• Anonym (arg)

Tycker ni att jag kan anmäla/begära skadestånd?

Min dotter fick en spruta mot tuberkolos när hon var ca 6 mån.
    Det är mitt första barn och jag fick tid till bvc för vaccin mot tuberkolos.
    jag fick ingen speciell information om sprutan mer  än att det kommer bli en varbula som kommer att spricka och att man inte skulle bada henne tills såret läkt.
    Nu är det så att hon har fått ett stort ärr efter det här som aldrig kommer att gå bort,det är som ett hål i överarmen.
    Jag är jätte arg för att jag inte fick vetskapen om att man inte behöver ta den här sprutan och att det blir ett ärr efter den.Har läst mycket i efterhand och man vet inte ens hur pass den här sprutan skyddar mot tuberkolos eller hur länge skyddet skulle verka.
    Jag blir arg på mig själv att jag inte tog reda på fakta om alla sprutor men man litar ju på bvc.
    Jag vill verkligen anmäla bvc för det här tjänstefelet som jag tycker det är.
    Vad tycker ni?

• Svar på tråden Tycker ni att jag kan anmäla/begära skadestånd?
  • DrRonja

Men TS... Förstår jag detta rätt: Kommer du inte låta din dotter få resten av barnvaccinationerna? Det är väldigt riskfullt för din dotterns hälsa att inte göra det. Varför tror du att man gör det? Man hade inte vaccinerat alla barn om det inte finns possitiv evidens för det. Råder dig att tänka om - för din dotters skull. Och ska ni i framtiden ut i världen och resa - så vaccinera både henne och dig mot ialalfall hepatit. Det är inte det minsta onödigt!!

Fortsätt tycka vad du tycker här inne. Du behöver inte ge alla dessa begåvade människor rätt om det känns tungt för dig - men för din dotters skull - vaccinera henne mot barnsjukdommarna + livmoderhalscancer.

Anonym (arg) skrev 2011-01-04 17:43:57 följande:
    Pyntad dotter? Tvärtom. Jag är rädd om henne och väljer bort att spruta i henne en massa ämnen man inte har en aning om igentligen, utan det kommer i efterhand ojdå det här vaccinet gjorde så att man kan få nervskador osv.
    Jag är vaccinerad mot dom klassiska barnsjukdomarna och jag tänker inte vaccinera mig för något mer eller min dotter.
    Visst nu har hon vaccinerat sig mot tuberkulos men fortfarande hade det varit klart och tydligt att det ger ett 100 procentigt skydd hade det ju varit bra,nu känns det bara onödigt.varför är det så svårt att ta till sig? 
    Och jag bad faktiskt om folks åsikter men att skriva förnedrande saker om mig eller ta åt sig för att man är läkare eller vad man nu är bara väldigt trist och otroligt omoget.
    Det finns dom inom vården som gör fel och jag är glad att det vart en diskussion  för jag kommer nu inte anmäla utan ringa till min dotters gamla bvc och ge mitt missnöje om brist på information från den kvinnan som vaccinerade min dotter 
     Nu lägger jag ner den här tråden som vanligt spårar ur här på familjeliv!
    Hej svejs alla sura tanter ;) 
    och et litet ps... Jag är ingen sur tant, däremot verkar de flesta här inne mer mogna och öppna för att ta åt sig information än vad du är. Ålder på dig?
  • Anonym

Eftersom jag är född på sextiotalet är jag själv TB-vaccinerad och har också ring på överarmen (de blir grundare med åren). Däremot tackade jag vänligt nej till TB-vaccination för våra barn trots väldigt många erbjudanden (om det skulle ses som vinkar eller dåligt minne från BVC-ssk vet jag inte) om det. I vårt fall kom erbjudandet för att barnens pappa är sydamerikan. Eftersom han själv inte varit där på många många år och det inte är aktuellt att vi skulle åka dit i brådrappet (Om det varit aktuellt att åka dit och jobba i slummen de närmaste åren hade saken sett annorlunda ut.) kunde jag inte se att barnen skulle vara mer utsatta än någon annan här och tackade således nej.

