• Annsofie82

Hälsosamtal på MVC

Hej Hej!!

Var på ett sånt för ett par veckor sedan och kan inte sluta fundera över det. Bm slängde fram ett papper ang mina alkoholvanor det senaste året. Helt i sin ordning, viktigt att fånga upp dom blivande mammor som ev. ligger i en riskzon.
    Men precis som jag börjat fylla i det kastade hon fram ett till min sambo också med orden: "Ja, du kan ju lika gärna också fylla i det...."

Har era män också fått fylla i ett?

Efter att jag fyllt i det här pappret så hamnade jag på 7 poäng. "7 POÄNG!!!!!", utbrast hon. Definitvt inte bra, tydligen. Jag själv tyckte inte att mina alkoholvanor gick överstyr numera. Brukade festa till varannan lördag med 7-8 öl.
    Hade jag fyllt i det där pappret för när jag va tonåring så hade hon nog låst in mig...
    Hur som helst, 7 poäng var tydligen åt helvete. Och hon malde på om stödgrupper i minst en kvart. Jag sa nej tack. Jag sa nej. Jag sa NEEEEJ!!! Jag är gravid i 8:e veckan. Å tänker inte röra en droppe. Ser ingen mening med det. Och har inga problem med det.
    Dessutom försökte jag förklara för henne att sen vi bestämde att vi skulle försöka utöka familjen så festade vi nästan inget alls. Men det gick inte in hos henne. Hon lyssnade helt enkelt inte på mig.

Jag vill inte gå till henne igen. Det känns som om hon har dömt mig redan pga mina alkoholvanor för 1 år sen...
    Nu finns det såkert någon som tycker att jag överdriver för hon "kanske trampade på en öm tå" men så är inte fallet.
    Jag tycker att hon som yrkesperson skulle lyssna på mig och respekta och acceptera det jag säger. Sina åsikter kan hon hålla för sig själv.

• Svar på tråden Hälsosamtal på MVC
  • crazy mom

Haha det där papperet reagerade jag också på. Jag dricker typ aldrig och ändå kände jag mig jättehemsk! Sambon var inte med vid detta tillfälle men jag vet många män som fyllt i papperet samtidigt som kvinnan.

Tycker att du ska ta upp med henne att det kändes konstigt.

Hur kändes er kemi annars? Känns det helt åt skogen så kan du faktiskt be att få byta =)

• Habaladabala

När jag fylllde i ett sånt papper, började bm prata med mig om att det inte är bra för bebis att dricka alkohol osv. Till slut kom jag fram till att hon trodde att jag fyllt i hur jag dricker "nu" som gravid och inte hur det var innan jag testat plus.  Hur många gånger jag än sa att de hade sagt att jag skulle skriva i hur jag levt innan jag blev gravid så tolkade hon det ändå som om jag fortsatte leva så som gravid.
    Under graviditeten kom det där upp lite nu och då och hon frågade hur det gick med drickandet (och rökningen, som jag också fyllt i att jag gjort) och jag fick gång på gång påpeka att jag slutat helt med både rökning och dricka så fort jag testat plus, och påminna henne om att de sagt att jag skulle skriva i så som det var innan plus.
    När jag var gravid med tvåan fyllde jag i att jag aldrig drack eller rökte (utgick från hur jag lever som gravid) och då kom det aldrig upp igen.

• Snöviolen

Vilka fjantar till barnmorskor alltså. Om man festar mycket innan man skaffar barn och sen inte dricker en droppe så fort det blir ett +. Då är det väl ingen fara. Kom i håg när jag väntade första barnet, så innan man vart gravid, så festade man varannan helg och sen när det vart + så var det inget mer dricka för mig. Men inte sa min BM något om det. Hon bara ja det är ju bra att du inte dricker.

• flickan85

Jag tror jag hade en 8 på det testet. Min bm tyckte det inte var så jätte konstigt eftersom jag var ung. Men frågade om jag kände att det skulle bli problem för mig att låta bli att dricka när jag var gravid osv. öööh NEJ!

• Annsofie82
    crazy mom skrev 2011-01-02 20:51:18 följande:
    Haha det där papperet reagerade jag också på. Jag dricker typ aldrig och ändå kände jag mig jättehemsk! Sambon var inte med vid detta tillfälle men jag vet många män som fyllt i papperet samtidigt som kvinnan.

