• Chasingdreams

Hur känns er ägglossningssmärta?

Jag brukar alltid känna av min ägglossning tydligt.
    Hur länge jag brukar ha ont vid ägglossningen varierar men det kan vara från några dagar före till någon dag efteråt. Smärtan jag brukar känna kan också variera från gång till gång. En typ av smärta är molande mensvärk. Sen kan jag även känna av hugg/stick från äggstockarna. Smärtan kommer och går och är inte ihållande hela tiden. Ibland kan jag också få ont i rumpan. Vid några tillfällen har smärtan varit så intensiv att jag knappt kunnat gå men den smärtan varar sällan mer än någon timme.
    Jag har tagit upp detta med olika gynekologer (har varit orolig för endometrios) men de anser att det är helt normalt att ha denna typ av smärta vid ägglossning. Jag undrar därför hur ni som har ägglossningssmärta brukar känna?

• Svar på tråden Hur känns er ägglossningssmärta?
  • Chasingdreams

Tack allihopa för era svar!
    Många pratar om mensont medan få pratar om ägglossningssmärta och det är lätt att tro att man är ensam. Jag känner igen mig i det ni skriver. Jag kände även igen det som beskrevs när jag sökte på "mittelschmerz". Det var intressant att läsa att ca 20% av oss kvinnor upplever det. Man undrar dock hur det egentligen kan vara så olika att vissa inte känner något alls vid ägglossning medan det för andra kan det göra så ont att man knappt kan gå. Men alla är ju olika. Jag får försöka lita på att det är "normalt" att ha ont när läkarna säger att allt är som det ska Glad,

• Chasingdreams

Nej det är inget problem om man inte känner av sina ÄL-smärtor. Majoriteten av världens tjejer gör inte det. En fördel med smärtan är att man vet när man har ägglossning, men en stor nackdel är att det kan göra himla ont. Och när det gör ont är man ju inte speciellt sexsugen vilket kan vara lite jobbigt när man försöker göra barn...

• Chasingdreams

Jag plussade på den ägglossning som fick mig att skriva ovanstående inlägg. =). Min ägglossning var den 4:e januari. Den 1:a januari hade jag hemska tryckande smärtor i nedre magen (trodde först att jag hade urinvägsinfektion, men det gick över efter ett par timmar). Vi hade sex en gång den 2:a januari, det var den dagen som slemklumpen kom ut (hos mig kommer det alltid en liten slemklump två dagar före ÄL). Efter det kände jag ägglossningssmärtor även den 3:e. Den 4:e på ÄL-dagen hade jag inte så ont men det kom en liten blödning. Vet inte om det besvarar dina frågor, men jag tror att sex antingen precis före ÄL-smärtan eller när den precis börjat är bäst. Spermierna ska ju hinna simma till ägget också. Det var dock första gången som vi försökte så jag har inte så mycket att jämföra med.
    Lycka till! =)

Svar på tråden Hur känns er ägglossningssmärta?