JuliaåRonjasmammis skrev 2011-01-04 20:35:44 följande:
Har du egna dåliga erfarenheter? Om inte, undrar jag vad du grundar din antagelse på?
Jag har en nu 14-årig son som sovit (och sover då och då) över med sina tjejkompisar (och killkompisar, men det är ju inte relevant i barnfrågan) ända sedan 9-10-årsåldern nånting. De sover ofta över hos varandra i gäng, vi har haft en skock här hemma då och då liksom sonens pappa har haft. Ibland är de hos någon annan. Antal, kön och vilka de är varierar.
Vad de gör, enligt min erfarenhet? Äter chips i mängder, dricker läsk, äter godis, skvallrar, spelar spel (IRL, PS, Nintendo, på datorn), hänger på internet, leker lekar, skrattar och fnittrar en massa, kollar filmer, diskuterar (allt möjligt) mm. Allt som man tycker är roligt som både barn och tonåring. Då och då kan nån komma ut från rummet där de är, prata lite och hänga med oss vuxna för att sen gå tillbaka. Visst, de är ofta uppe lite extra sent men eftersom det nästan alltid är på helger/lov så spelar det ju ingen roll.
Vad jag vet så är jag fortfarande utan barnbarn. Men så har ju vi lärt vår son viktiga saker redan långt före tonåren också, det vill säga det där viktiga med att;
* Man kan njuta utan fullbordat samlag!
* OM samlag - KONDOM!
* Man måste ALLTID vara TVÅ om beslutet, ALDRIG göra något mot någons vilja eller försöka utpressa/övertala!
* Det handlar inte bara om sex, utan lika mycket om känslor!
Så här ser jag det också.Har själv 14 årig son som sovit ihop med bästa väninnans tvillingtjejer som är 13 nu,sedan dom hade blöjor. Dom är ju mer som syskon.Så det är ju en helt annan sits.
Sonen har också ett antal härliga bra tjejkompisar via ridläger o dyl Självklart får dom tjejerna bo över i hans rum o han hos dom.Lite fnittrande brukar det vara när dom duscher Dom verkar trivas och sen har dom ju eller kommer att dela rum och dusch på t.ex nästa ridläger
Men INgen övernatting om det är skoldag dan efter.Men som sagt här är ju alla föräldrar överens.Oftast är dom 3-4 stOch hittills har det funkat helt om både här hos oss och vad jag hört från dom andra. där dom t.ex bastar ihop o ligger i bubbelpool