• lillithsmamma

knöl i hårbotten

hej
    jag har en liten knöl i hårbotten.
    har haft den i många år så är inte oroloig över den.
    Bara undrar vad det kan vara för något.
    ibland gör den ont men oftast inte.
    Den är hård men ändå mjuk.
    Jag föll när jag var ett barn kan det vara samband som gjort att jag fått den`?
    Ja jag är bara nyfiken tror inte det är en farlig knöl då den alltid suttit där så länge jag kan minnas och den växer ju inte den är bara 1 cm rund knöl

• Svar på tråden knöl i hårbotten
  • lillithsmamma

ja det är det nog ,tack tänkte inte på det

• Lindreas

Troligen en fettknöl. Det är i så fall helt ofarligt och är lätt att ta bort om den stör.

• lillithsmamma

lindreas tack för svaret den stör inte så mycket men kanske borde ta bort den ändå Glad

• Lindreas

De brukar kunna få för sig att växa ibland, så det kan ju vara idé att kolla upp den hos läkaren bara, om du sen vill ta bort den så görs det under lokalbedövning. :)

• LillTussa

Det är nog en fettknöl. Man kan även få sk furunklar, det märker du om knölen blir väldigt öm. Då är det bäst gå till vårdcentralen och få hjälp, jag fick penicillin samt att de tog hål på knölen. En furunkel är en inflammerad körtel som blir full i var, orsakas ofta av stafylokocker.

• TessanE

Tack för denna tråd! Jag har oxå en knök, troligtvis en fettknöl. Får man bestämma själv om man vill ta bort dem eller gör de en bedömning?

• lövet2

Fettknöl. Problemet om man tar bort en sådan, är att den ofta kommer tillbaka ganska fort, så då är det liksom ogjort ändå ...

• Lindreas
    TessanE skrev 2011-01-02 11:41:46 följande:
    Tack för denna tråd! Jag har oxå en knök, troligtvis en fettknöl. Får man bestämma själv om man vill ta bort dem eller gör de en bedömning?
    När min man tog bort sina på huvudet så kollade läkaren först på dem för att bedömma vad de var för något. Han hade en på armen också som de gjorde en biopsi på först för att utesluta tumörer och sånt. Men sen togs båda bort på vårdcentralen. Du kan ju säga att de stör när du borstar håret till exempel.

Dock kan man ju ha dessa fettknölar på hela kroppen, och för några veckor sen fick min man veta att den han har på ena underarmen ligger och trycker på nervbanorna, så den måste tas bort innan den blir större. Annars kan nerverna förstöras helt, så det är inte alltid bara kosmetiska operationer...
  • Analoga

Säkerligen en fettknöl. Ofarliga, men de kan växa och bli riktigt stora ibland. Då kan du be läkare tömma ur den.

• Brittan

Jag har 2 stora knölar på huvudet och de har växt under flera år. Från början var läkarna ovillig att ta bort dem eftersom de är i hårbotten. Nu måste de göra det eftersom det börjar bli svårt att tvätta håret och kamma mig. När de tar bort knölarna måste de raka runt knölarna samt sy ihop såret så jag misstänker att det inte blir till att tvätta håret på några dagar.

• lillithsmamma

tusen tack alla för råd ska gå till vård central så får jag säga de ska ta bort den då den är i vägen Glad

• jacck

Hade också en knöl i hårbotten. Den växte under nästan 3 år tills jag fick just det där problemet att den blev så stor så det inte gick att kamma sig! Den var hård och mjuk på samma gång och klämde jag för hårt på den blev jag väldigt yr och det gjorde väldigt ont. Men sen slutade den att växa helt plötsligt och av sig själv blev den mindre igen. Nu snart 1 år senare är den helt borta. Skit konstigt! Någon som vet vad det kan vara? Fettknöl?

• Analoga
    jacck skrev 2014-04-10 18:36:08 följande:
    Hade också en knöl i hårbotten. Den växte under nästan 3 år tills jag fick just det där problemet att den blev så stor så det inte gick att kamma sig! Den var hård och mjuk på samma gång och klämde jag för hårt på den blev jag väldigt yr och det gjorde väldigt ont. Men sen slutade den att växa helt plötsligt och av sig själv blev den mindre igen. Nu snart 1 år senare är den helt borta. Skit konstigt! Någon som vet vad det kan vara? Fettknöl?
    Med största sannolikhet var det en fettknöl. Då hade du tur att den bara skrumpnade bort; annars brukar man få gå och tömma den på vårdcentralen...
Svar på tråden knöl i hårbotten