• Anonym (Rädd)

Är så fruktansvärt rädd för att gå till gynekologen!

Jag har ett tag nu haft problem som jag tror måste undersökas hos en gynekolog. Grejen är att jag är så fruktansvärt rädd för att gå dit! Jag är 21 år och har aldrig tidigare varit hos en gynekolog/barnmorska just på grund av min rädsla, har iof aldrig haft några problem heller. Vet inte riktigt vad min rädsla beror på, har aldrig varit med om något "skräckinjagande"..

Usch, har verkligen ångest för det hela! Tog mod till mig och ringde till en gynekolog idag, och "som tur var" så var det stängt och ombads vid telefonsvaren att återkomma på måndag. 

Vet inte, men jag kanske lugnar mig lite om jag får veta mer om hur det går till? Vad händer när man går till en gynekolog? Från första stunden tills dess att man går därifrån? 

Lugna mig!  

• Svar på tråden Är så fruktansvärt rädd för att gå till gynekologen!
  • Anonym (gjort gynbesök)

När man kommer dit så hälsar man såklart på gynekologen som oftast är en man(majoriteten).
    Sedan sätter man sig i ett undersökningsrum tillsammans med gynekologen och du får berätta om ditt problem eller vad du är orolig över. Därefter kommer han/hon be dig att gå bakom ett uppsatt skynke/tyg där du får klä av dig byxor och trosor ostört,därefter får du sätta dig upp i gynstolen.han/hon tar på sig handsakr och tar ett slags glidmedel på fingrarna och känne refetr med 1-2 fingrar om det är något med ex.tappen eller något annat inuti slidan. De har även små spatlar eller liknande av metall som de använder för att sära på väggarna med för att se bättre. De hålle rinte på och "gräver" utan det går fort,de kollar snabbt och sedan är det klart. Du får gå och ta på dig kläderna bakom skynket igen och sitta ner och prata om gynekologen hittade något eller om allt var normalt.

• minst

Jag tycker att du ska ringa upp igen och tala om hur det ligger till. Säg att du är rädd, det kommer läkaren att förstå. Varför inte boka in ett läkarbesök där du bara vill prata och så får läkaren berätta om vad som händer vid nästa besök. Det är jobbigt att "blotta sig" för någon men jag tycker att det är ännu värre att gå till tandläkaren. Alla är olika och alla har olika erfarneheter.

Om du går till din närmaste gynekolog, utan att boka en tid, så kanske du kan be om att få hälsa på läkaren innan du bokar en tid så att du får se honom/henne. På så sätt kanske du  på en gång känner förtroende och vill boka en tid. Känner du ingen som kan rekomendera någon bra gynekolog?

• Hannah76

Du har inga vänner eller familj som du kan prata med och som kan följa med dig?

• Anonym (gjort gynbesök)

Ursäkta för mina stavfel.
    Jag skulle också skriva att du kan säga till att detta är första gången och att du vill att en sköterska är med dig hela tiden vid huvudändan som psykist  stöd.
    Jag har varit på gynundersökning,både vanliga och efter förlossningkontroll flera gånger ca 5-6 gånger och alltid har de varit proffsiga och bra. Har haft en kvinna och en man de gångerna.

• minst

Leta upp en kvinnlig gynekolog om det skulle kännas lättare. Det finns många som inte vill gå till en manlig så det är inte heller något att skämmas för.

• Naimisen

Det bästa är att få det avklarat. Du kommer känna dig så stolt när du har gjort det.

Och be om en kvinnlig gynekolog om det känns bäst. Det prukar gå snabbt, och dom brukar alltid förklara och berätta vad det är dom gör.

• Anonym (Rädd)

Tack för era svar! 

Jag har pratat med min mamma om mina problem och hon uppmanade mig att ringa och boka tid. Jag vet egentligen inte vad det är jag är rädd för för. Vet ju att de allra flesta som jobbar inom detta är professionella och för dem är ju jag bara "en i mängden". Men jag inbillar mig, inbillningssjuk som jag är, att gynekologen kommer tycka att jag är jättelöjlig och se jättekonstig ut där mellan benen och bara vara stressad och vilja ha ut mig fort som attans för att kunna ta in nästa patient.

Jag vill nog inte ha med mig någon in, möjligtvis att en kompis får följa med och vänta i väntrummet. 

Usch usch usch! Hoppas hela tiden att mina problem ska gå över av sig själv.. 

• Anonym (Sandra)

Om du känner dig obekväm med att det är en manlig gynekolog så kan jag trösta dig med att det alltid är en kvinnlig sköterska i rummet samtidigt som undersökningen utförs. Så det är ju egentigen en fördel med att ha en manlig. På så vis har du någon som undersöker dig samtidigt som du kan prata med sköterskan om du vill.

• magnea

Ja, det brukar gå till precis så som är beskrivet. Själva undersökningen brukar ta max en minut, ibland kortare. Ibland trycker de på utsidan av magen samtidigt som de känner med ett finger på insidan, det gör inte ont men man känner det ju såklart.

Jag är inte rädd för att gå till gyn, har gått säkert 40 ggr då jag håller på med fertilitetsutredning bla. Men jag är spruträdd och förstår problematiken. Jag går inte till doktorn om jag tror jag skall få en spruta eller om blodprov behövs. Nu har jag ju varit tvungen till upprepade blodprov och då hade jag turen att få några lugnande tabletter från husläkaren, då jag beskrev min skräck (jag grät). Dem kan man ta lite innan om man nu verkligen måste, så är man lite mer avtrubbad. Men det är ju självklart att föredra att kunna gå utan någon slags medicin.

• magnea
    Anonym (Sandra) skrev 2011-01-07 15:47:40 följande:

Om du känner dig obekväm med att det är en manlig gynekolog så kan jag trösta dig med att det alltid är en kvinnlig sköterska i rummet samtidigt som undersökningen utförs. Så det är ju egentigen en fördel med att ha en manlig. På så vis har du någon som undersöker dig samtidigt som du kan prata med sköterskan om du vill.

Tyvärr så är det inte så bra på alla ställen. Jag har nog bara varit med om det en gång, att det varit en sköterska med, och det var för att gynekologen behövde hjälp med ett prov som skulle tas. Men om du berättar hur det ligger till redan när du beställer tid kan de säkert boka lite extra tid så de kan förklara allt extra noga innan undersökningen. Samt kanske se till att det är en extra sköterska som stöd om möjligt.
Svar på tråden Är så fruktansvärt rädd för att gå till gynekologen!