• Lilla Saga

Första barnet, vad behövs???

Hej! Väntar mitt första barn med BF i början av Maj.

Vad behöver jag?? Alla tips och råd är välkomna!

Hur har du/ni gjort?
    Finns det någon allmän "inhandla-lista"?

Tack!
    /Alexandra i Strängnäs

• Svar på tråden Första barnet, vad behövs???
  • SuzR
    Lena skrev 2011-01-07 15:43:43 följande:
    Det är en hel del där som är helt onödigt och massor med annat som man itne behöver speciella barngrejor till, tex flaskborste.
    tycker det är lite fult av bla babyproffsen att propsa på att 'detta mååååååste du bara ha' bara för att sälja. Jag använder mig av en egen lista och tips av föräldrar. Mycket är väldigt onödigt helt klart. Som tex vattentermometer..vad sägs om sunt förnuft??
  • Nanna08

Såklart att det finns några saker som är onödigt på listan, men då får man ju stryka över dem. Jag följer den inte till punkt och pricka.

Helt individuellt vad man tycker att man behöver.

• Lilla Saga

Ska kika på listan och se om jag hittar något som kan vara smart =)
    Mia386; smörjer man in bröst med den salvan?

• Mia386
    Lilla Saga skrev 2011-01-07 18:34:44 följande:
    Ska kika på listan och se om jag hittar något som kan vara smart =)
    Mia386; smörjer man in bröst med den salvan?
    smörjer in bröstvårtan så den läker vid sår, vilket du antagligen kommer få. Den finns på babyproffsen och kostar 99 för en liten (mycket liten) tub, och 199 för en stor tub (mycket stor jämfört med den lilla). Man kan även använda den vid torr-sprickor på andra ställen som fötter :) 
  • älskarlivet81
    Lena skrev 2011-01-07 15:43:43 följande:
    Det är en hel del där som är helt onödigt och massor med annat som man itne behöver speciella barngrejor till, tex flaskborste.
    Flaskborste är kanon, men vi behövde det inte i början!
  • Lilla Saga

Hmm kanske lika bra att köpa en stor tub då =)

• Mia386
    Lilla Saga skrev 2011-01-07 19:09:14 följande:
    Hmm kanske lika bra att köpa en stor tub då =)
    ja det är det. :) 
  • Kakans
    Mia386 skrev 2011-01-07 19:07:48 följande:
    smörjer in bröstvårtan så den läker vid sår, vilket du antagligen kommer få. Den finns på babyproffsen och kostar 99 för en liten (mycket liten) tub, och 199 för en stor tub (mycket stor jämfört med den lilla). Man kan även använda den vid torr-sprickor på andra ställen som fötter :) 
    Men den salvan ska man väl endast använda EFTER amning, annars får man tvätta bort den va?
    Jag skulle rekomendera att iställer smörja in bröst vårtorna med bröstmjölk! Det funkar hur bra som helst, och då behöver man inte bry sig om att skölja av vårtona osv. Lufta får man inte heller glömma bort att göra.
  • Lumo

Håller med, de där flaskborstarna som ser ut som en vanl diskborste men har mer spröt uppåt är skitbra. Perfekt även att diska vinglas o liknande känsluga saker. Perfekt då spröten är mjukare. Kommer fortsätta köpa såna även efter flaskperioden...

• Mia386
    Kakans skrev 2011-01-08 07:15:12 följande:
    Men den salvan ska man väl endast använda EFTER amning, annars får man tvätta bort den va?
    Jag skulle rekomendera att iställer smörja in bröst vårtorna med bröstmjölk! Det funkar hur bra som helst, och då behöver man inte bry sig om att skölja av vårtona osv. Lufta får man inte heller glömma bort att göra.
    man smörjer efter amning, men man behöver inte tvätta bort den alls, är inget farligt som barnet får i sig.. Dom använder den salvan på BB här i Halmstad och rekommenderar den med. 
    För min del hade det inte räckt med enbart lufta och smörja med bröstmjölk så hemska sår fick jag... :( 
Svar på tråden Första barnet, vad behövs???