Inlägg från: Habaladabala |Visa alla inlägg
  • Habaladabala

Hälsosamtal på MVC

När jag fylllde i ett sånt papper, började bm prata med mig om att det inte är bra för bebis att dricka alkohol osv. Till slut kom jag fram till att hon trodde att jag fyllt i hur jag dricker "nu" som gravid och inte hur det var innan jag testat plus.  Hur många gånger jag än sa att de hade sagt att jag skulle skriva i hur jag levt innan jag blev gravid så tolkade hon det ändå som om jag fortsatte leva så som gravid.
    Under graviditeten kom det där upp lite nu och då och hon frågade hur det gick med drickandet (och rökningen, som jag också fyllt i att jag gjort) och jag fick gång på gång påpeka att jag slutat helt med både rökning och dricka så fort jag testat plus, och påminna henne om att de sagt att jag skulle skriva i så som det var innan plus.
    När jag var gravid med tvåan fyllde jag i att jag aldrig drack eller rökte (utgick från hur jag lever som gravid) och då kom det aldrig upp igen.

• Habaladabala
    Annsofie82 skrev 2011-01-02 21:01:55 följande:
    Kemi? Haha, njäe, den var inget vidare ändå. Jag valde att gå till den bm-mottagningen för att den ligger närmre hem. Men ska prova å byta till den jag gick hos när jag väntade pojkarna istället...
    Habaladabala skrev 2011-01-02 20:51:26 följande:
    När jag fylllde i ett sånt papper, började bm prata med mig om att det inte är bra för bebis att dricka alkohol osv. Till slut kom jag fram till att hon trodde att jag fyllt i hur jag dricker "nu" som gravid och inte hur det var innan jag testat plus.  Hur många gånger jag än sa att de hade sagt att jag skulle skriva i hur jag levt innan jag blev gravid så tolkade hon det ändå som om jag fortsatte leva så som gravid.
    Under graviditeten kom det där upp lite nu och då och hon frågade hur det gick med drickandet (och rökningen, som jag också fyllt i att jag gjort) och jag fick gång på gång påpeka att jag slutat helt med både rökning och dricka så fort jag testat plus, och påminna henne om att de sagt att jag skulle skriva i så som det var innan plus.
    När jag var gravid med tvåan fyllde jag i att jag aldrig drack eller rökte (utgick från hur jag lever som gravid) och då kom det aldrig upp igen.

Jag har två barn sen innan. men har aldrig behövt fylla i det förut. Dem är iofs födda -03 och -04 så det kanske är på senare år dem börjat med det?

Det var en grej till jag reagerade på. Jag räknas fortfarande som omföderska. Helt ok. Men hon satt å pekade på ett papper å sa: Det mötet får du inte gå på. Inte det heller. Å inte det!

Det är så många år sen jag fick pojkarna. Man glömmer lite. Borde man inte, om man vill, få gå på ett eller kanske två "förbjudna möte"??
    Mmm det är taskigt att man inte får gå på "mötena"
    När min etta var liten umgicks jag ganska mycket med mammor från föräldrautbildningen men sen började de andra jobba medan jag fortsatte vara mammaledig och sen fick en till.
    När jag väntade tvåan fick jag inte gå på mötena igen, inte ens de som var efter att bebisen var född så att komma med i en ny föräldragrupp var kört.
    Nu hade jag tur att en av mina gamla mammor också fick en tvåa några månader efter mig så vi kan träffas igen/fortfarande dessutom hade jag en annan kompis som också var hemma men om man inte har det då?
    De säger ju att det är i första hand för att man ska lära känna andra mammor som de har de där grupperna....  
Svar på tråden Hälsosamtal på MVC