• Lilla Saga

Första barnet, vad behövs???

Hej! Väntar mitt första barn med BF i början av Maj.

Vad behöver jag?? Alla tips och råd är välkomna!

Hur har du/ni gjort?
    Finns det någon allmän "inhandla-lista"?

Tack!
    /Alexandra i Strängnäs

• Svar på tråden Första barnet, vad behövs???
  • Kakans

Det finns en massa sånna listor, och dom brukar vara en mil långa!
    Men vagn kan ju vara en bra början. Spjälsäng, spjälskydd och allt där till madrass täcke, kudde, lakan mm.
     Bodys 5-7 st (till att börja med) Någon mysdress, strumpor, blöjor, babypuder, bethanpen (rumpsalva) Inotyol (rumpsalva) Baby tvål & olja, handduk, våtservetter, skötbord, skötbädd..
    Ja det finns ju massor som "underlättar" men det finns också mycket du klarar dig utan, vi hade endel saker hemme, men eftersom vi inte visste könet köpte vi mycket efter.

• JeanneDArc

Finns en miljon trådar här om du pallar söka lite
    I början behövs inte mycket alls egentligen.
     Blöjor,
    tvättlappar,
    sjal/sele/vagn,
    ev skötbord
    ev salva som inotyol till röd rumpa
    kläder
    mysig filt
    kräktrasor
    ev säng om ni inte ska samsova (jag hade väntat och kollat hur det blir, onödigt dyrt inköp om den inte används)

stora bindor och inlägg till bh:n till dig
    amnings-bh

• Vårsolen

ja det brukar bli långa listor på den frågan men oftast behöver man knappt hälften...
    spjälsäng och allt som hör till den
    vagn
    nånstans att byta blöjan ex skötbord,säng eller golv funkar också bra
    blöjor
    bepathen salva använde vi oss av nångång men annars fungerar oftast bröstmjölk bra på röda rumpor
    babysitter tycker jag var bra att ha och tänker skaffa till den kommande bebisen med
    lite kläder i stl 50-62, svårt att veta hur små/stora barn man får, min tjej kunde ha stl 48 född i v 40+5...
    babyskydd om ni åker bil
    amningsinlägg om du ammar
    kanske har missat nått men mycket går ju bra att fixa även efter att barnet är fött

• Lilla Saga

Haha ja jag märker att det är ju massvis! Tänk att en sån liten varelse behöver så mycket Tungan ute

• Kakans
    Lilla Saga skrev 2011-01-05 19:54:51 följande:
    Haha ja jag märker att det är ju massvis! Tänk att en sån liten varelse behöver så mycket Tungan ute
    Ja fast sen kan man ju disskutera "behöver" och behöver..=)
  • Lilla Saga

Ja men precis, behöver till barnet eller behöver för det är bekvämt har man märkt skillnad på. :)

• Lumo

Blöjtunna med tubpåsar är guld värt!!!

Amningskudde.

Tomeetippie nappflaskor. Håller hela barnet, lätta att diska då de är breda. Bra napp.

• Kakans
    Lilla Saga skrev 2011-01-05 20:00:10 följande:
    Ja men precis, behöver till barnet eller behöver för det är bekvämt har man märkt skillnad på. :)
    Ja men precis, det är oftast så att det är vi som "behöver" saker.
  • JeanneDArc
    Gwempa skrev 2011-01-05 23:03:20 följande:
    Blöjtunna med tubpåsar är guld värt!!!

Amningskudde.

Tomeetippie nappflaskor. Håller hela barnet, lätta att diska då de är breda. Bra napp.
    Där kommer ju iofs den där aspekten av nödvändighet upp igen
    Helammar man är nappflaskor bortkastade pengar. Vi hade en blöjtunna som aldrig användes och vi fick inte ens sålt den, bortkastade pengar. Amningskudde funderade jag på, men det gick alldeles ypperligt med vanliga kuddar så jag struntade i det.

Menar inte att det måste vara dåliga köp, men jag personligen tror det är vettigare att vänta tills barnet är fött och se vad man själv faktiskt har ett behov av.
  • Kakans

Ja jag får nog lov att hålla med dig JeanneDArc, jag tänkte också köpa amningskudde och en massa annat som jag är glad över att jag inte gjorde, för vanliga kuddar fungerade faktiskt precis lika bra!
    Och om man nu inte skulle tycka det så kan man nog stå ut med att klara sig utan endel saker i 1-2 dagar..=)
    Köp inte en massa onödiga saker, man klarar sig! =)

Svar på tråden Första barnet, vad behövs???