TS: Om ärret är direkt vanprydande kan du givetvis försöka anmäla det som vårdskada till patientförsäkringen. Om du har några möjligheter där vet jag inget om. Något tjänstefel kan jag inte se skulle ha begåtts. BVC-sköterskan har erbjudit er TB-spruta pga utländsk anknytning såsom rekommenderas och givit standardinformation om biverkningar. Närmare till hands - återigen, om det handlar om ett vanprydande ärr, inte om ett "vanligt" TB-ärr som vi alla som är vaccinerade drar runt på - är väl annars att kontakta ert försäkringsbolag för fråga om ersättning. Vet inte heller hur de behandlar det eller hur snabbt de anser att man kan se hur det blir.

Vad gäller att du inte visste att ni inte behövde tacka ja, vad ska jag säga... Alla vaccinationer är frivilliga, även de som standardmässigt erbjuds alla inom det aktuella vaccinationsprogrammet. (Själva har vi valt en annan sammansättning än den vanligaste efter att grundligt ha satt oss in i saken.) BVC-kontakten i sig är ju också frivillig. Att du inte hade förstått det är erbjudanden det handlar om, inget obligatorium, är jättetråkigt.

• DrRonja
    Anonym skrev 2011-01-04 21:53:09 följande:
    Eftersom jag är född på sextiotalet är jag själv TB-vaccinerad och har också ring på överarmen (de blir grundare med åren). Däremot tackade jag vänligt nej till TB-vaccination för våra barn trots väldigt många erbjudanden (om det skulle ses som vinkar eller dåligt minne från BVC-ssk vet jag inte) om det. I vårt fall kom erbjudandet för att barnens pappa är sydamerikan. Eftersom han själv inte varit där på många många år och det inte är aktuellt att vi skulle åka dit i brådrappet (Om det varit aktuellt att åka dit och jobba i slummen de närmaste åren hade saken sett annorlunda ut.) kunde jag inte se att barnen skulle vara mer utsatta än någon annan här och tackade således nej.

TS: Om ärret är direkt vanprydande kan du givetvis försöka anmäla det som vårdskada till patientförsäkringen. Om du har några möjligheter där vet jag inget om. Något tjänstefel kan jag inte se skulle ha begåtts. BVC-sköterskan har erbjudit er TB-spruta pga utländsk anknytning såsom rekommenderas och givit standardinformation om biverkningar. Närmare till hands - återigen, om det handlar om ett vanprydande ärr, inte om ett "vanligt" TB-ärr som vi alla som är vaccinerade drar runt på - är väl annars att kontakta ert försäkringsbolag för fråga om ersättning. Vet inte heller hur de behandlar det eller hur snabbt de anser att man kan se hur det blir.

Vad gäller att du inte visste att ni inte behövde tacka ja, vad ska jag säga... Alla vaccinationer är frivilliga, även de som standardmässigt erbjuds alla inom det aktuella vaccinationsprogrammet. (Själva har vi valt en annan sammansättning än den vanligaste efter att grundligt ha satt oss in i saken.) BVC-kontakten i sig är ju också frivillig. Att du inte hade förstått det är erbjudanden det handlar om, inget obligatorium, är jättetråkigt.
    Jag blir jättenyfiken på hur ni resonerat och kommit fram till er sammansättning. =) Ta det inte på fel sätt - det är inte meningen att låta anklagande eller dömmande, utan jag är genuint intresserad och nyfiken. Du får gärna inboxa mig om det om du orkar och har tid. Tycker det är lärorikt med att få höra hur andra resonerar.
  • Lindreas
    Anonym (arg) skrev 2011-01-04 15:44:34 följande:
    Usch vilken hemsk människa du verkar vara som klankar ner på andra för att man har andra värderingar och åsikter,hoppas att du är annorlunda när du sätter på dig rocken.
    Jag har aldrig sagt att du är en viktig läkare utan som du verkar påstå,för jag vet inte vem du är mer än att du verkar vara en google info tråkmåns på familjeliv. 
    Jag tycker att du kastar sten i glashus nu.
  • Anonym (arg)
    Anonym (ta det lugnt) skrev 2011-01-04 19:50:29 följande:
    Så TS gillade inte att få mothugg och lämnar tråden... hmmm
    Nej precis mothugg och elaka kommentarer var inte det jag var ute efter utan folks åsikter om man tycker att man kan anmäla eller vad man själv tycker.
    Är ganska så trött på att det jämt blir elakheter här på familjeliv så därför ville jag lämna den här tråden. 
  • Anonym (arg)
    DrRonja skrev 2011-01-04 21:33:50 följande:
    Men TS... Förstår jag detta rätt: Kommer du inte låta din dotter få resten av barnvaccinationerna? Det är väldigt riskfullt för din dotterns hälsa att inte göra det. Varför tror du att man gör det? Man hade inte vaccinerat alla barn om det inte finns possitiv evidens för det. Råder dig att tänka om - för din dotters skull. Och ska ni i framtiden ut i världen och resa - så vaccinera både henne och dig mot ialalfall hepatit. Det är inte det minsta onödigt!!

