RadarQueen skrev 2011-01-02 15:42:42 följande:
Du har aldrig hört om kattpest på landet? Det kommer och går med jämna mellanrum.
Det är bla. det man vaccinerar sina katter för btw.
Man kastrera inte bondkatter, varför ska man när de ser till att det föds fler råttjägare?
Nej, alla bänder håller inte på och avmaskar sina katter. Det är fakta och så är det bara. Jag påstår inte att det är rätt på något vis men så ser verkligheten ut.
Det händer ju också att katter flyttar in, har man samma ansvar då också? Man kan ju inte tvingas sköta andras djur.
Dock gjjorde vi detta med en katt som valde oss. Det kostade oss åtskilliga tusen tyvärr.
Jag vet att man vaccinerar mot kattpest, men jag har inte hört talas om någon kattpest som går i denna kommun iaf. Och jo man kasterar visst bondkatter, annars blir det ju vildkatter och hur trevligt är det att ha på gården? Här har vi ca 2-4 katter på varje gård och de brukar stanna tills de dör (på ena eller andra sättet). I princip alla bondkatter är kasterade i denna by, utom några honor som får p-piller för att man ska kunna få kattungar.
Men oavsett så handlar det ju inte om huruvida man har sina katter försäkrade eller inte. Finns säkert massor av försäkrade katter som har det sämre än de oförsäkrade. I denna trakt är vi rädda om våra katter fast de är bondkatter och gratis. Och ja det finns några vildkatter som kommer och kissar här, då brukar vi sätta ut fällor och ta bort dem.