• Anonym (Rädd)

Är så fruktansvärt rädd för att gå till gynekologen!

Jag har ett tag nu haft problem som jag tror måste undersökas hos en gynekolog. Grejen är att jag är så fruktansvärt rädd för att gå dit! Jag är 21 år och har aldrig tidigare varit hos en gynekolog/barnmorska just på grund av min rädsla, har iof aldrig haft några problem heller. Vet inte riktigt vad min rädsla beror på, har aldrig varit med om något "skräckinjagande"..

Usch, har verkligen ångest för det hela! Tog mod till mig och ringde till en gynekolog idag, och "som tur var" så var det stängt och ombads vid telefonsvaren att återkomma på måndag. 

Vet inte, men jag kanske lugnar mig lite om jag får veta mer om hur det går till? Vad händer när man går till en gynekolog? Från första stunden tills dess att man går därifrån? 

Lugna mig!  

• Svar på tråden Är så fruktansvärt rädd för att gå till gynekologen!
  • Anonym (Rädd)

Vad anser ni, är det bättre att gå till en mindre privat mottagning eller en större, exempelvis på sjukhus? 

Jag inbillar mig, återigen, att det är lite mer personligt att gå till en privat, och inte lika stressande osv.. 

• magnea

Jag tror inte det är så stor skillnad, men på en mindre mottagning kanske de kan ta sig extra tid om du sagt till innan om din rädsla.

Fråga din mamma eller kompisar om de har någon bra gyn att rekommendera. Då vet du i alla fall att de betett sig bra och proffessionellt mot dem.

• ToK

Tycker inte din rädsla verkar konstig på något sätt för det första.

Jag hade heller aldrig gått till en gynekolog när jag var 21 år (har precis fyllt 22 nu) just på grund av att jag kände mig helt jävla skräckslagen inför tanken!! Men så bestämde sig jag och min sambo för att skaffa barn... Gick på ett vaginalt ultraljud och fick där min första "gynupplevelse" även fast han egentligen inte undersökte mig utan skulle bara titta på barnet. Och ja, det var en HAN. Det kändes väldigt, väldigt jobbigt att det var en man som skulle utföra det hela men trots det gick det faktiskt bra. Min syster följde med och höll mig sällskap och fungerade som stöd.

Sen dess har jag gjort ytterligare 2 vaginala undersökningar i samband med graviditeten och jag känner mig absolut inte bekväm i det, absolut inte, men det var inte så farligt som jag hade trott.

Jag tror att du måste försöka att bara göra det. Ta med dig någon och sen gå och gör det. Du klarar det!

• Hannah76

Jag tycker att du ska berätta när du bokar tid att det är din första undersökning och att du är rädd/nervös.
    Säg det även när du kommer till din tid.

• Anonym (Rädd)
    ToK skrev 2011-01-07 16:01:03 följande:
    Tycker inte din rädsla verkar konstig på något sätt för det första.

Jag hade heller aldrig gått till en gynekolog när jag var 21 år (har precis fyllt 22 nu) just på grund av att jag kände mig helt jävla skräckslagen inför tanken!! 
    Jag kanske inte är så onormal ändå då Glad 

Ska försöka ta mig mod på måndag och ringa igen, och får väl helt enkelt säga som det är, att jag är fullkomligt livrädd! Men kommer typ av ångest hela helgen på grund av det här...

• Anonym (gjort gynbesök)

Jag var också jätterädd inför mitt första besök när jag var 17 år. Men jag talade om det på plats och de verkade ha förståelse för det.

• Naimisen
    Anonym (Rädd) skrev 2011-01-07 16:10:41 följande:

Ska försöka ta mig mod på måndag och ringa igen, och får väl helt enkelt säga som det är, att jag är fullkomligt livrädd! Men kommer typ av ångest hela helgen på grund av det här...

Självklart är det inget konstigt att vara nervös och rädd. Jag gjorde min första när jag var typ 15-16, för att få det avklarat. Och har sedan dess gjort några, bla pga att jag fått barn.