Fortsätt tycka vad du tycker här inne. Du behöver inte ge alla dessa begåvade människor rätt om det känns tungt för dig - men för din dotters skull - vaccinera henne mot barnsjukdommarna + livmoderhalscancer.och et litet ps... Jag är ingen sur tant, däremot verkar de flesta här inne mer mogna och öppna för att ta åt sig information än vad du är. Ålder på dig?
    Har du läst alla inlägg? tycker att dom flesta som har skrivit har bara varit dumma kommentarer och inget annat.
    Vad har min ålder för betydelse i den här frågan?  
  • Puma87

Anmäla? Absolut inte. Framföra klagomål? Ja visst.
    Varför? Jo för att alla har sitt egna ansvar när det kommer till sig själva och ens barn. Man kan få en infektion i sticksåret av en "vanlig" standard vaccination som sedan blir ett ärr tex. Men det jag undrar är om sprutan togs samma dag som frågan gavs? Om inte varför kollade du isf inte upp info hemma?

Kitty 081003
  • DrRonja
    Anonym (arg) skrev 2011-01-05 00:45:55 följande:
    Har du läst alla inlägg? tycker att dom flesta som har skrivit har bara varit dumma kommentarer och inget annat.
    Vad har min ålder för betydelse i den här frågan?  
    Japp. Jag har läst varenda ett. =)

Men jag blev orolig över din dotter, efter ett av dina senaste inlägg. Du skriver där att du inte ska ge din dotter fler sprutor. Eftersom jag inte vet hur gammal din dotter är, blev jag förfärad och undrade om du inte ska ge henne resten av barnvaccinationerna? Och inte heller om ni ska ut och resa? Det kan väl inte vara en så märklig fråga? Det är ju mest av oro och lite nyfiken, skrämmande fascination från min sida. (Kan man ens skriva så =) )

Och visst - många inlägg har varit lite under bältet, men bland dem finns ju även dina. Tror många blir upprörda över att du vägrar din dotter säkra vaccin, endast för att du tappat förtroendet för sjukvården i och med att BVC glömde informera om risk för ärr. Och du verkar inte särskilt tacksam mot vården, som du uppenbarligen användt många gånger. 

Tror du verkligen smittskyddsinstitut världen över, hade vaccinerat om det inte behövdes? Tror du WHO hade rekommenderat och samlat in pengar för att vaccinera i u-länderna? Men skit samma. Ingen annan har kunnat ändra din åsikt och inte jag heller. Det jag undrar över var helt enkelt bara om du inte ska vaccinera din dotter med resten av barnvaccinen, livmoderhalscancer och om ni ska ut och resa. Isåfall verkar det som du gör det av ren trots efter denna episod.

