• helena29

Hjärtslag i vecka 7 - hur stor är missfallsrisken?

Hej alla!

Någon som kan "bekräfta" att missfallsrisken minskar om man sett hjärtslag tidigt i graviditeten?
    Har läst mig till att en del påstår det. Men finns det några "bevis"?
    Någon som hört det från läkare?
    Jag såg pyrets hjärta i vecka 7 och är nu i vecka 10. Har inte haft nåra blödningar och samma symtom kvarstår som jag hade från början när jag plussade.
    Någon som kan ge mig lite info, länkar mm? TACK SNÄLLA!!!

• Svar på tråden Hjärtslag i vecka 7 - hur stor är missfallsrisken?
  • mmmiikaela

mindre än 1 procent har jag hört läkare säga!

son född 09, pyret i magen beräknad 30/6-11 :)
  • helena29
    mmmiikaela skrev 2011-01-04 09:01:06 följande:
    mindre än 1 procent har jag hört läkare säga!
    OJ, är det din egen läkare som sagt det? Det är inte mycket det!
  • mmmiikaela
    helena29 skrev 2011-01-04 09:02:18 följande:
    OJ, är det din egen läkare som sagt det? Det är inte mycket det!
    nej men vet många vänner som fått höra det! och jag har även läst på internet! för de mest kritiska stadiet är ju runt v 6 då hjärtat ska börja slå, Många tror att de är när moderkakan ska ta över, men de är inte så, för allt funkar i de flesta fall redan som de ska, för är de fel på fostret så stöts de ut och hjäörtat börjar aldrig slå, Många som får missfall efter v 6-7 så har aldrig hjärtat slagit ens och fostret har varit dött sen länge, så jag tycker inte du ska oroa dig :)
  • Philippa

Missfallsrisken är mindre.. men jag såg hjärtat slå i vecka 9 och fick missfall i vecka 12 när moderkakan skulle ta över...

Men du väntar barn - inte missfall!

• helena29

Har aldrig hört att man får missfall pga moderkakan. De allra flesta missfall beror väl på kromosomfel på barnet??

• mmmiikaela
    helena29 skrev 2011-01-04 09:31:21 följande:
    Har aldrig hört att man får missfall pga moderkakan. De allra flesta missfall beror väl på kromosomfel på barnet??
    ja, och i vissa fall fel på en själv, men de är ju ganska sällsynt, oftast får man i början av graviditeten för att de är stora fel på barnet.
  • Philippa
    helena29 skrev 2011-01-04 09:31:21 följande:
    När moderkakan tar över näringstillförseln från gulkroppen kan det gå fel.....och det händer ca i vecka 12....
  • helena29
    Philippa skrev 2011-01-04 11:06:21 följande:
    När moderkakan tar över näringstillförseln från gulkroppen kan det gå fel.....och det händer ca i vecka 12....
    Jaha, det var nya erfarnheter. Har jag aldrig hört innan. Men det kan väl inte höra till det vanligaste?
    Fast å andra sidan var min egentliga fråga om missfallsrisken minskar efter man sett hjärtslag. Nån mer som vet om det är så?
  • lillayllet

Min gynekolog sa  också att om de har sett starka fina hjärtslag i v 7-8 så kan de säga med 85-90% säkerhet att allt kommer att gå bra. Dock gick det ju inte så för oss, vi såg hjärtslag i v 7 sen konstaterades MA två veckor senare, I mitt fall berodde det på att jag hade en skiljevägg i livmodern som jag nu fått operera bort, men det visar väl att det helt enkelt inte finns några garantier i den här branschen Glad
    Tror att läkarkåren generellt är väldigt försiktiga med att "lova" och "garantera", även om det är det vi vill höra mest av allt!

Svar på tråden Hjärtslag i vecka 7 - hur stor är missfallsrisken?