• Busunge

Tips inför 1 års kalas

Jag sitter här och planerar min sons 1års kalas som kommer ske i februari. Och jag sitter och tänker och tänker och tänker, de enda jag har fått ner på pappret "Kl 14,00". Ohc även min sambo inser att det inte räcker. Så nu behöver jag en sjujäkla massa hjälp här.

några saker som jag har funderat på är:
    1. Finns det nån slags tårta som man vågar bjuda ca 1 åringar på? Som inte är för söt, som passar deras magar och munnar och allt sånt? det vore kul att bjuda barnen på nått annat än majskrokar och rån.

2. Tema. Har kört fast där.. Jag vill ha ett tema på festen, men vet inte vad, nån som har nått tips?

3. Vad ska man tänka på? Vad ska man undvika?

Alla tips är hjärtligt välkomna för jag sitter helt fast, och snart måste inbjudningskorten ut.. :/

• Svar på tråden Tips inför 1 års kalas
  • Jezamine

Måste 1 åringar ha tema? Eller är det för din egen skull?

Jag är INTE avstängd
  • Jungfrulycka

Man kunde kanske gjort någon form av Tårta med bananer i? De flesta gillar banan och fruktsocker är ju bättre!

• SilverEmma

På ettårskalaset gjorde vi egen liten tårta att kladda med. Tog vanlig tårtbotten, smetade på en fruktpuré (för barn), tårtbotten, och sen grädde och lite frukt på toppen. Sen fick hon smaka lite annat under kvällen också men det gör man ju som man vill med.

I övrigt skilde det inte sig från ett helt vanligt kalas med kaffe, ballonger och födelsedagssång.

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • Theta

Istället för tårta så kanske du kan ha en "buffé" med frukter :) Nyttigare än tårta, och så slipper du tänka på att något barn kanske är allergiskt mot något :)

¤l Cassandra 100331 l¤
  • Villimey

1. 1-åringar kan utan problem äta jordgubbstårta, marängtårta, prinsesstårta med mera. Det handlar bara om du av egna skäl vill att ditt barn ska ha en sockerfri uppväxt.

2. Jag ser inget fel på att ha teman om föräldrarna nu önskar det på servetter och tårtor och liknande. Själv hade vi bara dukat fint och sen blev det full rulle med alla barn, släktingar och leksaker.
    Fiskdamm är ju jättepopulärt om många mindre barn kommer, dem små kan få russinpaket, torkad frukt och majsbågar dem större godis. Vill man inte ha ätbara saker kan man ju lägga i något annat kul.

3. Att många barn på samma ställe blir ganska bullrigt och att dem har fullt upp utan organiserade lekar och dylikt.  Kaffe\tårta eller mat är ju en smaksak och beror lite på hur stort man bor\antalet bjudna.

• Busunge
    Jezamine skrev 2011-01-03 23:09:07 följande:
    Måste 1 åringar ha tema? Eller är det för din egen skull?
    Tema är väl att ta i kanske.. Men typ "bilar" servetter och kanske bilar ballong och blå servetter typ.. Inte nått Hawaii tema.. Utan nått enkelt och billigt, så att de inte känns som att gå på ett 85 års kalas.. mest så ja mena
  • La Lola

Det känns som om du gör det till en jättegrej (med tanke på stressen) o jag undrar varför?
    ditt barn är ju inte ens medveten om att han/hon fyller år.

Är det ett kalas för barn?
    Här har vi bara haft kalas för familj o släkt när de fyllt 1 år.
    När Hedda fyllde år bjöd vi på paj o sallad o typ prinsesstårta (vi är inte rädda för socker). En 1-åring kan ju äta allt som vi vuxna kan äta.......

Tema? Aldrig nånsin haft....jag köpte servetter som det stod Grattis på.

Vad du ska undvika?
    Ja att stressa. Ditt barn är som sagt inte medveten iaf.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • missidis

Vi hade fruktsallad på barnkalaset och kalaset med släkten fick hon plättårta med färska hallon.. Riktigt uppskattat av de små!

