• u77

OK för 12 åring dotter att sova över hos kille?

Vad anser ni?

Jag blev förbannad på min make då han tycker att det är helt ok att hans dotter som är 12 år sms:ade honom och sa att hon skulle sova över hos nån kille med en tjejkompis och en till kille.

Maken har aldrig träffat killarna och vet inte vilka det är och vart de bor, mer än i vilken stadsdel.

Oansvarigt tycker jag!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-05 13:21
    Till saken hör ju att maken inte bryr sig hur gamla de är, vem de är, vart de bor, om de ens är kompisar eller bara ytligt bekanta.

Han skulle ALDRIG ringa och kolla med föräldrarna att det va ok tex.

Vet inte hur många ggr som jag har sagt till maken och gå ut och leta efter sin dotter när det har blivit mörkt och hon inte har kommit hem än.
    Han rycker på axlarna bara och säger "äsch, hon kommer väl snart".

Blir sååå irriterad på slapphäntheten ang föräldraskapet hos honom.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden OK för 12 åring dotter att sova över hos kille?
  • Hannah76

Ja varför inte?
    Min 10-åring sover ofta över hos killar. Och de sover ofta här. För ett par dagar sen var det tre killar som sov över här.

• Mamman till två

Röstade: Beror på..isf vadå?

Situationen du beskriver tycker jag är fullständigt oansvarig!, Där hade jag sagt nej.
    Hade det dock handlat om en killkompis där jag som förälder hade en god kontakt med pojkens föräldrar hade jag inte tyckt att det hade varit något problem.

Jag sov ofta över hos min killkompis när jag var 12, hans mamma tyckte dock att det var bästa att vara på den säkra sidan & ville ha oss sovandes i olika rum. Det ville hon när vi var 17 också..

• Zäta
    Mamman till två skrev 2011-01-03 13:06:51 följande:
    Röstade: Beror på..isf vadå?

Situationen du beskriver tycker jag är fullständigt oansvarig!, Där hade jag sagt nej.
    Hade det dock handlat om en killkompis där jag som förälder hade en god kontakt med pojkens föräldrar hade jag inte tyckt att det hade varit något problem.

Jag sov ofta över hos min killkompis när jag var 12, hans mamma tyckte dock att det var bästa att vara på den säkra sidan & ville ha oss sovandes i olika rum. Det ville hon när vi var 17 också..
  • vimsigastemamman

Som det är i fallet du beskriver hade jag sagt nej, hade det rört sig om killar som tjejerna känt länge från t.ex. skola/aktivitet så hade det varit ok. så det beror på röstade jag.
    Vi får se vad jag tycker om 7 år när vår äldsta är 12 Flört

• Birgitta2
    Absolut inte! Varför försätta flickan i en situation som hon kanske inte hanterar? Om killen är lite "på" kan hon ha svårt att säga nej och råkar ut för nåt fast hon verkligen inte vill.

Min dotter kom med samma förfrågan när hon var 11 år. Jag sa naturligtvis nej och hon blev skitsur. Tills jag förklarade precis vad jag sagt ovan. Varför själv placera ungen i en situation som hon kanske inte behärskar?
  • Mariohn

Svår fråga. När jag var 9 år sov jag över med min bästa kompis som var kille. När jag var 12 år var jag i tidig pubertet, hade "pojkvän" och det var ett himla flirtande hit och dit. Hela sommaren mellan mellan och högstadiet var extremt hormonstinn och jag hade inte låtit min 12 åring sova över om hon var som jag. Det pillades åt höger och vänster och nyfikenhet är ok men det är bra om den får finnas under "kontrollerade former". 

• u77
    Birgitta2 skrev 2011-01-03 13:10:25 följande:
    Absolut inte! Varför försätta flickan i en situation som hon kanske inte hanterar? Om killen är lite "på" kan hon ha svårt att säga nej och råkar ut för nåt fast hon verkligen inte vill.

Min dotter kom med samma förfrågan när hon var 11 år. Jag sa naturligtvis nej och hon blev skitsur. Tills jag förklarade precis vad jag sagt ovan. Varför själv placera ungen i en situation som hon kanske inte behärskar?
    Tack!
    precis vad jag vill få fram, men min naive make fattar inte varför.
    Han tror att hon kommer vänta till hon blir 18 år precis som han gjorde.  Kan han ju fetglömma att hon kommer göra!
  • Pia och Elna

Jag hade killkompisar i den åldern och har både sovit över och haft dem översovandes. Men självklart var det killar mina föräldrar kände väl och den jag mest umgicks med var vår närmaste granne där hela familjerna hade kännt varandra i 10 år.

• JuliaåRonjasmammis

Ja, varför inte? Men självklart tar man reda på vad killarna heter, var de bor och ringer och kollar med föräldrarna!

I den åldern brukar det ju bli vanligt att man vill sova över hos varann. Min son har ibland haft 4 st (,killar och tjejer) sovande över hemma, liksom han sovit borta hos andra i "gäng". Men som sagt, då är ju alla föräldrar införstådda med VAR ungarna är!

I det förstår jag inte din man alls, måste jag säga. Man vill ju veta vad de andra barnen heter och bor samt kolla av med deras föräldrar så att allt är ok.

Däremot är det inte viktigt att ungarna har känt varandra länge, eller att jag personligen känner föräldrarna. Bara jag vet vilka de är och får prata med dom.

Don't mess with my integrity!
  • Mariohn
    Pia och Elna skrev 2011-01-03 13:14:10 följande:
    Jag hade killkompisar i den åldern och har både sovit över och haft dem översovandes. Men självklart var det killar mina föräldrar kände väl och den jag mest umgicks med var vår närmaste granne där hela familjerna hade kännt varandra i 10 år.
    Så tänker jag också. Jag sov ju över med min bästis som var kille, som jag känt sedan jag var nyfödd, våra föräldrar kände varandra och vi bodde på samma gård. Det går inte att jämföra med P från ***-skolan på andra sidan stan som jag nyligen träffat på ungdomsgården och blivit "ihop med"
Svar på tråden OK för 12 åring dotter att sova över hos kille?