• Alva666

VARFÖR försäkrar ni inte era djur!!???

Jag jobbar inom djursjukvården och är så förtvivlat trött på folk som inte försäkrar sina djur! Visst, kan ni hosta upp 30000 hur som helst så är det väl eran sak. Men allt som oftast leder det till att man INTE ger djuret den vård den behöver och ibland tillochmed drar sig för att avliva ett djur i fruktansvärda smärtor.. Skräckexempel med folk som låter katten ligga och sakta kvävas medan man sitter och äter julmat och öppnar paket för att man har inte lust/råd att söka akut vård. Även fall där familjen tvingas avliva ett älskat husdjur och både föräldrar och barn är förtvivlade! Vilket föredömme gör man då? Vi måste avliva "flisan" för mamma glömde försäkringen? Man utsätter ju även barnen för lidande då. Ibland skrapar folk ihop sina sista slantar och skuldsätter sig för att täcka kostnader som hade undvikits om man bara hade en försäkring! Så onödigt och ett sådant onödigt problem. Man måste inte skaffa djur, det är frivilligt, och barn lär sig INTE automatiskt empati och ansvar bara för att man köper en liten skabbig kattunge som dem sedan ser pappa och mamma skita i.. Dem lär sig av att se hur föräldrarna sköter om, vårdar och tar sitt ansvar för den nya familjemedlemmen. Detta är inte så vanligt förekommande på hund, men med katter händer detta helatiden, och det krossar mitt hjärta.. Det kostar 40 kr i månaden men min kattförsäkring. Det är inte så mkt.. Veterinärvård är DYRT, inte för att vi som jobbar med det är giriga utan för att allt kostar och vi måste gå runt. Vi vill bara vårda djur och få dem att må bättre och då är det väldigt jobbigt och frustrerande att tvingas avliva djur som kunnat leva bara pga att djurägarna inte tagit sitt ansvar..

• Svar på tråden VARFÖR försäkrar ni inte era djur!!???
  • karet

Beslutet att försäkra tycker jag beror lite på vilket djur det är.

• AngelEye

karet skrev 2011-01-02 14:09:00 följande:
    Beslutet att försäkra tycker jag beror lite på vilket djur det är.

Tja, en vandrande pinne känns ju inte så lönt. Men nu menar nog ts husdjur som riskerar bli sjuka och som man ofta får åka in med till djurkliniken.

Jag undrar också varför man inte försäkrar. Jag har två katter , försäkrade genom Agria. Den ena betalr jag 69:-/mån för och den andra 49:-/mån

Mycket bättre det än att slänga ut en gigantisk klumpsumma när det gäller. :)

• Trollsländan

Katten är inte försäkrad, svärfar är veterinär med egen praktik.

• karet

Ja, en katt eller hund tex skulle jag aldrig ha oförsäkrad, men tex råttor och hamstrar tycker jag inte är i samma behov av försäkring. Enligt mig alltså.

• Jastner

Synen på djur och dess värde varierar nog.
    Tror inte att bönderna runt omkring anser det lönt att försäkra lagårdskatter tex.

• AngelEye
    Jastner skrev 2011-01-02 14:17:36 följande:
    Synen på djur och dess värde varierar nog.
    Tror inte att bönderna runt omkring anser det lönt att försäkra lagårdskatter tex.
    då förstår jag inte varför det är lönt att skaffa sig lagårdskatter.
  • Jastner
    AngelEye skrev 2011-01-02 14:18:35 följande:
    då förstår jag inte varför det är lönt att skaffa sig lagårdskatter.
    För att de ska fånga råttor såklart. Man vill inte ha råttor bland korna.
  • AngelEye
    Jastner skrev 2011-01-02 14:20:04 följande:
    För att de ska fånga råttor såklart. Man vill inte ha råttor bland korna.
    Ja men precis. Då får man ju faktiskt ta sitt ansvar för dom stackars djuren också. :)

Så tråkigt med människor som ser djur som redskap och leksaker. Dom är levande varelser som man väljer att ta hand om . Vill en bonde bli av med råttorna genom att skaffa katter, så är det inte så himla jobbigt att försäkra dom också. Tar 5 minuter att fylla i en sån blankett och det kan göras på internet. Behöver inte ens gå till brevlådan :)
  • martinan

hundarna är försäkrade. men jag har valt att inte försäkra min katt. utekatter på landet åker man inte till vetrinären med. och grannarna har massor och jag har aldrig sett en sjuk katt. dem som lider skjuts. det är verkligenheten här.

hade jag haft en innekatt som husdjur hade jag nog försäkrat den, men utekatter är inte husdjur.

• dezibel

Mina katter & hund är försäkrade men jag har många bönder och stallägare i min bekantskapskrets som resonerar att blir katten sjuk så skjuter man den och skaffar en ny. Tragiskt och ett hett disskussionsämne när vi träffas men tyvärr är katterna inget värda i deras ögon.

Svar på tråden VARFÖR försäkrar ni inte era djur!!???