• u77

OK för 12 åring dotter att sova över hos kille?

Vad anser ni?

Jag blev förbannad på min make då han tycker att det är helt ok att hans dotter som är 12 år sms:ade honom och sa att hon skulle sova över hos nån kille med en tjejkompis och en till kille.

Maken har aldrig träffat killarna och vet inte vilka det är och vart de bor, mer än i vilken stadsdel.

Oansvarigt tycker jag!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-05 13:21
    Till saken hör ju att maken inte bryr sig hur gamla de är, vem de är, vart de bor, om de ens är kompisar eller bara ytligt bekanta.

Han skulle ALDRIG ringa och kolla med föräldrarna att det va ok tex.

Vet inte hur många ggr som jag har sagt till maken och gå ut och leta efter sin dotter när det har blivit mörkt och hon inte har kommit hem än.
    Han rycker på axlarna bara och säger "äsch, hon kommer väl snart".

Blir sååå irriterad på slapphäntheten ang föräldraskapet hos honom.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden OK för 12 åring dotter att sova över hos kille?
  • Pyssola
    Hannah76 skrev 2011-01-03 14:00:09 följande:
    Betyder det att hon "ska" ha sex?
    Tror inte att det hindras av att förbjuda övernattningar...
    Det kanske inte förhindras men man behöver inte för den sakens skull underlätta för dem att ta dåliga val.
  • Björnmossa
    Pyssola skrev 2011-01-04 15:26:00 följande:
    Det kanske inte förhindras men man behöver inte för den sakens skull underlätta för dem att ta dåliga val.
    Jag upprepar mig nu, men antagligen hade barnen inte ens tänkt på sex förrän föräldrarna började prata så här. Då har man uppmuntrat å det grövsta.
  • Birgitta2
    Björnmossa skrev 2011-01-04 15:32:55 följande:
    Jag upprepar mig nu, men antagligen hade barnen inte ens tänkt på sex förrän föräldrarna började prata så här. Då har man uppmuntrat å det grövsta.
    Man behöver inte prata sex. Men man kan faktiskt säga till sitt barn att "jag vill inte försätta dig i en situation som du kanske inte behärskar". Vill en unge ha sex, så kommer de ha det. Men man behöver ju inte kasta ungen till vargarna, till en situation som hon inte är vuxen att förstå eller ens klarar av att förhindra.
  • Björnmossa
    Birgitta2 skrev 2011-01-04 16:21:03 följande:
    Man behöver inte prata sex. Men man kan faktiskt säga till sitt barn att "jag vill inte försätta dig i en situation som du kanske inte behärskar". Vill en unge ha sex, så kommer de ha det. Men man behöver ju inte kasta ungen till vargarna, till en situation som hon inte är vuxen att förstå eller ens klarar av att förhindra.
    Säger man så så menar man att man tror att översovningen med fyra tolvåringar kan komma att resultera i (grupp-)sex. Alltså skapar man själv något som ganska säkert inte fanns där från början. Det blir du som vuxen som sexualiserar situationen.

När jag tänker tillbaka på hur det var i sexan så minns jag inte att killarna var några förförare direkt. Vi brukade vara hemma hos varandra och spela tv-spel. Sen har väl ungarna föräldrar hemma. Jag föreställer mig att de komma sova på madrasser vid tvn i en gillestuga, ingen ormgrop i dubbelsängen.
  • JuliaåRonjasmammis
    Björnmossa skrev 2011-01-04 16:29:22 följande:
    Säger man så så menar man att man tror att översovningen med fyra tolvåringar kan komma att resultera i (grupp-)sex. Alltså skapar man själv något som ganska säkert inte fanns där från början. Det blir du som vuxen som sexualiserar situationen.

När jag tänker tillbaka på hur det var i sexan så minns jag inte att killarna var några förförare direkt. Vi brukade vara hemma hos varandra och spela tv-spel. Sen har väl ungarna föräldrar hemma. Jag föreställer mig att de komma sova på madrasser vid tvn i en gillestuga, ingen ormgrop i dubbelsängen.
    Jag minns killarna i sexan, liksom jag minns min egen son för två år sen, som rätt barnsliga. Det var mer "pruttahögst"-tävling än petting i den åldern, om man säger så.

