Första barnet, vad behövs???
Hej! Väntar mitt första barn med BF i början av Maj.
Vad behöver jag?? Alla tips och råd är välkomna!
Hur har du/ni gjort?
Finns det någon allmän "inhandla-lista"?
Tack!
/Alexandra i Strängnäs
Hej! Väntar mitt första barn med BF i början av Maj.
Vad behöver jag?? Alla tips och råd är välkomna!
Hur har du/ni gjort?
Finns det någon allmän "inhandla-lista"?
Tack!
/Alexandra i Strängnäs
Det var många som rådde mig att inte köpa allt innan barnet är fött utan skaffa sedan saker i efterhand.. Gud vad glad jag är att jag inte lyssnade på det utan skaffade allt jag trodde vi skulle behöva i god tid!! Hade absolut noll lust att springa runt i affärer säkert 2-3 mån efter förlossningen..
Amningskudde tyckte jag var toppen! Provade med vanliga kuddar när vi var hemma hos andra men nää det var inte riktigt lika bra och bekvämt..
Köp inte på dig en massa "i onödan" bara.
Vi fixade innan BF
Vagga (Fanns redan i familjen)
Spjälsäng (Fanns också redan)
Vagn+Babyskydd
(Sängkläder och täcken till dessa sydde min mamma som gåva till barnet)
Skötbord (lånade grannen ut), skötbädd, t vättlappar
Nåra filtar
Lite kläder (Fick ärva rätt mycket smått och vi ville inte köpa så mycket innan vi visste hur stor bebisen skulle vara)
Amningskudde fick jag ärva en av svägerskan som hade två, gillade den aldrig utan använde vanliga kuddar ist.
Blöjor köpte vi på väg hem från BB då en bekant till oss köpt på sig massor av de minsta storlekarna och ut kom en bebis på 5,3 som inte kunde ha dessa...
Alvedon och napp handlade vi på sjukhusets apotek också på väg hem...
Till mig handlade vi ett paket bindor, amningsinlägg och en amningsbh innan bara...
Men då tar det 2 min med bil till ICA och apotek och 5-10 min ner mot stan. Vi resonerade som så att vi handlar när vi behöver det OM vi behöver det. =)
Så vi inhandlade inte ens nappflaska och ersättning utan räknade stenhårt på att amningen skulle fungera, vilket nu i efterhand känns lite vågat. =)
Jag har också BF i början av maj.
Hittills har vi avklarat säng (köpt i v. 10, halva priset på ett demoex), babyskydd (köpt i v. 20, prissänkt vid öppningserbjudande), vagn (köpt i v. 23, utförsäljning av fjolårets modeller). Plus väldigt begränsat med kläder och "lull-lull", typ två pyjamasar, en mössa och ett påslakanset.
Vi tycker det är skönt att vara av med de "stora" utgifterna - men ändå ha hittat modeller som vi gillar till bra priser! Beroende på vad man har för önskningar och krav så tycker jag det är skönt att ha börjat "i tid" just för att kunna passa på om det man vill ha "dyker upp" prissänkt. Och det är skönt att sprida ut utgifterna lite, så inte allt kommer på 2-3 månader. 
vi ska få/få låna:
spjälsäng med alla tillbehör,
bilstol
kläder
fick en blöjtunna gratis
skötbord ska vi inte ha utan en uppblåstbar grej (som vi också ska få)
vagn har vi fått
lakan ska jag fixa av gamla ärvda med fina broderier. Ska lämnas in hos skräddare
Köpa:
andra små saker handlar jag själv som blöjor, våtservetter osv.
babysitter kanske vi köper ny eller begagnad
amnings bh
tja det är väl det. (?)...tycker också man kan köpa saker efter hand och behöver jag nåt och jag inte kan/vill/orkar gå ut så har jag tack och lov en sambo som är fullt kapabel till det, har inte ni det ? ;)
Den här listan följer jag :)
Till skötbordet:
Blöjor Newborn
Hushållspapper
Våtservetter/tvättlappar
Skötunderlägg
Mjuka, små handdukar
Två små bomullsfiltar
Badbalja
Oparfymerad, flytande tvål
Oparfymerad, mjukgörande kräm
Plastpåsar till använda blöjor
Babyolja
Örontermometer
Babyhandduk
Basgarderob:
6 trikåtröjor/omolottröjor
4 sparkbyxor/tights
1 hjälmmössa i mjuk bomull
1 overall i fleece
1 bomullskofta, varm tröja
4 par sockor i bomull
Sovplats:
Spjälsäng
Madrass, täcke, kudde
Spjälsängskydd
Madrassskydd av plastad frotté
2 påslakan
4 underlakan
4 örngott
Promenad:
Barnvagn
Filt
Kudde
Åkpåse
Leksaksmobil
Insektsnät
Regnskydd
Bärsele
Skötväska
Bebis apotek
Babysitter
Babygym
Babyskydd till bilen
Att handla till sig själv:
Amningsbehå 2 st
Amningslinne 2 st
Amningskupor
Bindor
Wow! Gud vad många underbara tips och råd jag fått! Jag har en liten lista som jag fyller i förstår ni, och när min lilla bebis kommer till världen kommer jag tack vare er vara väl förberedd ( iaf på shoppingdelen haha)
Tror jag gör så att jag köper det som jag VET kommer behövas, och det jag tror jag kommer finna bra att ha till hands. Och resten tar jag lite efter hand, och precis som SuzR sa så skickar jag min make att fixa resten isf =P
Kommer ni på mer så släng gärna in mer tips och fina råd.
Och seriöst, tack!!! 
Behöver:
Blöjor
Kläder
Spytrasor
Transportverktyg (babyskydd/vagn/sjal/sele)
Sen är det mycket som även är praktiskt
Något jag tycker du ska ha med dig till BB är ullfett (Lansinoh salva) och amningsnapp. Jag själv fick så hemska sår att jag var tvungen att lägga av med amningen.
Här är en liten checklista som jag själv använder mig av:
http://www.babyproffsen.se/sidor/checklista
Grattis till bebisen