Hälsosamtal på MVC
Jag tycker rent spontant att det är väldigt synd att folk uppfattar det som något negativt att man blir ombedd att fylla i AUDIT testet. Men självklart inte rätt av bm att hantera det dåligt. Jag blir 20 i år och väntar mitt första barn. Barnmorskan trodde knappt på mig när jag fyllde i aldrig på allt. Blev själv lite irriterad över att man behövde fylla i raden om hur många glas man dricker när man dricker eftersom det minsta är 1-2, har inte druckit något alls sen typ mars 2017. Men tycker ändå det är väldigt bra att det fylls i så man kan få hjälp om det behövs. Barnmorskan eller mvc har ju inte som uppgift att sätta dit någon utan ska ju erbjuda hjälp. Precis som när de frågar om tobak/nikotin. Jag slutade röka direkt när jag fick reda på att jag var gravid även om jag inte ens va säker på om jag ville behålla. Sa det vid inskrivningen och har blivit frågad nästan varje besök hur det går med rökningen. Kunde uppfattat det som att de inte tror på mig, vilket det kan kännas som ibland, men det handlar väl om att de ska kunna erbjuda mig hjälp om jag har börjat igen, inte att de ska skälla på mig.