• u77

OK för 12 åring dotter att sova över hos kille?

Vad anser ni?

Jag blev förbannad på min make då han tycker att det är helt ok att hans dotter som är 12 år sms:ade honom och sa att hon skulle sova över hos nån kille med en tjejkompis och en till kille.

Maken har aldrig träffat killarna och vet inte vilka det är och vart de bor, mer än i vilken stadsdel.

Oansvarigt tycker jag!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-05 13:21
    Till saken hör ju att maken inte bryr sig hur gamla de är, vem de är, vart de bor, om de ens är kompisar eller bara ytligt bekanta.

Han skulle ALDRIG ringa och kolla med föräldrarna att det va ok tex.

Vet inte hur många ggr som jag har sagt till maken och gå ut och leta efter sin dotter när det har blivit mörkt och hon inte har kommit hem än.
    Han rycker på axlarna bara och säger "äsch, hon kommer väl snart".

Blir sååå irriterad på slapphäntheten ang föräldraskapet hos honom.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden OK för 12 åring dotter att sova över hos kille?
  • Hedebris

tycker det är ok om man känner personerna. Vår dotter som är 6år vill sova över hos sin "pojkvän" det tycker vi är helt ok för vi känner honom och hans familj.. eller "känner och känner" men vi har pratat med dem flera gånger

• principisessan

med tanke på att som i ts fall inte känna de andra, så skulle jag nog vilja veta lite mer om vad för killar det här var,
    är de jämngamla?
    är deras föräldrar hemma?
    är det här några kompisar de känt länge eller några helt nya bekantskaper?
    kan jag få ett telefonnr dit så jag kan ringa och kolla att allt är okej?
    Litar jag på mitt barn och tror att hon skulle tala sanning om något skulle hända?

Jag vet inte om jag skulle vilja att en tolvåring skulle sova hos någon av samma kön heller utan att ha någon aning om vart, vem det var hos och vad det är för folk som bodde där, om föräldrar var hemma o så.
    Man vill väl ändå vara lite involverad i sina barns ungeängeskrets, skulle inte vara så glad om jag lät mina barn löpa vind för våg, för att sedan få veta att de varit ute och rännt halva natten, haft sin första fylla, varit på en fest, osv...
    Nu beror ju allt det här helt på vad man har för relation till sitt barn, men ja, jag skulle nog vilja ha lite mer koll än vad ts verkar ha på vilka de är. (och som tur är, så är mina barn små, så jag behöver inte oroa mig över sånahär saker på väldigt länge än)  

• Neko

Om föräldrarna känner och har träffat killen och tycker att han är okej så visst, varför inte? Men inte om det är en slumpmässig person som de aldrig träffat, oavsett vilket kön den har.

• dukat
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-01-04 20:35:44 följande:
    Har du egna dåliga erfarenheter? Om inte, undrar jag vad du grundar din antagelse på?

Jag har en nu 14-årig son som sovit (och sover då och då) över med sina tjejkompisar (och killkompisar, men det är ju inte relevant i barnfrågan) ända sedan 9-10-årsåldern nånting. De sover ofta över hos varandra i gäng, vi har haft en skock här hemma då och då liksom sonens pappa har haft. Ibland är de hos någon annan. Antal, kön och vilka de är varierar.

Vad de gör, enligt min erfarenhet? Äter chips i mängder, dricker läsk, äter godis, skvallrar, spelar spel (IRL, PS, Nintendo, på datorn), hänger på internet, leker lekar, skrattar och fnittrar en massa, kollar filmer, diskuterar (allt möjligt) mm. Allt som man tycker är roligt som både barn och tonåring. Då och då kan nån komma ut från rummet där de är, prata lite och hänga med oss vuxna för att sen gå tillbaka. Visst, de är ofta uppe lite extra sent men eftersom det nästan alltid är på helger/lov så spelar det ju ingen roll.

