• Anonym (Insemination?)

Storkklinik?

Undrar om någon av er gjort insemination där i Danmark.

Blev ni bra mottagna?
    Hur många ggr behövdes innan ni blev gravid?
    Gjorde ni en eller två ggr per cykel?
    Är det svårt att hitta dit?
    Hur gamla var ni då ni inseminerades?

Hoppas på svar, annars kanske någon vänlig själ kunde starta en omröstning/tråd åt mig i planera barn/svårt att få barn forumet så kanske det blir fler svar.

Funderar på att fara till DK i sommar med maken & göra en eller två inseminationer, jag fyller 30 i sommar så jag är inte purung kanske.

• Svar på tråden Storkklinik?
  • Gaytjej

Jag har gjort 5 inseminationer och 1 IVF i Danmark, men inte på Storkkliniken utan på Copenhagen Fertility Center och på Fertilitetsklinikken Trianglen. Jag har varit nöjd med bemötande och service på bägge klinikerna. Jag har erfarenhet även från inseminationer i Sverige (5 st på RMC Mas) och har trivts SÅ mycket bättre i Danmark!!!

De jag har hört som fått behandling på Storkkliniken har varit mycket nöjda! De flesta har nöjt sig med 1 ins/cykel (ringar man in sin ÄL bra med flera ÄL-tester eller rent av tar en ÄL-spruta så ökar man inte sina chanser så himla mycket mer med en insemination till). Det är inte svårt att hitta till Storkklinken - eller de andra klinikerna i Köpenhamn.

Storkkliniken tillhör dock de dyraste fertlitetsklinikerna - CFC t ex är mkt billigare med en ins inkl anonym donatorsäd för 2300 DKK.

Enligt undersökning så kommer 70% av de som insemineras med felfri sperma (dvs kontrollerad donatorssperma) att bli gravida på de 8 första försöken. De flesta av dem blir gravida på de första 3 försöken. 30% behöver tyvärr många försök på sig ELLER hjälp med IVF istället. Efter 4-6 misslyckade inseminationer bör man nog överväga att övergå till IVF.

Lycka till! 

• Anonym (Insemination?)
    Gaytjej skrev 2011-01-06 22:48:58 följande:
    Jag har gjort 5 inseminationer och 1 IVF i Danmark, men inte på Storkkliniken utan på Copenhagen Fertility Center och på Fertilitetsklinikken Trianglen. Jag har varit nöjd med bemötande och service på bägge klinikerna. Jag har erfarenhet även från inseminationer i Sverige (5 st på RMC Mas) och har trivts SÅ mycket bättre i Danmark!!!

De jag har hört som fått behandling på Storkkliniken har varit mycket nöjda! De flesta har nöjt sig med 1 ins/cykel (ringar man in sin ÄL bra med flera ÄL-tester eller rent av tar en ÄL-spruta så ökar man inte sina chanser så himla mycket mer med en insemination till). Det är inte svårt att hitta till Storkklinken - eller de andra klinikerna i Köpenhamn.

Storkkliniken tillhör dock de dyraste fertlitetsklinikerna - CFC t ex är mkt billigare med en ins inkl anonym donatorsäd för 2300 DKK.

Enligt undersökning så kommer 70% av de som insemineras med felfri sperma (dvs kontrollerad donatorssperma) att bli gravida på de 8 första försöken. De flesta av dem blir gravida på de första 3 försöken. 30% behöver tyvärr många försök på sig ELLER hjälp med IVF istället. Efter 4-6 misslyckade inseminationer bör man nog överväga att övergå till IVF.

Lycka till! 
    Hej & tack för ditt långa svar, ska googla lite på den kliniken du nämner, visste inte om den.
    IVF har vi gjort för ungefär 6 år sedan 3st & fick 2 mf. Våra fertilitetsproblem ligger hos maken, inga fel har hittats på mig.
  • Anonym (Insemination?)

Glömde att fråga om det är någon större skillnad på storkkliniken & den copenhagen fertility centre?

Då man kikar på priserna är det något mer som tillkommer (utöver resa, boende osv?)

• Gaytjej

De danska klinikerna har vanligen ingen väntetid alls! Det är bara till att maila eller ringa dem och sen kan du komma in typ dagen efter*! De har dessutom öppet alla dagar året om, så man behöver inte stå över en insemination för att ÄL råkar inträffa på en söndag eller julafton!

Läkarna och sjuksköterskorna är vana vid svenska patienter och pratar så man förstår. Man kan sköta mycket av kommunikationen via mail också.

Jag har betalat 2300 DKK kontant direkt efter behandlingen. Inget mer.

Mina 5 behandlingar hos CFC fungerade bra, men det är lite av löpande band (inga mjuka kuddar och tända ljus och musik som Storkkliniken erbjuder). På CFC kan du enbart få anonym sperma eller anonym sperma med profil (som man köper själv via t ex European Sperm Bank - då kostar det ju lite mer). På Storkkliniken och andra barnmorskeledda kliniker kan du även få öppen sperma - dvs sperma från donator som barnet vid 18 års ålder kan få kontakta .

Behöver man gå vidare och göra IVF med donerad sperma så rekommenderar jag www.Trianglen.dk varmt!

*) = De vill dock ha ett max 3 månader gammalt testresultat som visar att du är fri från HIV och Hepatit etc och CFC vill ev även ha ett max 3 mån gammalt cellprovsresultat (jag behövde inte lämna det, men har hört att ngn annan har fått göra det. På Trianglen behövdes det inte).

• Gaytjej

Nu kollade jag på listan och svaret på den frågan är nej, du behöver inte köra hela det paketet! Man kan komma in och bli inseminerad i ostimulerad cykel efter utslag på ÄL-sticka, utan utredningar osv innan.

• Gaytjej

PS Om man inte köper egen sperma med profil (där man får väldigt mycket info) så frågar kliniken om önskad längd, hårfärg och ögonfärg och ev kroppstyp på donatorn.

• Anonym (Insemination?)

Tusen TACK för dina otroligt snabba svar =) just nu kommer jag inte på fler frågor.

• Anonym (Insemination?)

Eller jo, om man ska ha donatorsperma, ingår den i priset på donatorinsem? Annars vad kostar det?

• Gaytjej

Inga problem, hjälper gärna till om jag kan!

Sperman ingår i CFC:s pris!

Vi köpte egen från ESB när vi gick över till IVF-D
    3 strån med profil kostar ca 7000 SEK (inkl tillgång till profilerna och frakt till kliniken).. Så det är ju rätt dyrt!

Svar på tråden Storkklinik?