Inlägg från: PruttPottan |Visa alla inlägg
  • PruttPottan

VARFÖR försäkrar ni inte era djur!!???

Trollsländan skrev 2011-01-02 14:14:40 följande:
    Katten är inte försäkrad, svärfar är veterinär med egen praktik.
    Det var nog den bästa ursäkt jag hört som jag kan tycka är okej. Resten är oförsvarbart faktiskt.
  • PruttPottan
    AngelEye skrev 2011-01-02 14:18:35 följande:
    då förstår jag inte varför det är lönt att skaffa sig lagårdskatter.
    Ladugårskatter har man inte för att gosa med. De har man så de kan fånga råttor. Bönders syn på katter är i stort sett omöjlig att ändra. Å andra sidan skjuter de av de katter som är skadade så de iaf slipper lida.
  • PruttPottan
    Oj vad det blåser skrev 2011-01-02 14:34:04 följande:
    Inte säkert det blir färre. De blir för det mesta väldigt välmående av den riktiga kosten (möss och råttor) samt att de inte blir påkörda så lätt.
    Det är inte alla som blir avmaskade. Sen brukar kattpesten komma med jämna mellanrum och ta de svagaste. Naturen sållar själv.
    Hankatter vandrar till nya ställen när e blir för många.
    Ladugårskatter lever i en helt annan värld överlag.
  • PruttPottan
    Oj vad det blåser skrev 2011-01-02 15:30:13 följande:
    Ja fast det kan man ju kalla vanvård. Det har ju inget med att göra om man har dem försäkrade eller inte. Har aldrig träffat eller hört talas om någon som råkat upp för kattpest. Dessutom kasterar man ju katterna för att de ska stanna. Och avmaska måste man ju göra ifall de jagar sin mat själv. Det har ju inget med försäkring att göra, det handlar som sunt förnuft. Ska man ha katter måste de ju skötas precis som vilket djur somhelst....MEN, man kanske inte har dem försäkrade eftersom de brukar klara sig rätt bra från det mesta.
    Du har aldrig hört om kattpest på landet? Det kommer och går med jämna mellanrum.
    Det är bla. det man vaccinerar sina katter för btw.

Man kastrera inte bondkatter, varför ska man när de ser till att det föds fler råttjägare?
    Nej, alla bänder håller inte på och avmaskar sina katter. Det är fakta och så är det bara. Jag påstår inte att det är rätt på något vis men så ser verkligheten ut.

Det händer ju också att katter flyttar in, har man samma ansvar då också? Man kan ju inte tvingas sköta andras djur.

Dock gjjorde vi detta med en katt som valde oss. Det kostade oss åtskilliga tusen tyvärr.
Svar på tråden VARFÖR försäkrar ni inte era djur!!???