Inlägg från: Eps1106 |Visa alla inlägg
  • Eps1106

Hälsosamtal på MVC

vissli skrev 2020-05-19 15:16:50 följande:

Bumpar utgammal tråd. Asså vad är det för ett papper ni pratar om? Är det något som är obligatoriskt att fylla i? Jag som inte gillar att uppgifter om mig lagras blir alltid skeptisk till blanketter och formulär som ska lämnas in och registreras.

Som en del i inskrivningssamtalet ingår att göra en uppskattning av om mamman befinner ligger i riskzonen när det gäller överkonsumtion av alkohol. På vissa ställen ställs frågor muntligt (brukar vara hur många standardenheter man dricker per vecka) och på vissa får man självskatta med ett formulär (heter AUDIT, går att googla). Dina svar förs tillsammans med mycket annat in i din journal i barnmorskans anteckning. BM har vid misstänkt riskbruk skyldighet att erbjuda stöd och hjälp via olika kanaler.
  • Eps1106
    vissli skrev 2020-05-20 09:47:44 följande:

Googlade och hittade en poängsättning av det tror jag. Får 2 eller 3 p på det där AUDIT-testet om jag fattat rätt. Spelar det nån roll på vilken av frågorna man får poäng? Förs både svaren och poängen in eller bara poängen?

Jag vet inte hur de journalför, tror säkert det kan skilja sig åt (men är inte säker). 6 poäng som kvinna indikerar riskbruk men jg hade absolut reagerat om nån fick höga på de frågor som antyder missbruk. 2-3 poäng på de första frågorna (om mängd och frekvens) hade jg bara benämnt som icke riskbruk.
Svar på tråden Hälsosamtal på MVC