Inlägg från: Björnmossa |Visa alla inlägg
  • Björnmossa

OK för 12 åring dotter att sova över hos kille?

Annat - bara ok om man vet vilka de andra är. Att det är killar spelar ingen roll.

Jag minns tältningar och videokvällar med övernattning, hade inget med sex att göra om det är det du är orolig för (men det var självklart mer spännande om det var söta killar med).

• Björnmossa
    Verkligen skrev 2011-01-03 20:58:47 följande:
    Nej nej nej. Efter att ha läst bloggar om 14-åriga gravida och oansvariga så skulle jag aldrig låta min dotter sova hos en kille i så tidig ålder.
    Men jag tänker så här: om en förälder inte låter barnen sova över med motivering att de är för små för sex så är det ju föräldern själv som har fört upp sex på agendan och dessutom sagt att det är förväntat att ungarna har sex om de blir lämnade ensamma.

I det här fallet är det ju dessutom flera som är med. Och de är 12, inte 14.

När jag var 14 var vi ett gäng som skulle sova över. Mina föräldrar såg tveksamma ut en sekund när de hörde att det skulle vara killar med och jag blev så chockerad att de genast bad om ursäkt och aldrig sa ett ord om det igen. Det kändes ganska jobbigt att de tänkte så om oss och det var väl det de fattade själva sen också. Visst hade vi klasskompisar som höll på med både det ena och det andra, men vi hörde inte dit vilket våra föräldrar visste och dessutom hade gruppsex varit lite väl avancerat även för de mest försigkomna
  • Björnmossa
    Verkligen skrev 2011-01-03 21:30:58 följande:
    Så kan man också tänka. Jag tror att man får se till situationen. Om det är så att man känner alla barnen och dess föräldrar och vet att det är föräldrar närvarande så ja, kanske. Men i detta fallet nej. Sen kan dom ju ljuga och säga att det är fler som ska övernatta osv..
    Och tolvåringar har ju sex dom också. En del alltså.
    Jag håller med om att det är tveksamt i det här fallet när det rör sig om okända kompisar. Men generellt sett så tycker jag inte det är något problem alls. Det skulle ju inte vara ok med okända tjejkompisar heller, menar jag.

Det är trots allt inte jättevanligt att 12-åringar eller ens 14-åringar har sex. De flesta kommer till några år senare och många inte förrän efter 20. Sen tänker jag att man antagligen känner de egna barnen väl nog för att veta hur det är med den saken.
  • Björnmossa
    Pyssola skrev 2011-01-04 15:26:00 följande:
    Det kanske inte förhindras men man behöver inte för den sakens skull underlätta för dem att ta dåliga val.
    Jag upprepar mig nu, men antagligen hade barnen inte ens tänkt på sex förrän föräldrarna började prata så här. Då har man uppmuntrat å det grövsta.
  • Björnmossa
    Birgitta2 skrev 2011-01-04 16:21:03 följande:
    Man behöver inte prata sex. Men man kan faktiskt säga till sitt barn att "jag vill inte försätta dig i en situation som du kanske inte behärskar". Vill en unge ha sex, så kommer de ha det. Men man behöver ju inte kasta ungen till vargarna, till en situation som hon inte är vuxen att förstå eller ens klarar av att förhindra.
    Säger man så så menar man att man tror att översovningen med fyra tolvåringar kan komma att resultera i (grupp-)sex. Alltså skapar man själv något som ganska säkert inte fanns där från början. Det blir du som vuxen som sexualiserar situationen.

När jag tänker tillbaka på hur det var i sexan så minns jag inte att killarna var några förförare direkt. Vi brukade vara hemma hos varandra och spela tv-spel. Sen har väl ungarna föräldrar hemma. Jag föreställer mig att de komma sova på madrasser vid tvn i en gillestuga, ingen ormgrop i dubbelsängen.
  • Björnmossa

Ni som säger nej - gäller detta bara tolvåringar? Är ni rädda att tioåringar har sex? På vilken sida om strecket befinner sig elvaåringar?

Svar på tråden OK för 12 åring dotter att sova över hos kille?