Jag blir faktiskt lite förvånad över att så många är totalt emot översovning, oavsett om man känner ungarna eller föräldrarna. Får ta och tala om för 14-åringen att han har haft tur, och inte ska gnälla över att jag säger nej till saker och ting ibland, han både har fått och får ju tydligen göra sånt som väldigt många andra inte får.Glad
    Don't mess with my integrity!
  • Inger Rozén

Va?Är föräldrar födda i farstun?Tyckerr ni verkligen att tolvåringen ska sova hos en kille?Räkna med att bli morfälder och unga föräldrar! Inte bra!

• JuliaåRonjasmammis
    Inger Rozén skrev 2011-01-04 19:50:54 följande:
    Va?Är föräldrar födda i farstun?Tyckerr ni verkligen att tolvåringen ska sova hos en kille?Räkna med att bli morfälder och unga föräldrar! Inte bra!
    Har du egna dåliga erfarenheter? Om inte, undrar jag vad du grundar din antagelse på?

Jag har en nu 14-årig son som sovit (och sover då och då) över med sina tjejkompisar (och killkompisar, men det är ju inte relevant i barnfrågan) ända sedan 9-10-årsåldern nånting. De sover ofta över hos varandra i gäng, vi har haft en skock här hemma då och då liksom sonens pappa har haft. Ibland är de hos någon annan. Antal, kön och vilka de är varierar.

Vad de gör, enligt min erfarenhet? Äter chips i mängder, dricker läsk, äter godis, skvallrar, spelar spel (IRL, PS, Nintendo, på datorn), hänger på internet, leker lekar, skrattar och fnittrar en massa, kollar filmer, diskuterar (allt möjligt) mm. Allt som man tycker är roligt som både barn och tonåring. Då och då kan nån komma ut från rummet där de är, prata lite och hänga med oss vuxna för att sen gå tillbaka. Visst, de är ofta uppe lite extra sent men eftersom det nästan alltid är på helger/lov så spelar det ju ingen roll.

Vad jag vet så är jag fortfarande utan barnbarn. Men så har ju vi lärt vår son viktiga saker redan långt före tonåren också, det vill säga det där viktiga med att;

* Man kan njuta utan fullbordat samlag!
    * OM samlag - KONDOM!
    * Man måste ALLTID vara TVÅ om beslutet, ALDRIG göra något mot någons vilja eller försöka utpressa/övertala!
    * Det handlar inte bara om sex, utan lika mycket om känslor!
    Don't mess with my integrity!
  • Ginny

Nu svarar jag bara på frågan i rubriken, inte efter omständigheterna i ditt inlägg, TS.
    Ja, det är okej, men det beror ju på...

Känner jag föräldrarna och pojken?
    Får dottern sova i gästrummet eller i systerns rum (om det finns någon sådan)
    Kommer föräldrarna vara hemma?
    Är det flera barn med?

Sen kan man fråga sig, skulle jag låta mina barn ha kompisar av det andra könet sova över i mitt hus, i den åldern?

• fenja

Beror på:

- hur gamla killarna är - jämnåriga eller äldre?
    - vad de har för relation med varandra?
    - om jag kan få adress & telefonnummer till bostaden, samt namn på deras föräldrar, så att jag kan slå ett samtal till dem och kolla så att allt verkligen är ok?
    - vad jag & min dotter har för relation - litar jag på henne? Brukar hon ljuga eller tala sanning? Är hon karaktärsfast, eller påverkas hon ofta av kompistrycket?

Många saker som spelar in huruvida jag skulle tillåta detta eller ej.

Samma frågeställningar gäller för övrigt om min (hypotetiske) 12-årige son skulle sova över hos en tjej.

• Björnmossa

Ni som säger nej - gäller detta bara tolvåringar? Är ni rädda att tioåringar har sex? På vilken sida om strecket befinner sig elvaåringar?

Svar på tråden OK för 12 åring dotter att sova över hos kille?