Även fast jag gjort det några ggr så känner man sig ju inte direkt bekväm när man sitter där. Men den nervositeten som fanns i början har ju försvunnit.
  • ToK
    Anonym (Rädd) skrev 2011-01-07 16:10:41 följande:

Du klarar det! Det känns väldigt konstigt att någon tittar en mellan benen men dom är proffs, dom gör det hela dagarna. Dom har sett allt du kan tänka dig och även allt som du aldrig skulle kunna komma på att tänka på ens :)
    Nästan alla som går till gynekologen gör det för att något är lite konstigt där nere, dom vill se så att allt är bra eller veta vad dom behöver åtgärda för att dom fått något. Gynekologer är så vana vid det och det är deras arbete måndag till fredag, dag ut och dag in.
    Det kommer säkert kännas lite märkligt men jag är övertygad om att det inte kommer vara så jobbigt som du trodde det skulle vara! De kikar lite - det går fort - och sen är det klart. 
  • ToK
    TIPS: Ha på dig en kjol eller klänning under undersökningen.
    Jag hade på mig en klänning och behövde bara ta av mig trosorna (nu behöver du nog strumpbyxor under klänningen eller kjolen också eftersom det är så kallt, så strumpbyxorna får man ju ta av också såklart), vilket gjorde att när jag varit och klätt av mig på underkroppen så var jag fortfarande dold av klänningen. Jag kunde lugnt gå och sätta mig i stolen och där särar man såklart på benen, men jag kände mig mycket mer påklädd med klänningen.

Har du byxor måste ju allt av och man känner sig mer naken.
  • Anonym (Rädd)

Jag blir väl så illa tvungen. Det är inte så att jag tycker att mitt problem är pinsamt eller så, har haft ont långt ner i magen i några veckor nu och misstänker att det är någon med äggstockarna. Jag tog upp problemet när jag var hos en läkare för några veckor sedan på grund av en helt annan sak och han rekommenderade mig att ta kontakt med en gynekolog om problemen inte gav med sig eller blev värre. Det är nog mer att jag aldrig gjort det förut som avskräcker mig. 

• Lanie

Hej Ts!

jag förstår absolut din rädsla, innan jag hade varit hos gynekologen första gången så kändes det vansinnigt läskigt att någon skulle kolla mig just där. jag var på mitt första gynbesök när jag var 14 o det var pirrigt, men jag tänkte hela tiden att de är vana vid detta, de ser detta varje dag o det hjälpte mig väldigt mkt. ett tips som jag alltid gjorde i början när jag tyckte det var obehagligt var att ha kjol på mig, den brukar man få ha på sig så man inte behöver känna sig lika naken o det gjorde mig mkt tryggare... nu är jag 27 år o springer på gyn hela tiden då jag är gravid o ses som en riskgraviditet, var där senast idag o nu känns det inte ens konstigt att ha sambon med sig in på dessa undersökningar. det bästa är bara att få det överstökat så kommer det o kännas så mkt bättre efteråt. du kanske är lite som jag, rädd för sånt man inte gjort förut, men så gör man det o så tänker man att det nog inte var så farligt som man hade föreställt sig..

Lycka till!

• Tröttimössan

Sök på Eniro på gynekologer i staden där du bor och se om någon har skrivit någon omdöme {#emotions_dlg.flower} Jag trivs personligen bättre med den privatkliniken jag går till (de är fantastiska!) än jag gör när jag har gått till Vårdcentralen.

• Anonym (Rädd)
    Tröttimössan skrev 2011-01-07 16:27:19 följande:
    Sök på Eniro på gynekologer i staden där du bor och se om någon har skrivit någon omdöme {#emotions_dlg.flower} Jag trivs personligen bättre med den privatkliniken jag går till (de är fantastiska!) än jag gör när jag har gått till Vårdcentralen.
    I vilken stad ligger den mottagningen? Flört
  • Anonym (Rädd)
    Tröttimössan skrev 2011-01-07 20:45:01 följande:
    Jönköping, Mayamottagningen! Solig
    Aha, lite för långt bort kanske, bor i Stockholm Tungan ute
  • Anonym

Jag var på min första Gynundersökning när jag var 23 Glad höll på att skita ner mig för jag var så rädd och så var det ju då en man också som skulle göra undersökningen.. som tur var så hade jag sambon med mig som jag klämde sönder handen på, och hade fått en förvarning av en kompis att gynekologen kommer att dra fram en ultraljudsstav som ser ut som en dildo, haha.. det kändes så fel. Det gjorde det även efteråt, så jag bad om att få en kvinnlig gynekoloog för att jag kände mig så obekväm.

• Anonym (Rädd)

Tror jag har lyckats samla tillräckligt mycket mod för att ringa på måndag och boka tid, för jag har ont och så här kan jag ju inte gå! Men fy, usch, kommer vara såå nervös när jag ringer! Hoppas jag får en tid fort som tusan så att jag får det överstökat, annars kommer jag bara gå och bli ännu mer nervös..

Tack för alla stöttade kommentarer!  

Svar på tråden Är så fruktansvärt rädd för att gå till gynekologen!