• Anonym

Gallstens problem, Vad äta?

Jag har återkommande gallstensanfall. Har läst mig till att man inte får äta fet mat, stekt mat,  sallad, grönsaker å frukter.
    Frågan är. VAD ska jag äta då? Kan ju inte leva på kok korv å makaroner å potatis direkt.....

Har du haft anfall, hur gjorde du för att bli bättre?
    Blev de bättre efter operation? Hur länge va du sjukskriven?

Det känns så orättvist på nå vis att jag ska behöva se över min kost när jag inte ens är i närheten till överviktig eller gammal..

jag är 22 år 55 kg 163 lång.

• Svar på tråden Gallstens problem, Vad äta?
  • Anonym

men inte behöver du undvika all frukt och alla grönsaker! Och inte all stekt mat. Fet mat är ju ingen bra idé, heller inte gallvägsklassikern gröna äpplen. Kanske ska man undvika äpplen helt för säkerhets skull. Paprika kan också vara lurigt. Men det mesta tror jag visst du kan du äta!  Testa dig fram

• Anonym

Kan man välja operera bort hela gallblåsan eller ta bort stenarna?
    Beror de kanske på hur de ser ut?
    För jag läste när jag sökte på google att om man opererar bort gallblåsan så kommer man få mycke lättare att lägga på sig i vikt, kände mig inte sugen på de. Men antar de bara är å välja, ha ont eller bli tjock...

Jag har inte fått operation än för jag har antagligen inte tjatat tillräckligt, jag är sån som mer än gärna håller mig i från sjukhus så länge de bara går.

• Anonym

Okej tack så mycket för svaren!, ska nog tjata till mig en operation vid nästa anfall.
    Jag har varken tid eller lust att ha onödigt ont längre. Vet inte vad som anses "akut" heller.
    Men 3 anfall i veckan (alltid nätter) tycker jag är rätt så jobbigt, iaf när resten av vardagen ska fungera med barn och allt där till.
    Har ont mellan 3-7 timmar varje gång. Så de är ju en hel del sömn å kraft som jag går miste om.

Din diet med havregryns gröt och tomat och skalad gurka måste ju gjort att du rasat i vikt? Inget ont som har något gott med sig..? ;)

Konstigt att du inte fått operation tidigare Fluffskalle. Hoppas vi inte bor i samma landstingsområde :O

• Anonym

ja jag får göra de så de händer nånting!
    kan inte hålla på å oroa mig varje kväll om jag får sova eller inte, mår ju dåligt av det också .

haft lite molande värk där lite svagt i ryggen höger sida hela dagen idag. få se hur natten går....

• Anonym
    Fluffskalle skrev 2011-01-03 01:08:51 följande:
    Ja, det har varit dåligt och påverkat mitt liv väldigt negativt. Ha haft attackerna i 11 år med långa mellanrum, men jättemycket senaste tiden flera gånger i veckan. T o m blev av med jobbet. De trodde att det var något annat också så jag fick utredas för ALLT annat innan de tyckte att jag skulle opereras. Men nu är det på gång. Jag måste först bara utreda en blodsjukdom jag har så jag inte förblöder. Ska göras imorgon:) Sedan blir det nog av ganska fort!

Man kan opereras privat också. Kostar ca 30-40 000! Så om ni har råd så är det ett tips att kolla på om det blir mycket strul!

För mig har det inte heller fungerat att tjata till mig operation på akuten. Folk blir ju skjutna och sådant och ligger där så de går ju före vilket man kan förstå! Men jag vet det är riktigt hemskt! Hoppas du får din operation snart!
    låter helt sjukt att det fått påverka ditt liv så mycket att du tom blivit av med jobbet! helt otroligt att du inte fått operera då! En gallstensoperation ska väl inte vara så komplicerad va jag förstått?

De kändes ju inte speciellt kul lägga 30-40 tusen kr själv på operation heller...
     Hur göra för att få "stenen eller "gruset" försvinna av sig självt?
    Känns ju som sagt så himla orättvist att jag ska behöva tänka så mycke på vad jag äter när jag varken e tjock eller äldre.....

jag klarade mig från anfall inatt, skönt!  Men de gör mig mer nervös för kommande natt =(

En Anna;  Va skönt, då finns de hopp iaf =)
Svar på tråden Gallstens problem, Vad äta?