37:18 följande:
    Du gör som du vill om du vill börja ge ersättning, men min tanke är att om han inte vill äta från bröstet vill han kanske inte heller äta från flaskan? Det finns ju en anledning till att han inte äter och det beror inte på att du inte har mat. Du säger själv att han är sjuk, och så är det ju med de allra flesta. Barn som vuxna så brukar man inte vilja/kunna äta så mycket när man är sjuk. Det är helt normalt och inget farligt eller något att oroa sig över. När man blir frisk igen så äter man upp sig på nolltid! Detta är naturens gång.

Det enda du behöver fundera över är om han riskerar att bli uttorkad! Han kissar ju trots allt några blöjor per dag, även om det är mindre än vanligt (vilket ju inte är konstigt) och så länge han gör det så är han inte uttorkad. Men skulle han riskera att bli det får du ge honom lite vätskeersättning. Det kan man göra själv eller köpa på apoteket. Man kan ofta få ge det till bebisar som blir sjuka eftersom de har ganska lätt för att bli uttorkade.
    Men vätskeersättning innehåller väl som regel salt, eller finns det speciell för spädbarn?
  • snövitochrosenröd

Min dotter började med smakportioner vid 4 månader och ganska snabbt visade hon att det var mycket mera intressant med mat än med amning. Precis som du skriver så handlar det inte om att det inte finns mjölk, hon kan avböja trots att det sprutar mjölk, och därefter äta puré eller gröt istället.

Jag pratade med BVC (som är väldigt bra) om detta igår och fick höra att dottern som nu är drygt 5 månader kan klara sig på amning morgon och kväll och däremellan få mat istället. Kan dock tillägga att dottern väger 9,9 kg så hon har inga problem med tillväxten direkt...

Lycka till!

• vittra
    Pyssola skrev 2011-01-11 11:04:48 följande:
    Men vätskeersättning innehåller väl som regel salt, eller finns det speciell för spädbarn?
    Nej det är samma, kroppen behöver ju salt och när vi är uttorkade allra helst, så det är ju inget konstigt med det
    Vätskeersättning innehåller salt, socker och vatten och kan ges från 2 mån. Men som sagt så tror jag absolut inte att det är nödvändigt för er, han kissar ju flera blöjor om dagen.
  • Pyssola
    vittra skrev 2011-01-11 11:14:20 följande:
    Nej det är samma, kroppen behöver ju salt och när vi är uttorkade allra helst, så det är ju inget konstigt med det
    Vätskeersättning innehåller salt, socker och vatten och kan ges från 2 mån. Men som sagt så tror jag absolut inte att det är nödvändigt för er, han kissar ju flera blöjor om dagen.
    Jo, jag brukar göra vätskeersättning hemma, men blev lite osäker på detta med saltet men då är det i sin ordning.
    Jo, han kissar ju, men det är inga fulla, tunga blöjor längre. Förut bytte jag ca tio gånger per dag och varje morgon så var blöjan riktigt full, nu behöver man byta 4-5 gånger per dag och blöjan på morgonen är långt ifrpn tung eller full. Men han verkar ju som sagt glad och skrattar och lekar och lever om så det är nog ingen fara. Det är på kvällarna har verkar dålig och ledsen och knepig och då blir man alltid lite orolig. Jag är osäker...
  • Pyssola
    snövitochrosenröd skrev 2011-01-11 11:12:10 följande:
    Min dotter började med smakportioner vid 4 månader och ganska snabbt visade hon att det var mycket mera intressant med mat än med amning. Precis som du skriver så handlar det inte om att det inte finns mjölk, hon kan avböja trots att det sprutar mjölk, och därefter äta puré eller gröt istället.

Jag pratade med BVC (som är väldigt bra) om detta igår och fick höra att dottern som nu är drygt 5 månader kan klara sig på amning morgon och kväll och däremellan få mat istället. Kan dock tillägga att dottern väger 9,9 kg så hon har inga problem med tillväxten direkt...

Lycka till!
    Jo, problemet är att inget duger att äta längre. Hade han nekat bröstet med taget puré eller gröt så hade det varit okej, men han vill inte ha något alls - han vill inte ens längre smaka på min frukostyogurt som han annars insiterade på att få göra varje morgon. Men detta kanske bara är en tillfällig period - jag hoppas då det.
  • Pyssola

Jag kan ju meddela för den som är nyfiken att sonen helt plötsligt var sitt vanliga jag igen nu. Enda skillnaden är att han äter mer sällan under dagen. Han har gått upp rejält i vikt sedan den 10'e, så nu väger han över sju kg, istället för 6,8.
    Han är fortfarande kräsen med att ta bröstet och äta någon annan mat, men han äter ändå några gånger per dag så det är inget som känns olustigt på något vis. Vill han inte så trugar jag inte utan då slipper han så testar jag senare istället om han blir grinig.

• Jisa

Min son började göra likadant. Började liggamma, då tar han bröstet. Tyvärr blir jag låst då han vägrar ta bröstet om jag inte ligger men hey, jag kan fortsätta amma:)

• vittra
    Pyssola skrev 2011-01-13 23:53:13 följande:
    Jag kan ju meddela för den som är nyfiken att sonen helt plötsligt var sitt vanliga jag igen nu. Enda skillnaden är att han äter mer sällan under dagen. Han har gått upp rejält i vikt sedan den 10'e, så nu väger han över sju kg, istället för 6,8.
    Han är fortfarande kräsen med att ta bröstet och äta någon annan mat, men han äter ändå några gånger per dag så det är inget som känns olustigt på något vis. Vill han inte så trugar jag inte utan då slipper han så testar jag senare istället om han blir grinig.
    Underbart
    Skönt att du inte behöver oroa dig mer!
Svar på tråden 4 månaders vill inta längre ta bröstet?!