Vad jag vet så är jag fortfarande utan barnbarn. Men så har ju vi lärt vår son viktiga saker redan långt före tonåren också, det vill säga det där viktiga med att;

* Man kan njuta utan fullbordat samlag!
    * OM samlag - KONDOM!
    * Man måste ALLTID vara TVÅ om beslutet, ALDRIG göra något mot någons vilja eller försöka utpressa/övertala!
    * Det handlar inte bara om sex, utan lika mycket om känslor!

Så här ser jag det också.Har själv 14 årig son som sovit ihop med bästa väninnans tvillingtjejer som är 13 nu,sedan dom hade blöjor. Dom är ju mer som syskon.Så det är ju en helt annan sits.
    Sonen har också ett antal härliga bra tjejkompisar via ridläger o dyl Självklart får dom tjejerna bo över i hans rum o han hos dom.Lite fnittrande brukar det vara när dom duscher Dom verkar trivas och sen har dom  ju  eller kommer att dela rum och dusch på  t.ex nästa ridläger
    Men INgen övernatting  om det är skoldag dan efter.Men som sagt här är ju alla föräldrar överens.Oftast är dom 3-4 stOch hittills har det funkat helt om både här hos oss och vad jag hört från dom andra.  där dom t.ex bastar ihop o ligger i bubbelpool

• Benjimom

Många verkar dra sina svar utifrån att flickan skulle ha sex med pojken, men om hon verkligen vill ha sex så kan inte det hindras genom att hon inte får sova över. För lets face it, dom kan göra det vart dom vill när dom vill.
    Men jag tycker att om pojken och flickan är goda vänner kan hon få sova över eftersom hon skulle ju få sova över hos en flicka. Men sen ska dom ju vara hämngammla med, annars blir det lätt fel.

• power

det är ok om de är vänner och man känner föräldrarna.
    inte annars.

• tanjasunesson

herregud jag själv är 12 år alla är olika i den här åldern. så klart tkr jag att man ska få sova över med killar. förstår inte vad ni tjatar om era barn blir bara besvikna på er förlädrar. jag själv spelar mycket tv spel och brukar sova över och lana med killar. och visst de flesta 12 åriga killar är väldigt kåta men det blir aldrig mer än hångel och lite tafsande

• mrbackaryd

eeeh nej! inte okej.... 12-13 tuttar börja komma, pojkar börjar inse att det börjar bli ofrivilligt hårt i byxan när man ser en snygg brud..  

har själv två döttrar, dock små än så länge men nej nej nej o åter nej!

• vampyria2
    Inger Rozén skrev 2011-01-04 19:50:54 följande:
    Va?Är föräldrar födda i farstun?Tyckerr ni verkligen att tolvåringen ska sova hos en kille?Räkna med att bli morfälder och unga föräldrar! Inte bra!
    Strunt prat, jag har alltid haft mer killvänner än tjejvänner och när jag var tolv så sov jag över hos dem eller dem hos mig och det var absolut bara som vänner, vissa av dem umgicks jag med ända tills jag skaffade man och barn och sov ofta över hos varandra utan att sex eller nått ens kom upp på tapeten.
    Min ena dotter är likadan och hon är i dag 20 år och inga ungar på väg än på länge kan jag lova.

Man måste väl ändå kunna lita på sina barn sen så åter igen vill de ha sex så nog tusan har det de och då spelar det ingen roll om det är natt eller dag.
  • Gazebo

Haha, aldrig i livet. Det är ett beslut som inte ens är värt att ifrågasätta.

• Hannah76

Min dotter (har nyligen fyllt 13 år) sover över hos sina kompisar, både killar och tjejer. Varför skulle hon inte kunna göra det? Hon umgås nästan uteslutande med grabbar.

Hade och har själv mer killar som kompisar än tjejer, har aldrig någonsin legat med en killkompis.

Svar på tråden OK för 12 åring dotter att sova över hos kille?