• Gaytjej

Storkklinik?

Anonym (Insemination?) skrev 2011-01-12 13:50:25 följande:
    Mailade till Copenhagen (CFC) idag & har ännu inte fått något svar. Jag skrev på svenska, kanske jag ska skriva på engelska ist? Brukar det dröja med mailsvar då man mailar dem?
    Det går bra att skriva på svenska. När jag mailat dem så har jag fått snabba svar i stort sett alla ggr, men de har kanske lite andra rutiner numera?
  • Gaytjej

Ja de fick ju besked om att de inte behövde ta några prover, och jag måste säga att jag tycker det låter lite konstigt? Kanske ser de mellan fingrarna eftersom hon nog hade tagit dessa prover förut men att resultatet blivit för gammalt? Maila och fråga detta!

De är vana vid att prata med svenskar, de vet vilka ord vi brukar haka upp oss på och så säger de dem på svenska. Men vill man så pratar de engelska helt eller delvis. 

Jag fick telefontiden några dagar efter att jag hade mailat och 'beställt' den. Efter detta samtal var det bara att komma in på nästa ÄL.

PS När/om de pratar om scanning så menar det vaginalt ultraljud (VUL) :) 

• Gaytjej

De gör nog det mesta i fertilitetsväg och jag iaf fått för mig att de danska lfertilitetsläkarna är mer öppna för förslag och nya rön osv än den generelle svenske diton.

Samtidigt så ska man ju veta att det är lite löpande band över CFC och att vi är några som upplevt dem slarviga (administrativt och vid IVF-behandling). Skulle ni välja/behöva gå över till IVF-D så rekommenderar jag www.Trianglen.dk istället. Men vid vanlig enkel insemination så tycker jag alltså att CFC är ett bra och billigt alternativ!

• Gaytjej
    Anonym (Insemination?) skrev 2011-01-12 21:00:19 följande:
    Tackar än en gång för dina svar !

IVF/ICSI har vi gjort & jag vill inte gå igenom det igen mådde alldeles för dåligt & det är för lite "garantier" för att behöva må så dåligt tycker ja. Å andra sidan skulle de visa sig vara enda utvägen så kanske jag ändrar mig, men spontant vill jag slippa. Ska iaf kika på länken, kanske deras priser inte är så dyra som ex stork på DI =)
    Jag hade en sån himla tur vid mitt IVF att jag inte kände av *någonting*! Jo, jag var ju öm efter äggplocket (de tog över 30 ägg..), men jag kände verkligen ingenting innan varken i magen eller till humöret. Jag som nästan hade sett fram emot att få prova vara en klimakterikossa... ;) Nä, jag är allt väldigt tacksam över att detta gick så bra för min del.

Trianglen har lägre pris än Stork och de använder ngn ny inseminationsteknik som heter ngt i stil med "flushing"? Dessutom kan man få akupunktur i samband med inseminationen och/eller om det var några dagar efter (inte så lyckat om man bor långt bort iofs). Jag såg anslag om detta när jag var där, det står nog inget om det på hemsidan. De ger motsvarande akupunktur i samband med IVF-återinförandet (stimulerar bl a blodgenomströmningen i livmodern = ägget får lättare att fästa) och har fått fina resultat - dessa redovisas på hemsidan.

Trianglen ligger i en lugn och fin förort till Köpenhamn, 13 minuter med pendeln från centrum. Jag tyckte det var rätt skönt att åka dit istället för till CFC som ligger mer "mitt i smeten".
  • Gaytjej

Hänvisning är om man har fått en remiss! Det gäller bara (vissa) danskar.

Jag hade aldrig något journalsamtal på Trianglen alls faktiskt. Jag skötte allt via mail och skickade in mina prover och min svenska journal.

Har för mig att man betalar separat för spermierna. 1600 lät rätt dyrt dock? Då kan man eg lika gärna köpa egna och få profil utförlig med bebisfoto etc från European Sperm Bank. (Vi köpte tre strån vilket då kostade ca 6000 SEK inkl frakt + ca 1000 SEK för att få tillgång till alla profiler i tre månader).

Ska kolla prislistan vid tillfälle.

• Gaytjej

Vet ej ang akupunktur på CFC!
    Vill man komma billigt undan är de nog det bästa alternativet. Är du van vid IVF kommer ju inseminationer vara a walk in the park i jämförelse, även om det går undan på CFC och det inte är direkt mysigt upplagt!

• Gaytjej
    Anonym (Insemination?) skrev 2011-06-09 14:44:58 följande:
    Nu har jag gjort samtalet, det blev på engelska =). Jag ska göra virustesterna & ta med resultatet till kliniken.
    Hon rekommenderade progesterone 1 om dagen från inseminationen, hon kunde skriva recept åt mig. Är det billigare i DK än här eller tvärtom?? Någon som vet?

Samtalet tog lite mer än 8 min bara snabbt & enkelt =), blev lite ställd då hon frågade om donator men svarade hur vi hade tänkt oss =).
    Progesteron kostar i stort sett inget alls, så det spelar ingen roll. Gör vad som är lättast (typ ta med det danska receptet till ditt vanliga apotek). Det är när man behöver ta follikelstimulerande hormonsprutor som det börjar bli svettigt :P (och då ska man se till att få en svensk läkare att skriva om recptet till ett svenskt så kan man ta det på högkostnadsskyddet).

Blev också ställd när de frågade om önskemål ang donatorn. Kunde bara haspla ur mig att det inte spelade någon roll.. Varpå min fru sa typ (OBS hon är vanligen mycket mer politiskt korrekt)  "men oj, kom du inte med något önskemål alls?! Nu säger dom säkert 'Äntligen blir vi av med den där kinesiske dvärgen'! till varandra där nere på kliniken.."
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Gaytjej

Spännande att du snart är på gång!

