VARFÖR försäkrar ni inte era djur!!???
Jag jobbar inom djursjukvården och är så förtvivlat trött på folk som inte försäkrar sina djur! Visst, kan ni hosta upp 30000 hur som helst så är det väl eran sak. Men allt som oftast leder det till att man INTE ger djuret den vård den behöver och ibland tillochmed drar sig för att avliva ett djur i fruktansvärda smärtor.. Skräckexempel med folk som låter katten ligga och sakta kvävas medan man sitter och äter julmat och öppnar paket för att man har inte lust/råd att söka akut vård. Även fall där familjen tvingas avliva ett älskat husdjur och både föräldrar och barn är förtvivlade! Vilket föredömme gör man då? Vi måste avliva "flisan" för mamma glömde försäkringen? Man utsätter ju även barnen för lidande då. Ibland skrapar folk ihop sina sista slantar och skuldsätter sig för att täcka kostnader som hade undvikits om man bara hade en försäkring! Så onödigt och ett sådant onödigt problem. Man måste inte skaffa djur, det är frivilligt, och barn lär sig INTE automatiskt empati och ansvar bara för att man köper en liten skabbig kattunge som dem sedan ser pappa och mamma skita i.. Dem lär sig av att se hur föräldrarna sköter om, vårdar och tar sitt ansvar för den nya familjemedlemmen. Detta är inte så vanligt förekommande på hund, men med katter händer detta helatiden, och det krossar mitt hjärta.. Det kostar 40 kr i månaden men min kattförsäkring. Det är inte så mkt.. Veterinärvård är DYRT, inte för att vi som jobbar med det är giriga utan för att allt kostar och vi måste gå runt. Vi vill bara vårda djur och få dem att må bättre och då är det väldigt jobbigt och frustrerande att tvingas avliva djur som kunnat leva bara pga att djurägarna inte tagit sitt ansvar..