• nisse123

Ok att ta tempen i stjärten på en 12-åring?

Hej! Jag har alltid sett det som något naturligt att hjälpa min dotter när hon är sjuk eller har andra problem. Men har förstått att vissa människor tycker att det är ett övergrepp att ta tempen på sina barn. Jag brukar fortfarande hjälpa min dotter med att ta  tempen i stjärten fastän hon är 12. Tycker ni det är fel?

• Svar på tråden Ok att ta tempen i stjärten på en 12-åring?
  • KretaJo

Nej, det är inte fel om inte dottern finner det obekvämt. Hon tycker förmodigen att det är helt normal omvårdnad från sin mamma, det hade jag gjort när jag var tolv om jag kände mig så sjuk att jag inte kunde ta den själv. Men genom att skaffa en muntemp så slipper du fundera över frågan över huvud taget, och besparas en massa hysteriska moralpredikningar.

• nisse123
    finskaflikkan skrev 2011-01-03 11:39:45 följande:
    Men om hon nu inte lider av de och inte tycker de e jobbigt så fortsätt med de. 
    Den korrekta tempen får man ENDAST via rumpan!

Så fortsätt så länge hon och du tycker de e ok... I annat fall kanske hon kan försöka själv? 

Tack! Äntligen ett någorlunda sansat svar. Jag är helt övertygad om att hon säger till den dagen det känns jobbigt för henne att jag som hennes pappa tempar henne.
  • Jennie med ie
    nisse123 skrev 2011-01-03 12:07:42 följande:
    Tack! Äntligen ett någorlunda sansat svar. Jag är helt övertygad om att hon säger till den dagen det känns jobbigt för henne att jag som hennes pappa tempar henne.
    Var inte mitt sansat?

I o f s finns det säkert barn som p g a olika orsaker, t ex otrygghet, inte skulle berätta att de kände obehag men jag utgår från att de flesta gör det....
  • Clotilda
    Så då var du alltså inte alls intresserad av att veta hur folk tycker i saken, utan du ville att någon skulle bekräfta din metod. Nevermind då att den klara majoriteten tycker att du ska köpa en annan termometer.
  • Cinza

Jag brukar faktiskt använda rektal-temp  själv de gånger jag funderar över om jag har feber. Mer korrekt och går dessutom fortare än att avända vår kassa muntermometer.

Om din dotter tycker det är obehagligt tycker jag ni skall byta typ av termometer annars är det väl helt okey. Snart borde dessutom din dotter själv kunna ta tempen.

• tessilus
    öhh...jaha o vad ville du med tråden? haha
  • ashera

Jag har tagit i munnen på mina barn sedan de var något år. Men jag känner inte att jag har ett behov av att få korrekta temperaturen, det räcker med att konstatera feber.

• Fridayyy

Vi har örontermometer till hela familjen, känns mest hygieniskt dessutom går det på 2-3 sek. Kanske det inte stämmer till 100 % men vad gör det? Den visar ju om barnen har feber.

• Fridayyy

TS, du tror inte den är pinsamt för en 12-åring att visa upp sin rumpa för sin pappa eller mamma när man börjar få mens och komma in i puberteten`? Jag skulle VÄGRAT ha mina föräldrar där.

• Pyris

Mina barn tycker inte om den termometern öht alls. Så den använder vi inte.
    Men.. jag tror att mina barns pappa hade tyckt att det inte kändes bekvämt alls att hjälpa sin 12-åriga dotter med termometern.
    Är man 12 år så borde man nog klara det där själv faktiskt.

Svar på tråden Ok att ta tempen i stjärten på en 12-åring?