• wiizz

Häck problem med grannen

Hej!
    Vi har flyttat till ett radhus och grannarna har planterat en häck för en massa år sedan som står på tomt gränsen. Är det mitt jobb att klippa den med? Vill verkligen inte ha den.
    Vi vill ha staket och inte denna fruktansvärda häck.

Härom dagen fråga han mig om jag kunde borsta av snön från häcken eftersom den tynger ner??

Har jag rätt att riva ner en del av häcken om den står på min sida och sätta dit ett staket? Eller hur funkar det?

Grannen är en riktigt gnäll granne och klagar på det mest...

• Svar på tråden Häck problem med grannen
  • johandra

Då skulle jag råda er till att låta häcken vara, sätta staket på er sida och vara nöjda så...det är inte värt att bli osams med en granne direkt när man flyttat in över en häck som stått där sen länge...

välj era strider är mitt råd! om ni nu tänkt bo kvar....

Mamma till världens finaste Ella 060309, Alice 071219 och Milla 100410
  • johandra

men för att svara på frågan,står häcken mitt på tomtgränsen så är det er skyldighet att sköta er sida...

står den däremot på deras sida så är den deras skyldighet...själv förstår jag inte problemet,vaför bråka med grannar om en häck som stått flera år? det är ju trevligt om man är sams med sina grannar,allt blir så mycket enklare då....

• Mela78

Vi har också ett litet "häckproblem" med våra grannar. Häcken sägs vara deras, och för 1,5 år sedan plockade de bort en av buskarna/plantorna. De sa att de skulle plantera något annat där istället. Ingen ny planta har dykt upp och vi har stått ut med ett stort hål i häcken i två somrar. Undrar om jag kan plantera något i hålet??? Vill ju inte att ett stort hål i häcken och att de ska ha full insyn på vår tomt.

• wiizz

saken är den att vi har köpt huset av min sambos mamma och det är min sambos barndoms hem. De har aldrig haft en bra realation och vill helst inte ha oss här pga de haft problem med min sambo som tonåring vilket är väldigt längesen...

Så konflikter har det vart redan från början....

Men de får sköta häcken så bygger vi ett staket tror jag:)

• wiizz
    Mela78 skrev 2011-01-06 13:51:47 följande:
    Vi har också ett litet "häckproblem" med våra grannar. Häcken sägs vara deras, och för 1,5 år sedan plockade de bort en av buskarna/plantorna. De sa att de skulle plantera något annat där istället. Ingen ny planta har dykt upp och vi har stått ut med ett stort hål i häcken i två somrar. Undrar om jag kan plantera något i hålet??? Vill ju inte att ett stort hål i häcken och att de ska ha full insyn på vår tomt.
    Nä det förstår jag, inte säskilt snyggt!

Men jag tycker du kan plantera något eller så fråga dem vad de tänkt att göra där?

Annars får du väll bygga nått där kankse en stenmur hehe
  • Mela78
    wiizz skrev 2011-01-06 13:55:12 följande:
    Nä det förstår jag, inte säskilt snyggt!

Men jag tycker du kan plantera något eller så fråga dem vad de tänkt att göra där?

Annars får du väll bygga nått där kankse en stenmur hehe
    Stenmur, ja det vore perfekt. Gärna två meter högt...
    Sa redan i somras till grannarna att om inte de planterar något där kommer jag att göra det. Får hitta något snabbväxande och tätt och plantera där i början av sommaren. Tuja?

Till er situation, läs på om lagar och regler. Speciellt viktigt när det redan är infekterat mellan er att ni håller er till reglerna. Är det friköpt, samfällighet, bf? Det kan finnas olika regler som underlättar för er i situationen om ni kan visa att ni gör rätt.
  • Ultima

Håller med tidigare... välj era strider - grannarna kommer ni förmodligen få dras med under många år - så det är väl värt att i alla fall försöka ha en "neutral" relation till dem. 
    Även om ni upplever grannen som gnällig och klagande blir det ju inte bättre av att ni också gnäller och klagar på häcken? 

Häcken fanns ju på plats när ni var och tittade på huset, innan ni köpte det - så den visste ni väl om när ni flyttade in?

Håll den så snygg och trivsam, och diskutera i samråd med grannen om både skötsel och ev. alternativ. 
    Staket är inte underhållsfria de heller... och smaken är ju olika och ibland är det värt  att kompromissa.

• wiizz
    Mela78 skrev 2011-01-06 13:59:03 följande:
    Stenmur, ja det vore perfekt. Gärna två meter högt...
    Sa redan i somras till grannarna att om inte de planterar något där kommer jag att göra det. Får hitta något snabbväxande och tätt och plantera där i början av sommaren. Tuja?

Till er situation, läs på om lagar och regler. Speciellt viktigt när det redan är infekterat mellan er att ni håller er till reglerna. Är det friköpt, samfällighet, bf? Det kan finnas olika regler som underlättar för er i situationen om ni kan visa att ni gör rätt.
    Ja varför inte;)

Vi har tomträtt..

Men grannen är lite skrattretande igår kväll var han ute vid 23 och borsta av sin älskade häck och för några år sen så kom han över och fråga om vi kunde ta vra maskrosor ca 3 st i ena tomt hörnet och slänga i en säck...han är lite konstig i bland hehe
  • johandra

Om dom redan har problem med er pga sambons stökiga ungdom, se då till att visa att det var länge sen!

Var på ert bästa humör, ge dom inte vatten på kvarnen att allt fortfarande är som då och ställ inte till med bråk i onödan..en häck är väl knappast värt en massa bråk..

Vi hade världens lägsta häck när vi flyttade hit (vår tomt sträcker sig förbi två hus) och den ville vi absolut spara upp...men för att inte skapa osämja så var vi tysta första året, lät grannarna sköta det som dom alltid gjort..året därpå hörde vi oss för om dom kunde tänka sig spara upp häcken vilket dom var helt med på och nu har vi en hög o fin häck...utan grannosämja

man bör försöka vara lite smidig när man precis flyttar in...oavsett om man känner varann sen innan eller ej

• wiizz

Nu har det hänt en liten olycka med häcken, massa massa snö har rasat ner från taket och gjort ett jätte stort hål i den.. Växer detta upp av sig själv eller måste det göras om? Iså fall kan jag ta upp om staketet...

Svar på tråden Häck problem med grannen