Och ålder - jag blev nyfiken. De som är några år äldre, kommer ihåg autismdebatten och använder det som argument. De som precis är nya kommer ihåg svininfluensedebatten. Och sen hoppade du på många i tråden genom att kalla oss sura, tanter - och då blev jag ännu mer nyfiken.  

Jag gissar på att du kommer skriva att du är påläst och att vaccinationen inte ger 100% skydd osv. Menb det har jag läst ovan och oavsett vad du säger så har vaccin räddat livet på miljoner människor, som lyckligtvis inte resonerade som du. Sen får du göra som du vill och det är upp till dig.
  • Anonym (arg)

Jag kommer givetvis ge henne vaccin mot stelkramp och andra ''vanliga'' sprutor men inga nya som tex mot svininfluensan.

• Ofta

Ni är inga fucking läkare släng upp din läkar legitimation "offentlig information " jävla pundare och idioter allihop... Ni läser, söker google, frågar din idiot till hjärna... Är ni smarta, intelligenta och fucking allvetare sluuuuuuta snacka skit!!!! VET ni? KAN ni? Damen ställde en schysst fråga va inte kukar eller missfoster utan svara schysst. Läkare som lägger arbetstid på familjeliv.se??? ut och hjälp alla som står i kö och sköt ditt fucking jobb sosse hora. Kan du inte, vet du inte, är inte utbildad, håll din jävla käft och häng på Flashback eller Facebook om du har inget bättre för dig / Med vänlig hälsning, vi som läste alla inlägg

Kunskap hittar du inte online, erfarenhet hittar du inte online...
  • Oturstjejen

Jag delar härmed min historia!

2001 får jag en son och då var jag 28 år fullt frisk svenskfödd kvinna. Jag får hög feber och ont i benet. Jag blir inlagd på sjukhus när min son är en månad gammal. Då har jag konstant 40 graders feber dygnet runt och ett otroligt högt crp. Där börjar ett intensivt letande efter orsaken till min feber. Av misstag tar de en röntgen där mitt lår är med, det var meningen att de skulle röntga på min buk. Där hittas en 5×12 cm absess med någon form av bakterier i. Innan vetskapen av vilken sorts bakterier som fanns däri så opererades jag. Därmed spreds de som senare upptäcktes som TBC till benmärgen och levern. Vid det här laget fungerar ingen medicinering alls. Jag håller på att dö.

När någon får TBC så görs det alltid en smittskyddsundersökning. Hur hade jag kunnat få TBC?

Efter en lång odling på mina bakterier så får jag svaret att jag fått min smitta av min vaccin 28 år tidigare men att den låg där och vilade tills jag blev gravid. Då mitt immunförsvar var lågt så börjar bakterierna växa.

Idag är jag frisk efter lång rehabilitering och jag kan säga att jag är otroligt noga med vad mina barn får för vaccin. Jag läser på om allt och frågar mycket

Vad passar just oss? Tar jag vaccinet för vår egen skull eller andras?

Jag anmälde detta till läkemedelsverket och fick avslag pga att det bröt ut mer än 10 år efter sen jag fick läkemedlet. Ett vaccin som TBC är ett levande vaccin och det finns i din kropp hela livet...hur tänkte de där?

Jag vet också att sjukvården alltid föredrar att vaccinera barn men det finns alltid risker. En del riktigt allvarliga..

Oturstjejen ????

• Anonym (suck)

TBC ökar i Sverige igen, delvis på grund av invandringen men framför allt på grund av vårt resande. Det har dykt upp nya poliofall också.
    Jag förstår inte hur man kan avstå från att vaccinera sina barn när de eventuella riskerna vid en vaccination är försumbara när man betänker hur svåra följder tex polio, mässling, röda hund osv kan ge. Dessa sjukdomar är vanliga på kontinenten och i Asien.
    Ägna en stund åt att googla på polio, mässling och TBC. Ett ärr eller två är försumbart i sammanhanget.

• Anonym (V)

Men herregud, du får väl läsa på lite?! Felet är ditt!

Svar på tråden Tycker ni att jag kan anmäla/begära skadestånd?