Tycker att du ska ta upp med henne att det kändes konstigt.

Hur kändes er kemi annars? Känns det helt åt skogen så kan du faktiskt be att få byta =)
    Kemi? Haha, njäe, den var inget vidare ändå. Jag valde att gå till den bm-mottagningen för att den ligger närmre hem. Men ska prova å byta till den jag gick hos när jag väntade pojkarna istället...
    Habaladabala skrev 2011-01-02 20:51:26 följande:
    När jag fylllde i ett sånt papper, började bm prata med mig om att det inte är bra för bebis att dricka alkohol osv. Till slut kom jag fram till att hon trodde att jag fyllt i hur jag dricker "nu" som gravid och inte hur det var innan jag testat plus.  Hur många gånger jag än sa att de hade sagt att jag skulle skriva i hur jag levt innan jag blev gravid så tolkade hon det ändå som om jag fortsatte leva så som gravid.
    Under graviditeten kom det där upp lite nu och då och hon frågade hur det gick med drickandet (och rökningen, som jag också fyllt i att jag gjort) och jag fick gång på gång påpeka att jag slutat helt med både rökning och dricka så fort jag testat plus, och påminna henne om att de sagt att jag skulle skriva i så som det var innan plus.
    När jag var gravid med tvåan fyllde jag i att jag aldrig drack eller rökte (utgick från hur jag lever som gravid) och då kom det aldrig upp igen.

Jag har två barn sen innan. men har aldrig behövt fylla i det förut. Dem är iofs födda -03 och -04 så det kanske är på senare år dem börjat med det?

Det var en grej till jag reagerade på. Jag räknas fortfarande som omföderska. Helt ok. Men hon satt å pekade på ett papper å sa: Det mötet får du inte gå på. Inte det heller. Å inte det!

Det är så många år sen jag fick pojkarna. Man glömmer lite. Borde man inte, om man vill, få gå på ett eller kanske två "förbjudna möte"??
  • Annsofie82
    flickan85 skrev 2011-01-02 20:57:06 följande:
    Jag tror jag hade en 8 på det testet. Min bm tyckte det inte var så jätte konstigt eftersom jag var ung. Men frågade om jag kände att det skulle bli problem för mig att låta bli att dricka när jag var gravid osv. öööh NEJ!
    Det frågade jag henne... Jag sa: Jag e 28, jag e barnledig varannan helg. Det va väl inte så farligt.
    Det beror på vem man jämför med, fnyste hon....
  • Snöviolen
    Annsofie82 skrev 2011-01-02 21:04:22 följande:
    Det frågade jag henne... Jag sa: Jag e 28, jag e barnledig varannan helg. Det va väl inte så farligt.
    Det beror på vem man jämför med, fnyste hon....
    Jävla pucko. Byt fort som bara den.
  • Candra

Poäng? Jag minns inte att det var några poäng på det där

• Habaladabala
    Annsofie82 skrev 2011-01-02 21:01:55 följande:
    Kemi? Haha, njäe, den var inget vidare ändå. Jag valde att gå till den bm-mottagningen för att den ligger närmre hem. Men ska prova å byta till den jag gick hos när jag väntade pojkarna istället...
    Habaladabala skrev 2011-01-02 20:51:26 följande:

Jag har två barn sen innan. men har aldrig behövt fylla i det förut. Dem är iofs födda -03 och -04 så det kanske är på senare år dem börjat med det?

Det var en grej till jag reagerade på. Jag räknas fortfarande som omföderska. Helt ok. Men hon satt å pekade på ett papper å sa: Det mötet får du inte gå på. Inte det heller. Å inte det!

