• Häxan69

Pappa mot sin vilja?

Jag har lite funderingar. Hur kan det vara tillåtet att tvinga en människa att bli förälder mot dennas vilja?
     Ja man kan inte tvinga någon att göra abort självklart inte. Men varför ska han behöva stå som pappa o behöva betala underhåll när han inte vill o hon visste det???

Vad tycker ni?

Lite fakta.
    Han har ett barn sen en tidigare relation. Gemensam vårdnad, Han har sitt barn så ofta han kan.
    Inleder en  relation med den nya o redogör att han INTE vill ha fler barn.  (Pga mkt jobb,ansträngd ekonomi och att han anser sig inte hinna vara en BRA pappa till fler barn.
    Använder kondom

Hon har ett vuxet barn sen en tidigare relation. Väldigt barnkär.
    I  den  nya relationen accepterar att han inte vill ha fler barn. (hon vill ändå inte börja om)
    Vägrar göra abort när hon blir gravid då kondomen går sönder.

• Svar på tråden Pappa mot sin vilja?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Pentagram skrev 2011-01-03 23:41:46 följande:
    Egentligen borde jag väl fixa iordning ett Word-dokument som jag klipp-och-klistrar in från varje gång den här diskussionen kommer upp igen, men jag skall försöka en annan approach...

Ni som använder fraser i stil med "tvinga mannen att bli pappa", gör ni gällande att MÄN ÄR HELT JÄ-LA OBILDADE, ELLER? Det här kommer kanske som en överraskning men den där processen med penis i vagina följt av sädestömning är inte någon form av extremt ovanlig metod för barnalstring, tilltagen i nödfall och som endast fungerar när månen är ny och planeterna står på linje eller så. Det är, med undantag av några artificiella metoder som endast tillkommit i modern tid och inte är tillgängliga för majoriteten av mänskligheten, DET SÄTT PÅ VILKET VI FORTPLANTAR OSS! Ok? Metoden är inte hundraprocentigt tillförlitlig men i det stora hela så har vi INGEN ANNAN METOD. Processen som leder till fullföljd graviditet är en biologisk sådan och baseras på de fysiologiska förutsättningarna som råder. VILJAN ÄR INTE INBLANDAD! Ni förstår konceptet här, hoppas jag. Huruvida någon VILL att samlag skall leda till barn eller inte är helt irrelevant för processen. Du kan lika gärna argumentera med gravitiationen när du hoppar ut från en klippa för all nytta det gör dig. Huruvida du accepterar att den här barnalstringsprocessen är ett resultat av evolutionen eller tror att en gudom eller annan är inblandad är egentligen inte viktigt. Det väsentliga är att det ÄR INTE KVINNORNA SOM BESTÄMMER ÖVER DEN SAKEN! Inte männen, heller, skall tilläggas.

Nu är det ju som så att vi människor gärna vill ägna oss åt konsekvenslöst sex men naturen bryr sig inte ett jämrans dugg om vad vi vill eller inte. Vi kan ta till metoder för att hindra graviditet efter sex men de är inte absolut säkra och BÅDA PARTER i ett samlag (eller alla, om de är fler än två) skall väl för i jösse namn kunna antas vara tillräckligt införstådda med basic sex ed. för att förstå att om skyddet fallerar så kan det resultera i graviditet, oavsett vad parterna vill.

EFTERSOM vi alla, män som kvinnor, har kroppsligt självbestämmande (eller åtminstone, männen har det ju självklart men det finns sammanhang där kvinnors sådan rätt inskränks) innebär det att den gravida parten (vilket alltid är en kvinna) har möjlighet att avsluta graviditeten i förtid, utan att det blir något barn. Att INTE ingripa i den här naturliga processen skall jä-lar i mig inte ses som ett tvångsmedel riktat mot männen. DEN INSTÄLLNINGEN ÄR HELT SJUK OCH RÖJER ETT SORGLIGT KVINNOFÖRAKT där man menar att kvinnans vilja skall vara underställd mannens. Det är inte kvinnan som hittat på att hon skulle bli gravid, det är naturen. Det är heller inte som så att kvinnan tvingat mannen till samlag (om det inte gives av scenariot, men det är ju inte sådana situationer vi diskuterar här). Det finns således ingen som helst anledning att hävda att kvinnan tvingar mannen att bli pappa mot sin vilja. Han försatte sig helt och hållet själv i den situationen. Jag vet att det är en viss tradition och hävd att ge all beslutsrätt åt mannen och lägga allt ansvar på kvinnan men ärligt, det börjar kännas en smula pinsamt...

