• nisse123

Ok att ta tempen i stjärten på en 12-åring?

Hej! Jag har alltid sett det som något naturligt att hjälpa min dotter när hon är sjuk eller har andra problem. Men har förstått att vissa människor tycker att det är ett övergrepp att ta tempen på sina barn. Jag brukar fortfarande hjälpa min dotter med att ta  tempen i stjärten fastän hon är 12. Tycker ni det är fel?

• Svar på tråden Ok att ta tempen i stjärten på en 12-åring?
  • tokar86a
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-01-08 11:55:50 följande:
    Och det är sällan man som lekman behöver någon exakt temperatur, därför är andra metoder att föredra för hemmabruk.
    Själv så ser jag inget fel med att ta det i rumpan. Gör det själv och även mina föreldrar. Visst ibland kan det vara väldigt obekvämt men den ska ju inte sitta där i flera timmar liksom.
  • Krampen

Det klart att du kan göra det om hon tycker det är okej ! När ina döttrar är riktigt dåliga så gör jag det också.
    Precis som nån annan sa , den rätta tempen får man bara rektalt.
    kram

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

En fråga till er som förespråkar rektal temperaturmätning eftersom det är mer exakt:
    Vilken nytta har ni av den mer exakta informationen?

I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • ToK
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-01-10 11:47:53 följande:
    En fråga till er som förespråkar rektal temperaturmätning eftersom det är mer exakt:
    Vilken nytta har ni av den mer exakta informationen?
    Det är väl jätteskönt att veta att resultatet är helt pålitligt?

Jag har tagit temperaturen rektalt hela mitt liv, funkar prima. Det är absolut inget fel att ta tempen på det sättet!

Däremot kan man ta tempen själv när man är 12 år. Det kan man göra redan som 7-8år, det gjorde jag! Så stora barn behöver ingen hjälp. Är de så sjuka att de behöver hjälp att ta tempen när de är 12 år så ska man nog direkt åka in som någon skrev ovan..
    När man är 12 har många tjejer redan mens och använder tampong, vissa har redan sex. Då behöver man absolut inte hjälp att ta tempen :P
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    ToK skrev 2011-01-10 12:50:31 följande:
    Det är väl jätteskönt att veta att resultatet är helt pålitligt?
    Det är ännu skönare att ha det gjort snabbt och lätt. Min poäng är att exaktheten är ett argument som väger ganska lätt och faktiskt kan medföra extra problem (i vissa fall). Till det kan man lägga att det alltid finns en risk (om än liten) vid rektal mätning.
    Jag har tagit temperaturen rektalt hela mitt liv, funkar prima. Det är absolut inget fel att ta tempen på det sättet!
    Det är det nog ingen som har påstått heller, det jag vänder mig mot är exaktheten som argument eftersom jag inte anser att det fyller någon funktion för lekmän.
    Däremot kan man ta tempen själv när man är 12 år. Det kan man göra redan som 7-8år, det gjorde jag! Så stora barn behöver ingen hjälp. Är de så sjuka att de behöver hjälp att ta tempen när de är 12 år så ska man nog direkt åka in som någon skrev ovan..
    När man är 12 har många tjejer redan mens och använder tampong, vissa har redan sex. Då behöver man absolut inte hjälp att ta tempen :P
    Ja, här håller jag definitivt med.
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • Bina75

Herregud det kan väl en mentalt frisk 12 åring sköta själv. Annars kan man faktiskt använda en örontermometer.

Nå måtta får det väl vara, fattas bara att en 12 åring ska ha hjälp med att dusha också.

• redneck girl

min 11 åring tar tempen i rumpen själv. varför gör inte ditt barn det?

• JWM

NEJ

är barnet bara sjukt så använd vanlig muntemp

är barnet dösjukt o nästan medvetslöst o man inte har annat så kanske ok men NEJ och NEJ

har slängt rumptermometern hemma blä...använder bara mun

Svar på tråden Ok att ta tempen i stjärten på en 12-åring?