Det är så många år sen jag fick pojkarna. Man glömmer lite. Borde man inte, om man vill, få gå på ett eller kanske två "förbjudna möte"??
    Mmm det är taskigt att man inte får gå på "mötena"
    När min etta var liten umgicks jag ganska mycket med mammor från föräldrautbildningen men sen började de andra jobba medan jag fortsatte vara mammaledig och sen fick en till.
    När jag väntade tvåan fick jag inte gå på mötena igen, inte ens de som var efter att bebisen var född så att komma med i en ny föräldragrupp var kört.
    Nu hade jag tur att en av mina gamla mammor också fick en tvåa några månader efter mig så vi kan träffas igen/fortfarande dessutom hade jag en annan kompis som också var hemma men om man inte har det då?
    De säger ju att det är i första hand för att man ska lära känna andra mammor som de har de där grupperna....  
  • vissli

Bumpar utgammal tråd. Asså vad är det för ett papper ni pratar om? Är det något som är obligatoriskt att fylla i? Jag som inte gillar att uppgifter om mig lagras blir alltid skeptisk till blanketter och formulär som ska lämnas in och registreras.

• Eps1106
    vissli skrev 2020-05-19 15:16:50 följande:

Bumpar utgammal tråd. Asså vad är det för ett papper ni pratar om? Är det något som är obligatoriskt att fylla i? Jag som inte gillar att uppgifter om mig lagras blir alltid skeptisk till blanketter och formulär som ska lämnas in och registreras.

Som en del i inskrivningssamtalet ingår att göra en uppskattning av om mamman befinner ligger i riskzonen när det gäller överkonsumtion av alkohol. På vissa ställen ställs frågor muntligt (brukar vara hur många standardenheter man dricker per vecka) och på vissa får man självskatta med ett formulär (heter AUDIT, går att googla). Dina svar förs tillsammans med mycket annat in i din journal i barnmorskans anteckning. BM har vid misstänkt riskbruk skyldighet att erbjuda stöd och hjälp via olika kanaler.
  • vissli
    Eps1106 skrev 2020-05-19 20:01:24 följande:

Som en del i inskrivningssamtalet ingår att göra en uppskattning av om mamman befinner ligger i riskzonen när det gäller överkonsumtion av alkohol. På vissa ställen ställs frågor muntligt (brukar vara hur många standardenheter man dricker per vecka) och på vissa får man självskatta med ett formulär (heter AUDIT, går att googla). Dina svar förs tillsammans med mycket annat in i din journal i barnmorskans anteckning. BM har vid misstänkt riskbruk skyldighet att erbjuda stöd och hjälp via olika kanaler.

Googlade och hittade en poängsättning av det tror jag. Får 2 eller 3 p på det där AUDIT-testet om jag fattat rätt. Spelar det nån roll på vilken av frågorna man får poäng? Förs både svaren och poängen in eller bara poängen?
  • amlaj

Jag tycker rent spontant att det är väldigt synd att folk uppfattar det som något negativt att man blir ombedd att fylla i AUDIT testet. Men självklart inte rätt av bm att hantera det dåligt. Jag blir 20 i år och väntar mitt första barn. Barnmorskan trodde knappt på mig när jag fyllde i aldrig på allt. Blev själv lite irriterad över att man behövde fylla i raden om hur många glas man dricker när man dricker eftersom det minsta är 1-2, har inte druckit något alls sen typ mars 2017. Men tycker ändå det är väldigt bra att det fylls i så man kan få hjälp om det behövs. Barnmorskan eller mvc har ju inte som uppgift att sätta dit någon utan ska ju erbjuda hjälp. Precis som när de frågar om tobak/nikotin. Jag slutade röka direkt när jag fick reda på att jag var gravid även om jag inte ens va säker på om jag ville behålla. Sa det vid inskrivningen och har blivit frågad nästan varje besök hur det går med rökningen. Kunde uppfattat det som att de inte tror på mig, vilket det kan kännas som ibland, men det handlar väl om att de ska kunna erbjuda mig hjälp om jag har börjat igen, inte att de ska skälla på mig.

• Eps1106
    vissli skrev 2020-05-20 09:47:44 följande:

Googlade och hittade en poängsättning av det tror jag. Får 2 eller 3 p på det där AUDIT-testet om jag fattat rätt. Spelar det nån roll på vilken av frågorna man får poäng? Förs både svaren och poängen in eller bara poängen?

Jag vet inte hur de journalför, tror säkert det kan skilja sig åt (men är inte säker). 6 poäng som kvinna indikerar riskbruk men jg hade absolut reagerat om nån fick höga på de frågor som antyder missbruk. 2-3 poäng på de första frågorna (om mängd och frekvens) hade jg bara benämnt som icke riskbruk.
Svar på tråden Hälsosamtal på MVC