Och till den som vill hävda att det inte är rimligt att man skall behöva avstå från sex för att man inte vill ha barn.  EH, JO! Det är faktiskt väldans rimligt att man avstår den process med vilken vi fortplantar oss om man verkligen inte vill fortplanta sig. Jag är fullt medveten om att man inte VILL avstå från sex, men då får man vara beredd på att det blir oönskade konsekvenser. Naturen tycks följa någon form av helt egna naturlaga och verkar inte villig att böja sig efter vår vilja bara för att vi tycker så...
    Mycket bra skrivet!
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • ToK
    Nu är det ju som så att vi människor gärna vill ägna oss åt konsekvenslöst sex men naturen bryr sig inte ett jämrans dugg om vad vi vill eller inte. Vi kan ta till metoder för att hindra graviditet efter sex men de är inte absolut säkra och BÅDA PARTER i ett samlag (eller alla, om de är fler än två) skall väl för i jösse namn kunna antas vara tillräckligt införstådda med basic sex ed. för att förstå att om skyddet fallerar så kan det resultera i graviditet, oavsett vad parterna vill.

Absolut, och det är inte bara mannen som kan råka ut för en oönskad graviditet utan även en kvinna. Alla kvinnor vill inte ha barn även om de har sex.

EFTERSOM vi alla, män som kvinnor, har kroppsligt självbestämmande (eller åtminstone, männen har det ju självklart men det finns sammanhang där kvinnors sådan rätt inskränks) innebär det att den gravida parten (vilket alltid är en kvinna) har möjlighet att avsluta graviditeten i förtid, utan att det blir något barn. Att INTE ingripa i den här naturliga processen skall jä-lar i mig inte ses som ett tvångsmedel riktat mot männen. DEN INSTÄLLNINGEN ÄR HELT SJUK OCH RÖJER ETT SORGLIGT KVINNOFÖRAKT där man menar att kvinnans vilja skall vara underställd mannens. Det är inte kvinnan som hittat på att hon skulle bli gravid, det är naturen. Det är heller inte som så att kvinnan tvingat mannen till samlag (om det inte gives av scenariot, men det är ju inte sådana situationer vi diskuterar här). Det finns således ingen som helst anledning att hävda att kvinnan tvingar mannen att bli pappa mot sin vilja. Han försatte sig helt och hållet själv i den situationen. Jag vet att det är en viss tradition och hävd att ge all beslutsrätt åt mannen och lägga allt ansvar på kvinnan men ärligt, det börjar kännas en smula pinsamt...

Vem har sagt att kvinnans vilja är underställd mannens?
    Ponera att mannen verkligen, verkligen vill behålla barnet men inte kvinnan - ja då bestämmer kvinnan. Barnet ska bort. Mannen blir tvingad abort.
    Om kvinnan verkligen, verkligen vill behålla barnet men inte mannan - ja då bestämmer kvinnan igen. Barnet ska vara kvar. Mannen blir tvingad förälder.

Som du ser är det tydligen kvinnan som har sista ordet i fallen, trots att vi ska vara jämlika i vårt samhälle. Sen är det ju hennes kropp och eftersom det är ett ingrepp hon gör om hon gör abort ska hon självklart ha sista ordet då man äger sin egen kropp. Men varken kvinnor eller män borde bli tvingade att behålla ett barn om de inte vill, det är hemskt att bli tvingad att bli förälder mot sin vilja.
  • Pentagram

Kvinnan har sista ordet FÖR ATT DET ÄR HON SOM ÄR GRAVID! Man kan inte ta aborträtten utan kontext och bara se det som att kvinnan av någon orättvis anledning fått rätten att bestämma om graviditeten slutligen skall leda till ett barn eller ej. Endast om man inte vill acceptera att kvinnor skall ha samma rätt till kroppsligt självbestämmande som män och/eller tycker att det faktum att kvinnan alltid är den part som är gravid i sisådär nio månader är en orättvis fördel mannen skall kompenseras för är aborträtten relevant för diskussionen. Det är skrämmande att det finns folk som försöker hävda att det vore JÄMLIKT att tvinga kvinnor till abort eller ge män rätt att avsäga sig föräldraansvaret för sina barn om inte kvinnor gör abort när män så kräver.

Nej, ingen borde tvingas att bli förälder, men om ena parten tvingade den andra parten till samlag så är inget tvång involverat. Att kvinnan inte genomför en abort trots att mannen inte vill bli pappa är absolut inte samma sak som att att tvinga honom att bli pappa. Han får stämma naturen eller nåt.

• Lejonninnan
    Egentligen borde jag väl fixa iordning ett Word-dokument som jag klipp-och-klistrar in från varje gång den här diskussionen kommer upp igen, men jag skall försöka en annan approach...

