Hälsosamtal på MVC
Hej Hej!!
Var på ett sånt för ett par veckor sedan och kan inte sluta fundera över det. Bm slängde fram ett papper ang mina alkoholvanor det senaste året. Helt i sin ordning, viktigt att fånga upp dom blivande mammor som ev. ligger i en riskzon.
Men precis som jag börjat fylla i det kastade hon fram ett till min sambo också med orden: "Ja, du kan ju lika gärna också fylla i det...."
Har era män också fått fylla i ett?
Efter att jag fyllt i det här pappret så hamnade jag på 7 poäng. "7 POÄNG!!!!!", utbrast hon. Definitvt inte bra, tydligen. Jag själv tyckte inte att mina alkoholvanor gick överstyr numera. Brukade festa till varannan lördag med 7-8 öl.
Hade jag fyllt i det där pappret för när jag va tonåring så hade hon nog låst in mig...
Hur som helst, 7 poäng var tydligen åt helvete. Och hon malde på om stödgrupper i minst en kvart. Jag sa nej tack. Jag sa nej. Jag sa NEEEEJ!!! Jag är gravid i 8:e veckan. Å tänker inte röra en droppe. Ser ingen mening med det. Och har inga problem med det.
Dessutom försökte jag förklara för henne att sen vi bestämde att vi skulle försöka utöka familjen så festade vi nästan inget alls. Men det gick inte in hos henne. Hon lyssnade helt enkelt inte på mig.
Jag vill inte gå till henne igen. Det känns som om hon har dömt mig redan pga mina alkoholvanor för 1 år sen...
Nu finns det såkert någon som tycker att jag överdriver för hon "kanske trampade på en öm tå" men så är inte fallet.
Jag tycker att hon som yrkesperson skulle lyssna på mig och respekta och acceptera det jag säger. Sina åsikter kan hon hålla för sig själv.