Inlägg från: Annsofie82 |Visa alla inlägg
  • Annsofie82

Hälsosamtal på MVC

Hej Hej!!

Var på ett sånt för ett par veckor sedan och kan inte sluta fundera över det. Bm slängde fram ett papper ang mina alkoholvanor det senaste året. Helt i sin ordning, viktigt att fånga upp dom blivande mammor som ev. ligger i en riskzon.
    Men precis som jag börjat fylla i det kastade hon fram ett till min sambo också med orden: "Ja, du kan ju lika gärna också fylla i det...."

Har era män också fått fylla i ett?

Efter att jag fyllt i det här pappret så hamnade jag på 7 poäng. "7 POÄNG!!!!!", utbrast hon. Definitvt inte bra, tydligen. Jag själv tyckte inte att mina alkoholvanor gick överstyr numera. Brukade festa till varannan lördag med 7-8 öl.
    Hade jag fyllt i det där pappret för när jag va tonåring så hade hon nog låst in mig...
    Hur som helst, 7 poäng var tydligen åt helvete. Och hon malde på om stödgrupper i minst en kvart. Jag sa nej tack. Jag sa nej. Jag sa NEEEEJ!!! Jag är gravid i 8:e veckan. Å tänker inte röra en droppe. Ser ingen mening med det. Och har inga problem med det.
    Dessutom försökte jag förklara för henne att sen vi bestämde att vi skulle försöka utöka familjen så festade vi nästan inget alls. Men det gick inte in hos henne. Hon lyssnade helt enkelt inte på mig.

Jag vill inte gå till henne igen. Det känns som om hon har dömt mig redan pga mina alkoholvanor för 1 år sen...
    Nu finns det såkert någon som tycker att jag överdriver för hon "kanske trampade på en öm tå" men så är inte fallet.
    Jag tycker att hon som yrkesperson skulle lyssna på mig och respekta och acceptera det jag säger. Sina åsikter kan hon hålla för sig själv.

• Svar på tråden Hälsosamtal på MVC
  • Annsofie82
    crazy mom skrev 2011-01-02 20:51:18 följande:
    Haha det där papperet reagerade jag också på. Jag dricker typ aldrig och ändå kände jag mig jättehemsk! Sambon var inte med vid detta tillfälle men jag vet många män som fyllt i papperet samtidigt som kvinnan.

Tycker att du ska ta upp med henne att det kändes konstigt.

Hur kändes er kemi annars? Känns det helt åt skogen så kan du faktiskt be att få byta =)
    Kemi? Haha, njäe, den var inget vidare ändå. Jag valde att gå till den bm-mottagningen för att den ligger närmre hem. Men ska prova å byta till den jag gick hos när jag väntade pojkarna istället...
    Habaladabala skrev 2011-01-02 20:51:26 följande:
    När jag fylllde i ett sånt papper, började bm prata med mig om att det inte är bra för bebis att dricka alkohol osv. Till slut kom jag fram till att hon trodde att jag fyllt i hur jag dricker "nu" som gravid och inte hur det var innan jag testat plus.  Hur många gånger jag än sa att de hade sagt att jag skulle skriva i hur jag levt innan jag blev gravid så tolkade hon det ändå som om jag fortsatte leva så som gravid.
    Under graviditeten kom det där upp lite nu och då och hon frågade hur det gick med drickandet (och rökningen, som jag också fyllt i att jag gjort) och jag fick gång på gång påpeka att jag slutat helt med både rökning och dricka så fort jag testat plus, och påminna henne om att de sagt att jag skulle skriva i så som det var innan plus.
    När jag var gravid med tvåan fyllde jag i att jag aldrig drack eller rökte (utgick från hur jag lever som gravid) och då kom det aldrig upp igen.

Jag har två barn sen innan. men har aldrig behövt fylla i det förut. Dem är iofs födda -03 och -04 så det kanske är på senare år dem börjat med det?

Det var en grej till jag reagerade på. Jag räknas fortfarande som omföderska. Helt ok. Men hon satt å pekade på ett papper å sa: Det mötet får du inte gå på. Inte det heller. Å inte det!

Det är så många år sen jag fick pojkarna. Man glömmer lite. Borde man inte, om man vill, få gå på ett eller kanske två "förbjudna möte"??
  • Annsofie82
    flickan85 skrev 2011-01-02 20:57:06 följande:
    Jag tror jag hade en 8 på det testet. Min bm tyckte det inte var så jätte konstigt eftersom jag var ung. Men frågade om jag kände att det skulle bli problem för mig att låta bli att dricka när jag var gravid osv. öööh NEJ!
    Det frågade jag henne... Jag sa: Jag e 28, jag e barnledig varannan helg. Det va väl inte så farligt.
    Det beror på vem man jämför med, fnyste hon....
Svar på tråden Hälsosamtal på MVC