Ni som använder fraser i stil med "tvinga mannen att bli pappa", gör ni gällande att MÄN ÄR HELT JÄ-LA OBILDADE, ELLER? Det här kommer kanske som en överraskning men den där processen med penis i vagina följt av sädestömning är inte någon form av extremt ovanlig metod för barnalstring, tilltagen i nödfall och som endast fungerar när månen är ny och planeterna står på linje eller så. Det är, med undantag av några artificiella metoder som endast tillkommit i modern tid och inte är tillgängliga för majoriteten av mänskligheten, DET SÄTT PÅ VILKET VI FORTPLANTAR OSS! Ok? Metoden är inte hundraprocentigt tillförlitlig men i det stora hela så har vi INGEN ANNAN METOD. Processen som leder till fullföljd graviditet är en biologisk sådan och baseras på de fysiologiska förutsättningarna som råder. VILJAN ÄR INTE INBLANDAD! Ni förstår konceptet här, hoppas jag. Huruvida någon VILL att samlag skall leda till barn eller inte är helt irrelevant för processen. Du kan lika gärna argumentera med gravitiationen när du hoppar ut från en klippa för all nytta det gör dig. Huruvida du accepterar att den här barnalstringsprocessen är ett resultat av evolutionen eller tror att en gudom eller annan är inblandad är egentligen inte viktigt. Det väsentliga är att det ÄR INTE KVINNORNA SOM BESTÄMMER ÖVER DEN SAKEN! Inte männen, heller, skall tilläggas.

Och till den som vill hävda att det inte är rimligt att man skall behöva avstå från sex för att man inte vill ha barn.  EH, JO! Det är faktiskt väldans rimligt att man avstår den process med vilken vi fortplantar oss om man verkligen inte vill fortplanta sig. Jag är fullt medveten om att man inte VILL avstå från sex, men då får man vara beredd på att det blir oönskade konsekvenser. Naturen tycks följa någon form av helt egna naturlaga och verkar inte villig att böja sig efter vår vilja bara för att vi tycker så...
    Du får väl kopiera detta till ett Word dokument och återanvända det vid behov. Det verkar som att det kommer att behövas.

Tack!
  • jådåsåatt

TK: så föräldrarnas rätt att slippa ta ansvar smäller högre än ett barns rätt till sina föräldrar?
    Tycker du inte ens att man har någon som helst skyldighet att ens försöka ta ansvar när man avlat fram ett barn?

Hur ser man till barnets bästa med det resonemanget?

• Tjorvelina

Jag blir vansinnig när jag hör ordet pappa mot sin vilja o ofrvillig pappa!!!

Det är ord som ej bör finnas, kan man spruta då ska man banne mig kunna ta konsekvenserna med.

Jag vet att det finns tjejer som säger att dom har skydd o säkra perioder mm.
    Men kan man ha sex som sagt då ska man banne mig kunna ta konsekvenserna med bara o dra ut den!!!

Glad att´jag fick Springsteen biljetter!!! 12:e o 13:e gången 5 o 7:e juni 09
  • Tjorvelina

Jag såg nu att kondomen hade gått sönder men iallafall kan man spruta vare sig med kondom eller utan för det förekpommer ju att dom kan gå sönder så ska man kunna ta konsekvenserna!!

Glad att´jag fick Springsteen biljetter!!! 12:e o 13:e gången 5 o 7:e juni 09
  • Terese f

varför är det ingen som tänker på barnet?

Alla är så OTROLIGT SJÄLVISKA, "JAG vill ha barn och skiljer mig då från pappan så mitt barn inte får någon pappa ALLS, bättre än att han hatar barnet"

Är det inte då bättre att göra abort om man inte kan komma överens?

Har en syster vars pappa absolut inte ville ha henne, (han kom på det 3 mån före förlossningen)  men mamma hade ju inget val då än att då flytta och ta hand om henne själv. Min syster mådde jättedåligt 13-16 ca för att hon inte hade en riktig pappa, han ville ju inte ens ha henne. Hon hade många funderingar varför och var arg ofta.

Jag tycker att även om man som kvinna anser att man klarar av att fostra ett barn själv så är det inte rätt, ett barn har rätt till både pappa och mamma.

Skillnad är vid homosexuallitet etc. Men ni fattar, barn ska ha båda föräldrar.

Lika mkt kvinnan som ska skydda sig som mannen. Om hon vet att han inte vill ha barn, (men vi säger att hon vill) BORDE hon endå skydda sig FÖR hans skull, man lever ju i en ralation där man måste ta hänsyn till andras känslor. Man HJÄLPS ÅT!
    Är man som kvinna tsm med en man som inte vill ha barn får man väl byta man, det finns ju fler, ellerhur?

