• Häxan69

Pappa mot sin vilja?

Jag har lite funderingar. Hur kan det vara tillåtet att tvinga en människa att bli förälder mot dennas vilja?
     Ja man kan inte tvinga någon att göra abort självklart inte. Men varför ska han behöva stå som pappa o behöva betala underhåll när han inte vill o hon visste det???

Vad tycker ni?

Lite fakta.
    Han har ett barn sen en tidigare relation. Gemensam vårdnad, Han har sitt barn så ofta han kan.
    Inleder en  relation med den nya o redogör att han INTE vill ha fler barn.  (Pga mkt jobb,ansträngd ekonomi och att han anser sig inte hinna vara en BRA pappa till fler barn.
    Använder kondom

Hon har ett vuxet barn sen en tidigare relation. Väldigt barnkär.
    I  den  nya relationen accepterar att han inte vill ha fler barn. (hon vill ändå inte börja om)
    Vägrar göra abort när hon blir gravid då kondomen går sönder.

• Svar på tråden Pappa mot sin vilja?
  • bentebent 1

Ja du ... Ingen enkel fråga ... Har heller inget enkelt svar.

Att tvinga honom att bli "förälder" är väl att ta i.
    Ja BIOLOGISKT blir han ju det förstås men
    delaktig kan han ju aldrig tvingas till att bli.

Sen är väl underhållet någon sorts , om ändå liten, (!) "trygghet"
    för barnet.

Som du sa, man kan ju inte tvinga någon att göra abort, alltså lagstadga det.

• Häxan69

Jag har ju en liten åsikt att om man nu väljer att göra så, då får man leva o klara sig o barnet utan det där underhållet. Och att det ska finnas typ  fader okänd som det fans förr.  För att bli förälder är något man väljer..
    När han ställde henne mot väggen o sa att han absolut inte ville ha detta barn och förklarade varför. Kontrade hon o sa att det fanns andra killar i hennes närhet som kunde ta Papparollen om han inte ville. Ja men varför sätta en barn till världen som tvingas växa upp o veta att ens pappa inte vill ha en.. Jag tycker det är egotrippat utav mamman..

• MammaEmelie91

På ett sätt så tycker jag faktiskt inte attt man kan bli förälder mot sin vilja. Alla vet vad som kan hända vid sex och alla vet att skydd inte är 100% säkert.

mammatillebbaa.blogg.se - Mamma till Ebba (-08) och Lias (-10)
  • Willhellmina

Om man absolut inte vill bli pappa igen så kanske sterilisering är en hyfsat bra garanti..... eller avhållsamhet..... För det går inte att komma ifrån, sex kan ge upphov till barn. Vill man helt vara säker på att undvika det så finns inte många vägar att gå.....

• Apocalypso

Säger som Wilma, vill han inte bli pappa så kan han ju sterilisera sig så behöver han aldrig oroa sig för spruckna kondomer mer. *snipp* *snipp*

• Häxan69

men det är så att  han pga dom omständigheter som jag skrev om inte vill bli pappa Nu.
    Han är ung o kanske vill ha barn senare när han har möjligheter att vara den förälder  han vill vara.  För han tycker att ett barn har rätt till båda sina föräldrar.  Att man är 2 om att skaffa barn i en relation. 
    Och dom var ju överens.. Eller ljög hon?

• MammaEmelie91

Om jag har fattat det rätt så har dom båda ett varsitt barn sedan tidigare och hon blir gravid trots kondom och vill behålla även fast hon accepterade att han inte ville ha fler?

mammatillebbaa.blogg.se - Mamma till Ebba (-08) och Lias (-10)
  • Häxan69

exakt  så....   Emeliiie 1991

• cinalind

Ärligt talat tycker jag att de e hemskt.. Så jävla ego trippat!

Finns det ingen som tänker på det blivande barnet oxå..? Har inte det barnet en rättighet att växa upp med bägge sina föräldrar, som det egentligen är tänkt? Att ev bli berövad på en förälder, för denna sätts i tvång in i ett föräldraskap.. Jag har sett många ex på dessa små liven.. Har en i min egna familj, som växt upp utan sin biofar, han känner sig aldrig 100% hel, han har många funderingar om sin far och hur han är..

• Cornellia

Otur, men om han har ett barn sedan tidigare så bör han juh veta vad sex kan leda till.

Vill man absolut inte ha barn bör man nog hålla sig ifrån penetrerande sex.

Svar på tråden Pappa mot sin vilja?