Som jag har förstått det så ska det gå att hämta ut medicin i Sverige med ett danskt recept! Man kunde det i alla fall förut, fast jag själv har aldrig behövt göra det. Jag skulle ringa apoteket och fråga!

CFC har haft öppet på söndagar innan, men samtidigt som de har sagt och det har stått på hemsidan att de har kvällsöppet på vardagar så har de inte velat ge mig en senare tid 1645 för att de tänkt stänga 1700.. Så deras öppettider verkar ju vara lite godtyckliga.

Testar man tätt så tror jag inte att man behöver ha superbråttom iväg. Testerna ska ju fungera ifall man testar en gång per dygn och då kan man ju teoretiskt sett få utslag strax efter att man testat och gå med sin LH-höjning i 24 timmar innan man testar igen. Jag tror alltså snarare att man har 48 timmar till ägglossning än 24 timmar ifall man testar ofta och på så sätt prickar in början av stegringen.

Hade du bestämt hur du skulle ta dig till Danmark och till CFC?

Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Gaytjej

Av mina 10 DI:n så tror jag det var 8 som gjordes hormonstimulerat och 2 i naturlig cykel. I Sverige gör man olika - Malmö gör alltid stimulerat, även om man har en egen fullt fungerande cykel och Uppsala gör det typ aldrig...
    Jag undrar om fördelarna inte mest är av praktisk art, man kan styra cyklarna så att de inte blir för långa och så att ÄL inte infaller på helgen. Och så slipper man råka hamna mitt i en tom cykel (även de med fungerande cyklar har ju typ två såna om året).

Den ägglossande sprutan gör att risken för att missa ägglossningen minskar och det follikelstimulerande hormonet gör att chansen att få fram två blåsor istället för bara en ökar. Detta skulle ju kunna öka ens chanser att lyckas något!

I Danmark har jag hört att de brukar göra 3 ostimulerade och därefter 3 stimulerade innan man går över på IVF.

• Gaytjej
    Anonym (Insemination?) skrev 2011-06-22 11:03:54 följande:
    Ok för hon frågade läkaren om jag ville ha med elle rutan hormoner så jag frågade hur de brukar göra, för jag har regelbunden äl, dock hade jag ingen den här månaden så då har jag denna (har inte varit utan äl 2ggr i rad nångång förut iaf).

Måste man nedreglera sig först som vid ivf eller hur fungerar det? När börjar man ta medicinerna (tabletter/sprutor?) Kanske hinner be om att få stimulerat, men de kanske kostar massor?
    Ingen nedreglering vid stimulerad insemination nej.
    Jag har kört två varianter: Gonal F (spruta) och Pergotime (tablett). Den första är DYR, men inför insemination behöver man dock inte mer än några 'skvättar', men det lär ju gå på över tusenlappen ändå.
    En kur med Pergotime kostar inte mkt alls, men kan ha nackdelen att livmoderslemhinnan blir lite tunnare...

Minns inte vilket CFC rekommenderade, men jag har för mig att man äter Pergon cd 3-8. GF-sprutan har jag tagit cd 7-8.

Jag hade kört ostimulerat en eller två gånger om jag hade varit du. Ska du köra stimulerat behöver du troligen göra ett vaginalt ultraljud innan, och om de inte är väldigt snälla så får du betala för det (hos min gyn 915 kr/VUL, men han är nog ovanligt dyr).
  • Gaytjej

Ovitrellen tycker jag är nästan lika lätt som pennorna, den som är jobbig är ifall man får en Pregnyl istället för en Ovitrelle, den måste man ju blanda själv + montera av o på nålar =P

Jag har varit inne på allt mellan cd 12 och 22, men vanligen cd 12-14 efter hormonstimulering.

Min slemhinna brukar vara 9 mm o treskiktad, den gången jag kört en kur Pergo var den 7 mm vilket var i minsta laget. Tror jag fick äta Progynon (stavning?) tabetter då.

• Gaytjej
    Anonym (Insemination?) skrev 2011-06-22 10:43:45 följande:
    Det blir bil till Helsingborg & så ställer vi bilen där på nån stor parkering, vet dock ej kostnad för det (du kanske vet =)?) Sedan tar vi färja & pendeltåg till kliniken tror det blir billigast om jag förstått priserna rätt, dvs färjan tur & retur kostar 64kr per person? Det tar väl  mellan 8-9h utan felkörning att ta sig ned till Helsingborg, tänkte fara på kvällen om vi får utslag då annars tidigt på morgonen då.
    Man kan väl åka innan man ringt kliniken?
    Eller vill dem att man ex får utslag en måndag morgon & är på plats tisdag?

Det är så jag brukar göra, tycker det är billigt och smidigt! Parkeringen på Knutpunktens P-däck kostar rätt mkt. 80 kr har jag för mig att det har blivit för 4 timmar, men det har det varit värt tycker jag. Då kan man ju bara gå rakt in i terminalen sedan!

Men är ni två som ska åka blir det nog eg billigare att ta bilen med er, kostar typ 400 kr för t o r över en dag. Nackdelen är att det är lite krångligt att ta sig till CFC, men med GPS eller bra karta så fixar man väl det.

Jag bor ju nära (har i bästa fall 2 timmar från min dörr till CFCs dörr) och jag har kunnat ringa på morgonen och fått en tid på eftermiddagen. Dom brukar inte vara krångliga!

Svar på tråden Storkklinik?