Inlägg från: Oj vad det blåser |Visa alla inlägg
  • Oj vad det blåser

VARFÖR försäkrar ni inte era djur!!???

Katterna har vi endast för att bekämpa råttor och möss. Blir dem sjuka eller skadade så de inte kan göra sitt jobb ordentligt så blir det tyvärr avlivning. Låter kanske rått och lite hemskt, men det är sanningen när det kommer till kritan.

Hunden som är jobbarkompis och sällskapsdjur är försäkrad.

• Oj vad det blåser
    martinan skrev 2011-01-02 14:31:30 följande:

katter på landet lite färre år men ack så lyckliga.

Inte säkert det blir färre. De blir för det mesta väldigt välmående av den riktiga kosten (möss och råttor) samt att de inte blir påkörda så lätt.

Vi har en hona på ca 15 år som vi endast tagist lite tandsten och avmaskat några gånger. Hon mår prima!
  • Oj vad det blåser
    RadarQueen skrev 2011-01-02 14:49:02 följande:
    Det är inte alla som blir avmaskade. Sen brukar kattpesten komma med jämna mellanrum och ta de svagaste. Naturen sållar själv.
    Hankatter vandrar till nya ställen när e blir för många.
    Ladugårskatter lever i en helt annan värld överlag.
    Ja fast det kan man ju kalla vanvård. Det har ju inget med att göra om man har dem försäkrade eller inte. Har aldrig träffat eller hört talas om någon som råkat upp för kattpest. Dessutom kasterar man ju katterna för att de ska stanna. Och avmaska måste man ju göra ifall de jagar sin mat själv. Det har ju inget med försäkring att göra, det handlar som sunt förnuft. Ska man ha katter måste de ju skötas precis som vilket djur somhelst....MEN, man kanske inte har dem försäkrade eftersom de brukar klara sig rätt bra från det mesta.
  • Oj vad det blåser
    RadarQueen skrev 2011-01-02 15:42:42 följande:
    Du har aldrig hört om kattpest på landet? Det kommer och går med jämna mellanrum.
    Det är bla. det man vaccinerar sina katter för btw.

Man kastrera inte bondkatter, varför ska man när de ser till att det föds fler råttjägare?
    Nej, alla bänder håller inte på och avmaskar sina katter. Det är fakta och så är det bara. Jag påstår inte att det är rätt på något vis men så ser verkligheten ut.

Det händer ju också att katter flyttar in, har man samma ansvar då också? Man kan ju inte tvingas sköta andras djur.

Dock gjjorde vi detta med en katt som valde oss. Det kostade oss åtskilliga tusen tyvärr.
    Jag vet att man vaccinerar mot kattpest, men jag har inte hört talas om någon kattpest som går i denna kommun iaf. Och jo man kasterar visst bondkatter, annars blir det ju vildkatter och hur trevligt är det att ha på gården? Här har vi ca 2-4 katter på varje gård och de brukar stanna tills de dör (på ena eller andra sättet). I princip alla bondkatter är kasterade i denna by, utom några honor som får p-piller för att man ska kunna få kattungar.

Men oavsett så handlar det ju inte om huruvida man har sina katter försäkrade eller inte. Finns säkert massor av försäkrade katter som har det sämre än de oförsäkrade. I denna trakt är vi rädda om våra katter fast de är bondkatter och gratis. Och ja det finns några vildkatter som kommer och kissar här, då brukar vi sätta ut fällor och ta bort dem.
  • Oj vad det blåser
    nemo1 skrev 2011-01-02 19:34:56 följande:
    Och hur fan vet ni att det är VILDKATTER?? För det första finns det inga VILDkatter i Sverige och för det andra så kanske katterna har en ägare.

Och för helskotta, kastrera alla honor också, p-piller är farligt för katter och det finns redan ett STORT överskott av huskatter så sluta avla fram fler! 
    Ursäkta att jag var otydlig. Jag menar såklart förvildade katter som har lämnat sina hem. Sen är det ju så att det som tappat dem brukar fråga ifall vi kan ta bort dem. Och i ärighetens namn så tycker jag faktiskt att folk får skylla sig själva om de inte tar hand om sina katter så de blir förvildade. Och för att vi ska få ha kvar våra tama friska och kastrerade bondkatter utan att de förvildade katterna spöar skiten ur dem så får vi lov att ta bort dem. Gillar inte heller kattpiss på bron eller i laggårdsporten.

Varför folk väljer att ge sina katthonor p-piller kan jag personligen inte svara på, men jag antar att det är för att de vill ha ett gäng kattungar. Har själv bara kastrerade katter för jag tycker det är trevligast så.
  • Oj vad det blåser
    Buchholtz och Magnusson skrev 2011-01-02 20:48:26 följande:
    Usch vad ledsen jag blir när jag läser om vilken djursyn en del människor har. Det är hemskt!

Sverige behöver arbeta för att höja våra katters status. Att använda levande varelser som slit och slängvaror är vidrigt!
    Katter är inte en förbrukningsvara och jag hoppas verkligen att lagarna ändras så att dessa ladugårdskatter får ett drägligare liv. Eller helt försvinner. Vad som helst är bätrre än det liv de lever.

Ursäkta OT men jag kunde inte låta bli för jag blir så arg.
    En fråga om dina tankar. Vad är det som får dig att tro att de katterna inte har det bra?
  • Oj vad det blåser
    Buchholtz och Magnusson skrev 2011-01-02 20:56:39 följande:
    Om ett djur som normalt lever 12-14 år blir bara 2-3 år gammal för att det blir sjukt till följd av otillräcklig vård så tycker jag att det är fel.  Inte ett drägligt liv.

Man kan se det man vill se, man kan titta på det lilla dvs katter som om somrarna glatt jagar möss och får springa fritt eller så ser man problemen med ohyra så som skabb, de beniga höfterna till följd av maskangrepp.. Såren efter slagsmålen..
    Skabbiga kattungar och vanskötta vuxna.

Nej tack, det är inte så jag tycker att man ska ta hand om sina katter, inte om några djur alls faktiskt!
    Det är ju vanvård, har knappast något att göra om det är en laggårdskatt eller inte! Tror inte det är många som vill ha en skabbkatt springandes i laggårn med mask och andra problem. Inte så fräscht direkt om man har andra djur.

Våra katter som får springa fritt på gården och avmaskas regelbunden åker dessutom till vet för hälsokoll med jämna mellanrum. Sover inne i vårt hus ifall de vill och får torrfoder när de är hungriga har det garanterat tusen gånger bättre än någon stackars innekatt i stan, eller en trädgårdskatt i ett villasamhälle där de får slåss och får skador.
  • Oj vad det blåser
    nemo1 skrev 2011-01-02 21:02:34 följande:
    Om alla kattägare KASTRERAR sina katter innan dom släpps ut så skulle det inte finnas en massa FÖRVILDADE katter. Vill folk så gärna ha små söta kattungar, hjälp då en kattorganisation och ta in en dräktig hona så att hon slipper kylan istället.
    Tog faktiskt hand om en dräktig katthona (lämnad sommarkatt) en gång. Men det funkade inte så bra. Hon klöv nosen på vår stora hund och dängde vår kattgubbe så han fick lappas ihop på djursjukhuset.

Så det kan vara enklare att ta kattungar själv om man vill ha en katt som fungerar på gården och ska kunna stanna, eller ta en kattunge från grannens gård som är van vid barn och andra djur.
Svar på tråden VARFÖR försäkrar ni inte era djur!!???