4 månaders vill inta längre ta bröstet?!
Min son som är född den 25'e aug. (och är alltså 4månader +) har börjat streta emot när jag försöker amma. Han gråter och spänner sig och rullar omkring och böjer ryggen i en båge i sin strävan för att slippa fri. Det har pågått i några veckor nu men om man trugar och kämpar tillräckligt länge så tar han bröstet till slut. Det är inte alla gånger han är motsträvig, på morgonen suger han ivrigt och glatt.
Vi började med smakisar redan när han var 3 månader + en vecka, han var så fasligt intresserade av det jag åt hela tiden så jag testade till slut att ge honom lite av min yoghurt längst ut på skeden och han älskade det. Numer så gapar han så stort han kan när skeden kommer och äter ivrigt hela portioner (inte yoghurt då alltså, utan puréer såklart) - men inte kan han väl vara färdig med amningen redan? Jag tänkte ju amma i åtminstone 2 månader till. Jag har aldrig gett honom flaska kan jag tillägga. Han verkar dessutom fortare bli frustrerad av att behöva suga och arbeta för att mjölken ska rinna till. Han släpper flera gånger och är jättearg och frustrerad innan mjölken kommer. Det är väl förklaringen till att han äter så glatt på morgonen, då är brösten så överfulla att det rinner till på en gång.
Nu nyss så blåvägrade han ens försöka dia, trots att det märktes tydligt att han var hungrig. Han hade sovit en timme och snuttade och sög på händerna och var kinkig. Jag gav till slut upp och plockade fram blåbärspurén och av den åt han hur mycket som helst, och min sura, grinande pojke började skratta och vifta ivrigt med armarna och åt och åt.
Han ammas fortfarande i huvudsak med max ett mål om dagen utbytt (ibland inte ens det), men jag börjar tröttna på allt bråkande, och vill han inte så vill jag inte tvinga honom eller.
Någon som har några liknande erfarenheter eller tips/tankar?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-01 21:04
"...vill INTE ta bröstet längre" ska såklart rubriken lyda, haha.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-09 22:10
Nu har dock sonen börjat tappa i vikt så jag vet inte riktigt hur jag ska göra, hur länge jag ska kämpa med honom så fort han ska äta...