• Ani08

Vi serverade prinsesstårta (har en dotter..) samt fruktsallad & vaniljglass. På det viset får föräldrarna själva avgöra om de vill ge barnen tårta eller bara frukt. 
    Ett annat alternativt är väl att slänga ihop tex våfflor eller pannkakor, de kan man ju göra utan en massa socker. 

Det jag tycker att du ska undvika är att planera för mycket samt att du inte bjuder in för många!
    Vi delade upp firandet i ett för dotterns jämngamla "kompisar" (5 st med deras föräldrar, blev precis lagom) & ett för familjen med far- & morföräldrar. Blev kanon & inte helt för tröttande varken för lilltjejen eller för hennes föräldrar!

• Uncle Frank

Bjud på glass eller vad som helst, ingen idé att ödsla tid på någon dyr/tidskrävande tårta, som smakar exakt lika sött som glass i en ettårings mun.

Att ha ett tema på kalaset är i mina ögon ett totalt slöseri med tid och resurser, en ettåring vet inte ens om att han/hon fyller år, än mindre att det är därfor som han/hon blir firad.

• Busunge

Tror jag kommer ha Familjekalaset på lördan och lite drop in, den dagen han fyller år, och för mammagruppen på söndan.. :)Så är tanken..
    Och på lördan blir de nog riktig tårta, Gräddtårta, de borde väl gå? Sockerkaksbotten, banan eller mossade jordgubbar emellan och grädde och banan/vindruvor på? Banan är ju egentligen bäst.. På söndan vet ja inte än, men är lite rädd för fruktsallad, om nån skulle sätta i halsen. Hur små bitar gör ni när ni gör fruktsallad? vill inte göra för stora och inte försmå.. Jättesvårt när de är andras barn med..

• Busunge
    Uncle Frank skrev 2011-01-08 12:37:50 följande:
    Bjud på glass eller vad som helst, ingen idé att ödsla tid på någon dyr/tidskrävande tårta, som smakar exakt lika sött som glass i en ettårings mun.

Att ha ett tema på kalaset är i mina ögon ett totalt slöseri med tid och resurser, en ettåring vet inte ens om att han/hon fyller år, än mindre att det är därfor som han/hon blir firad.
    Med tema menar jag inte dyra papperstallrikar och sånt. Utan kanske blå servetter och blå sugrör till de större barnen. Och kanske ett annat barn har lust att måla en teckning på en bil som vi kan sätta upp på väggen. Alltså inget dyrt utan saker som vi ändå måste ha, kan va snyggt å ha i en färg..
  • Ani08
    Busunge skrev 2011-01-08 14:46:13 följande:
    Tror jag kommer ha Familjekalaset på lördan och lite drop in, den dagen han fyller år, och för mammagruppen på söndan.. :)Så är tanken..
    Och på lördan blir de nog riktig tårta, Gräddtårta, de borde väl gå? Sockerkaksbotten, banan eller mossade jordgubbar emellan och grädde och banan/vindruvor på? Banan är ju egentligen bäst.. På söndan vet ja inte än, men är lite rädd för fruktsallad, om nån skulle sätta i halsen. Hur små bitar gör ni när ni gör fruktsallad? vill inte göra för stora och inte försmå.. Jättesvårt när de är andras barn med..
    Fruktsallad blir kanon! Då kan alla barn äta just de fruktbitarna som de vill!
    När det gäller de andra barnen så är det väl deras föräldrar som har ansvar för att se till att bitarna är tillräckligt små för just deras barn?? ..för jag antar att de är med på kalaset?
  • stjierna

Vi gjorde helt enkelt en vanlig gräddtårta - sockerkaka som tårtdelar, ena lagret med mosad banan, andra med mosad jordgubb och så täckte vi den med grädde och så lite riven mörk choklad på. Sonen älskade den!
    Till mat gjorde vi en lätt buffe - pastasallad, grönsallad, varmrökt lax o marinerad fläskfilé. Toklätt att göra dagen innan och bara ta fram på kalaset! Vi ville ha lite tema, så vi köpte ballonger, servetter o sugrör i samma (färg)"tema" (hittade på coop forum för en billig peng).

Alla gäster uppskattade kalaset, och sonen låg o "pratade" med sig själv i två timmar i sin säng innan han kunde somna för natten! ;)

Svar på tråden Tips inför 1 års kalas