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Terese f skrev 2011-01-04 07:41:06 följande:

Alla är så OTROLIGT SJÄLVISKA, "JAG vill ha barn och skiljer mig då från pappan så mitt barn inte får någon pappa ALLS, bättre än att han hatar barnet"

Är det bättre att inte finnas alls än att finnas men möta några av de svårigheter (och den lycka) som livet innebär?
    Har en syster vars pappa absolut inte ville ha henne, (han kom på det 3 mån före förlossningen)  men mamma hade ju inget val då än att då flytta och ta hand om henne själv. Min syster mådde jättedåligt 13-16 ca för att hon inte hade en riktig pappa, han ville ju inte ens ha henne. Hon hade många funderingar varför och var arg ofta.
    Hade din syster hellre valt att inte existera alls?
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • MadHatter

Jag tycker att även om man som kvinna anser att man klarar av att fostra ett barn själv så är det inte rätt, ett barn har rätt till både pappa och mamma.

Skillnad är vid homosexuallitet etc. Men ni fattar, barn ska ha båda föräldrar.

Lika mkt kvinnan som ska skydda sig som mannen. Om hon vet att han inte vill ha barn, (men vi säger att hon vill) BORDE hon endå skydda sig FÖR hans skull, man lever ju i en ralation där man måste ta hänsyn till andras känslor. Man HJÄLPS ÅT!
    Är man som kvinna tsm med en man som inte vill ha barn får man väl byta man, det finns ju fler, ellerhur?

Så din syster skulle hellre inte funnits alls än haft en tuff period i tonåren?
    (Nu mår ju för övrigt väldigt många tonåringar dåligt oavsett familjesituation så det finns ju ingenting som garanterar att din syster mått bättre om hennes familjesituation sett annorlunda ut.)

Sen har jag lite svårt att se varför du anser att det är mammans fel att pappan inte tar sitt ansvar för sitt barn.

I scenariot som nämns i TS har ingen av parterna lurats, kvinnan har inte sett till att bli med barn mot mannens vilja. De skyddade sig, skyddet gick sönder och kvinnan blev gravid. Inte planerat från vare sig kvinna eller man. Det står ingenting i ts att kvinnan vill ha barn (och därmed borde byta till en man som också vill ha barn) utan hon har blivit gravid "av misstag". Det står ju till och med i ts att kvinnan inte  vill "börja om", dvs ha fler barn.

Nu har hon ändå en påbörjad graviditet i sin kropp och det känns fel (av någon orsak som inte nämns i ts) för henne att med medicinskt ingrepp avbryta den påbörjade graviditeten. Hon vill alltså fullfölja den.

Visst kan man tycka synd om mannen för att han är man och inte har möjlighet att bli gravid och därmed inte heller kan besluta om att avbryta ett påbörjat liv/graviditet , men i dagsläget är det inte så mycket vi kan göra åt det. Enbart kvinnan kan bli gravid och därför är det endast hon som kan besluta om en abort. Detta för att fostret finns i kvinnans kropp och individens rätt att besluta över den egna kroppen är okränkbar.

Jag ser inget annat alternativ än att kvinnan har beslutsrätt över sin egen kropp, gör du det?

När barnet sedan är fött handlar det inte längre om kvinnan (eller för den delens mannens) rättigheter. Nu är barnet inte längre ett foster och därmed en del av kvinnans kropp utan en egen individ med egna rättigheter. Barnets rättigheter ska inte påverkas av eventuella konflikter kring sin tillblivelse utan varje barn som föds ska ha samma rättigheter. En av dessa rättigheter är rätten till båda sina föräldrar.

Därför bör samhället, tycker jag, göra allt som går för att båda föräldrarna ska vara delaktig i sitt barn liv. Tvångsmässigt går det bara att kräva ekonomiskt ansvar (underhåll) men jag anser att samhället skulle hjälpa  "ovilliga" föräldrar mer för barnens skull. Ytterst är dock detta ett individuellt ansvar. Precis som "jadåsåatt" skrev att hon gått i terapi för att hantera sina känslor inför den oplanerade föräldrarollen vore det varje oplanerad pappa att göra det om han känner att han inte kan knyta an till och ta hand om sitt barn. Det ansvar anser jag att varje förälder har - inte gentemot den andra föräldern - utan gentemot sitt barn, oavsett omständigehterna kring dess tillblivelse.

Svar på tråden Pappa mot sin vilja?