• helena29

Hjärtslag i vecka 7 - hur stor är missfallsrisken?

Hej alla!

Någon som kan "bekräfta" att missfallsrisken minskar om man sett hjärtslag tidigt i graviditeten?
    Har läst mig till att en del påstår det. Men finns det några "bevis"?
    Någon som hört det från läkare?
    Jag såg pyrets hjärta i vecka 7 och är nu i vecka 10. Har inte haft nåra blödningar och samma symtom kvarstår som jag hade från början när jag plussade.
    Någon som kan ge mig lite info, länkar mm? TACK SNÄLLA!!!

• Svar på tråden Hjärtslag i vecka 7 - hur stor är missfallsrisken?
  • helena29
    lillayllet skrev 2011-01-04 11:27:07 följande:
    Min gynekolog sa  också att om de har sett starka fina hjärtslag i v 7-8 så kan de säga med 85-90% säkerhet att allt kommer att gå bra. Dock gick det ju inte så för oss, vi såg hjärtslag i v 7 sen konstaterades MA två veckor senare, I mitt fall berodde det på att jag hade en skiljevägg i livmodern som jag nu fått operera bort, men det visar väl att det helt enkelt inte finns några garantier i den här branschen Glad
    Tror att läkarkåren generellt är väldigt försiktiga med att "lova" och "garantera", även om det är det vi vill höra mest av allt!
    Trist att höra, men såg de inte skiljeväggen tidigare vid VUL då?
  • Lovely Miia

Min läkare jag hade när jag väntade sonen sa att har man sett ett hjärta slå i vecka 6-8 så är missfallsrisken lika med 3%..
    O de kan nog stämma...

Har haft 3 MF innan sonen, gjordes inga vul alls dem gångerna..

Gjorde VUL med sonen i vecka 6+4, han e nu 3 år gammal...
    O Gjorde vul med bebis 2 i vecka 7+5, jag e i vecka 26+2 idag =)

• Bobelin

Gjorde VUL i v 6+4 och såg hjärtslag. Läkaren sa då att missfallsrisken minskar markant (men fick ingen siffra). Hade annars ganska hög risk, säkert 30-40 % pga åldern, är 42 år. Är i dag i v 10+3 och tycker att tiden till 12 fulla veckor sniglar sig fram! Tycker speciellt att MA verkar läskigt då fostret kan dö utan att man vet om det och ligga kvar efter v12 så man tror att risken är "över" .

• vadhurvarför

Jag har gått runt och funderat på samma sak! Såg hjärtat slå i vecka 7 och är nu i 10+5. Oroar mig ständigt för att något ska gå fel eftersom jag fick MA konstaterat i vecka 10 när jag var gravid i somras. Känns skönt att läsa siffor som 85-90% när man oroar sig! Tycker precis som Bobelin att tiden till 12 fulla veckor sniglar sig fram!

Jag ska på UL på måndag. Undrar massor kring det också, om hjärtat slår och allt ser bra ut då, vågar man andas ut lite? Är ju typ 11+4 då. Har haft mer värk i magen den här veckan än tidigare, så lite extra nervös just nu. Förhoppningsvis är det bara växtvärk.  

• EeMe

Vad jag har förstått blir det säkrare för varje dag som går, varje dag utvecklas något som kan gå fel. Varför risken är så liten efter de 12 veckorna är för att då är hela människan färdigbildad och ska "bara" växa.

de mest kritiska momenten den första tiden är mycket riktigt när hjärtat ska börja slå, men också som någon skrev, när moderkakan ska ta över från gulkroppen i v 9-11. Det är vanligast med missfall tidigt (typ v 5) i v typ 7 (när hjärtat ska slå) och just 9-11.

jag har som flera här sett ett friskt embryo med fina hjärtslag men ändå sitter jag här utan bebis i magen.

MEN oroa er inte, det är inte bra för varken dig eller bebisen. Händer det så händer det - det finns ingenting att göra!

Lycka till allihopa!
    Snart är även jag med i en BF-grupp igen!

• yellow88

Jag fick se hjärtat i v6 och då sa gynekologen att missfallsrisken är väldigt liten. Men sen sa han att det är ännu mindre risk om man kollar så allt ser rätt ut runt vecka 9 också, men minns inte varför just den veckan.

• cotton
    Philippa skrev 2011-01-04 11:06:21 följande:
    När moderkakan tar över näringstillförseln från gulkroppen kan det gå fel.....och det händer ca i vecka 12....
    Det sker kontinuerligt över flera veckor och är ytterst sällan en orsak till missfall.

Vanligaste orsaken är fel på fostret. Och har du sett hjärtat slå på ett normalstort foster i vecka 8 och framåt, sjunker risken till drygt 3% enligt min läkare. Sedan finns ju aldrig några garantier, men oddsen är riktigt bra!
  • J W

Jag fick se hjärtat slå i v. 6+6 och allt var frid och fröjd... Tills jag var i v. 11-12 och fick en jätteblödning.
    Jag har varit på många kontroller där barnets hjärta slår, det rör sig  och växer som det ska.
    Nu är jag i v.15+0 och är fortsatt sjukskriven för risk för missfall...
    Så att ett slående hjärta är nån säkerhet köper inte jag iaf  Ingen av de 6 (!!) olika läkarna jag träffat har ens antytt nå liknande heller...

• helena29
    J W skrev 2011-01-04 16:38:07 följande:
    Jag fick se hjärtat slå i v. 6+6 och allt var frid och fröjd... Tills jag var i v. 11-12 och fick en jätteblödning.
    Jag har varit på många kontroller där barnets hjärta slår, det rör sig  och växer som det ska.
    Nu är jag i v.15+0 och är fortsatt sjukskriven för risk för missfall...
    Så att ett slående hjärta är nån säkerhet köper inte jag iaf  Ingen av de 6 (!!) olika läkarna jag träffat har ens antytt nå liknande heller...
    Missfallsrisken MINSKAR tydligen, men försvinner inte!
    Jag beklagar dina missfall.
  • 0811

Läkaren sa till mig att om man såg hjärtat slå i vecka 8+ var chansen att det skulle gå bra 99%. Just då var jag i 8+, kanske därför hon sa det men att det även gäller någon vecka tidigare?

Nu är jag i vecka 29 med samma graviditet så jag förmodar att det ska gå bra hela vägen.

Annars tillhör jag de 1% som fått fler än 3 missfall (jag har fått 5 missfall och fött ett levande barn) så jag blir inte så lugnad av procentsiffror. Vid ett av missfallen såg jag hjärtat slå i vecka 8 men då var bebisen mindre än den skulle, så det var en indikation på att något var fel. Jag tror den dog några veckor senare.

Det går säkert bra för dig, gör ju det för de flesta! Glad

• pinkiepie

jag fick se hjärtslag i v7+2 allt såg bra  men i v 10+2 fick jag mf..
    läkaren sa åt mej att mf minskar med hjärtslag men att de inte va säkert förren i v 12-13

Svar på tråden Hjärtslag i vecka 7 - hur stor är missfallsrisken?